Lufta bromsar på ZJ, hur svårt kan det vara?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Linus
Forumräv

Lufta bromsar på ZJ, hur svårt kan det vara?

Inlägg av Linus » sön apr 04, 2010 11:07

Då jag hämtade min ZJ -97 brast längsgående bromsrör när jag backade av lastbilen hemma. Bytte alla bromsrör i aktern för att även de på axeln såg risiga ut. Gjorde som vanligt vid luftning, lät det droppa ur en nippel i sänder till det bara kom vätska och inga bubblor. Nu tar pedalen först nere vid golvet, något högre upp om man pumpar några gånger men då tänds även bromsvarningslampan. Troligen på grund av tryckskillnad mellan kretsarna, som på en gammal Volvo.

Frågan är därför, är det något speciellt förfarande vid luftning på en ZJ?
Typ att man måste köra ABS-pumpen?
Jag skulle ju inte bli helt förvånad om huvudcylindern dött för att den varit utanför sin vanliga slaglängd, så att säga :(
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

Lattjolajban
Hemmastadd

Re: Lufta bromsar på ZJ, hur svårt kan det vara?

Inlägg av Lattjolajban » sön apr 04, 2010 12:23

Linus skrev:Då jag hämtade min ZJ -97 brast längsgående bromsrör när jag backade av lastbilen hemma. Bytte alla bromsrör i aktern för att även de på axeln såg risiga ut. Gjorde som vanligt vid luftning, lät det droppa ur en nippel i sänder till det bara kom vätska och inga bubblor. Nu tar pedalen först nere vid golvet, något högre upp om man pumpar några gånger men då tänds även bromsvarningslampan. Troligen på grund av tryckskillnad mellan kretsarna, som på en gammal Volvo.

Jag skulle ju inte bli helt förvånad om huvudcylindern dött för att den varit utanför sin vanliga slaglängd, så att säga :(
Man brukar ha tändningen på när man luftar abs-bromsar. Kanske är värt att prova..

Lattjolajban
Hemmastadd

Re: Lufta bromsar på ZJ, hur svårt kan det vara?

Inlägg av Lattjolajban » sön apr 04, 2010 12:24

Linus skrev:Då jag hämtade min ZJ -97 brast längsgående bromsrör när jag backade av lastbilen hemma. Bytte alla bromsrör i aktern för att även de på axeln såg risiga ut. Gjorde som vanligt vid luftning, lät det droppa ur en nippel i sänder till det bara kom vätska och inga bubblor. Nu tar pedalen först nere vid golvet, något högre upp om man pumpar några gånger men då tänds även bromsvarningslampan. Troligen på grund av tryckskillnad mellan kretsarna, som på en gammal Volvo.

Blev dubbelpost av okänd anledning.

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » sön apr 04, 2010 14:02

jag bytte alla rör på patrolen och det strulade med luftningen tills jag kom på att jag skulle lufta lastkännande ventilen,
har du det på din bil

Linus
Forumräv

Inlägg av Linus » mån apr 05, 2010 15:16

Roger Patrol skrev:jag bytte alla rör på patrolen och det strulade med luftningen tills jag kom på att jag skulle lufta lastkännande ventilen,
har du det på din bil
Nej, ingen lastkännande ventil där.. Är väl sällan det på bilar med ABS :?:
Minns att på min Honda fick man ta loss oken bak och vinkla upp dem, för luftnippeln var inte högsta punkten, men uteslutit det också.
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

Skriv svar