Sida 1 av 2

Problem med växling i automatlåda

Postat: tor apr 01, 2010 9:18
av ulle87
hej.

jag har en jeep grand cherokee -99 som börjat strula med växlingarna.
Den måste varvas upp till 3500 varv innan den växlar till tvåan och sedan måste den upp till 3000 varv innan den växlar till trean.
Mer än så växlar den inte till, det låter som den alltid har gjort bara att den inte växlar.
Har kollat oljan men vet inte riktigt om jag gör rätt.
någon som vet vad det kan vara för fel?

tack på förhand

Postat: tor apr 01, 2010 10:36
av turbomannen
kollat nivån i lådan och stickan?? sen kan ditt filter va i dåligt skick inte så svårt byta men lite kladdigt men gör bra underverk i lådans alla växlar

hur ser färgen ut på oljan när du drar upp stickan ?? klar röd lite dassig eller mörk av sej ??

Re: Problem med växling i automatlåda

Postat: tor apr 01, 2010 12:05
av Lattjolajban
ulle87 skrev:hej.

jag har en jeep grand cherokee -99 som börjat strula med växlingarna.
Den måste varvas upp till 3500 varv innan den växlar till tvåan och sedan måste den upp till 3000 varv innan den växlar till trean.
Mer än så växlar den inte till, det låter som den alltid har gjort bara att den inte växlar.
Har kollat oljan men vet inte riktigt om jag gör rätt.
någon som vet vad det kan vara för fel?

tack på förhand
Hur gör du när du kollar oljan då?

Postat: tor apr 01, 2010 13:11
av Tobbe
Oljan ska vara runt 80 grader, sen om lådan ska vara i Park eller Neutral brukar stå på oljestickan, sen kollar man oljan.

GC -99 har två filter, byt båda och använd ATF +4 eller likvärdig olja.

Tobbe

Postat: tor apr 01, 2010 15:53
av Robban 4x4
Kör bilen minst 25 kilometer och låt sen bilen stå nån minut på tomgång medan du för växelspaken i och ur samtliga lägen, stäng av och ställ spaken i läge N, dra hanbromsen och se till att den INTE kan rulla iväg, dra upp stickan och torka av den, i med den igen och upp, läs av

Kolla även att oljan är rödtonig och inte svart eller nåt och se även till att du sätter tillbaks stickan ordentligt så inte det kan komma i nån smuts!! :D

Postat: tor apr 01, 2010 16:04
av ulle87
när jag kollade oljan så körde jag ungefär en mil sedan ställde jag den plant, sedan lät jag den stå på tomgång i ca 1-2 minuter medans jag drog växelspaken i alla lägen sedan kollade jag oljan, dock hade jag den i P vet inte hur stor skillnad det är mellan att ha den i P eller i N. men enligt stickan var där mer än max men oljan var klarröd.

Postat: tor apr 01, 2010 16:16
av Tobbe
CHECKING THE TRANSMISSION FLUID LEVEL:

All WJ transmissions have a dipstick to check oil level. It is located on the right side of the engine (passenger side). The dipstick cap and fill tube should be wiped clean before checking fluid level. Dirt, grease and other foreign material on the cap and tube could fall into the tube if not removed beforehand. Take the time to wipe the cap and tube clean before withdrawing the dipstick.

MODEL 45RFE or 545RFE: (used with V8 engines only)

1. Transmission fluid must be at normal operating temperature for accurate fluid level check. Drive vehicle if necessary to bring fluid temperature up to normal hot operating temperature of 82°C (180°F). The torque converter fills in both the P (PARK) and N (NEUTRAL) positions.

2. The engine should be running at idle speed for at least one minute, with the vehicle on level ground.

3. Apply parking brakes.

4. Place the selector lever in P (PARK) to be sure that the fluid level check is accurate.

5. Clean top of filler tube and dipstick to keep dirt from entering tube.

6. Remove dipstick and check fluid level as follows:

(a) Correct acceptable level is in crosshatch area or area between "COLD" and "HOT".

(b) Correct maximum level is to "HOT" arrow mark.

(c) Incorrect level is at or below "COLD" line. The fluid level will be approximately at the upper COLD hole of the dipstick at 70° F fluid temperature.

(d) If fluid is low, add only enough Mopar ATF +4 Automatic Transmission fluid to restore correct level. Do not overfill.



MODEL 42RE:

1. Transmission fluid must be at normal operating temperature for accurate fluid level check. Drive vehicle if necessary to bring fluid temperature up to normal hot operating temperature of 82°C (180°F).

2. Position vehicle on level surface.

4. Apply parking brakes.

5. Shift transmission momentarily into all gear ranges. Then shift transmission back to NEUTRAL.

6. Clean top of filler tube and dipstick to keep dirt from entering tube.

7. Remove dipstick and check fluid level as follows:

(a) Correct acceptable level is in crosshatch area.

(b) Correct maximum level is to MAX arrow mark.

(c) Incorrect level is at or below MIN line.

(d) If fluid is low, add only enough Mopar ATF +4 Automatic Transmission fluid to restore correct level. Do not overfill.

Postat: tor apr 01, 2010 17:42
av Lattjolajban
Robban 4x4 skrev:Kör bilen minst 25 kilometer och låt sen bilen stå nån minut på tomgång medan du för växelspaken i och ur samtliga lägen, stäng av och ställ spaken i läge N, dra hanbromsen och se till att den INTE kan rulla iväg, dra upp stickan och torka av den, i med den igen och upp, läs av

Kolla även att oljan är rödtonig och inte svart eller nåt och se även till att du sätter tillbaks stickan ordentligt så inte det kan komma i nån smuts!! :D
Om du kollar oljan med avstängd motor så lär du ha en aaaaning fel oljenivå i din bil...

Postat: tor apr 01, 2010 21:45
av jeepetorp
Låter helt klart som dax för oljebyte och filterbyte. Jag hade samma problem med min KJ, den gick, eller går fortfarande, som en dröm efter bytet. Som sagt, det är två filter, samt Mopar ATF +4 olja. Oljan finns på bl.a. Mekonomen. Filter köpte jag på hansen Racing, även deras sortiment finns på Mekonomen och Autoexperten.

Postat: fre apr 02, 2010 14:31
av ulle87
var sitter dessa 2 filter som du snackar om?
för de låter som det defenitivt är värt att testa.
ska ringa och beställa filtren och oljan nästa vecka.

tack för hjälpen :)

Postat: fre apr 02, 2010 15:29
av Tobbe
Filtrena sitter i lådan, man måste lossa tråget för att se dem.
Det är två filter om du har V8, I6 vet jag inte om det är två, men det går att kolla upp :D

Postat: fre apr 02, 2010 17:09
av Lasse Suzican
Tobbe skrev:Det är två filter om du har V8, I6 vet jag inte om det är två, men det går att kolla upp :D
V8:ans filter...
Bild

Postat: fre apr 02, 2010 17:57
av ulle87
ok jag har förvisso V6:an men kanske någon som vet om det sitter två filter i den med.
om inte annat kan jag kanske höra med dom på mekonomen.
men tackar för bilden och all hjälp sålänge

Postat: fre apr 02, 2010 19:20
av Lasse Suzican
ulle87 skrev:ok jag har förvisso V6:an men kanske någon som vet om det sitter två filter i den med.
om inte annat kan jag kanske höra med dom på mekonomen.
men tackar för bilden och all hjälp sålänge
Eh...
Nu är jag inte någon expert på Jeep, men V6:an fanns väl inte 1999? Den kom väl först 2005???

Postat: fre apr 02, 2010 22:57
av mj4x4
är det viktigt att det är Mopar ATF +4 olja, går det inte med andra fabrikat på oljan bara den motsvara den kvalliten?
jäller det på alla jeeps automater?