Frågan är därför, är det något speciellt förfarande vid luftning på en ZJ?
Typ att man måste köra ABS-pumpen?
Jag skulle ju inte bli helt förvånad om huvudcylindern dött för att den varit utanför sin vanliga slaglängd, så att säga

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Man brukar ha tändningen på när man luftar abs-bromsar. Kanske är värt att prova..Linus skrev:Då jag hämtade min ZJ -97 brast längsgående bromsrör när jag backade av lastbilen hemma. Bytte alla bromsrör i aktern för att även de på axeln såg risiga ut. Gjorde som vanligt vid luftning, lät det droppa ur en nippel i sänder till det bara kom vätska och inga bubblor. Nu tar pedalen först nere vid golvet, något högre upp om man pumpar några gånger men då tänds även bromsvarningslampan. Troligen på grund av tryckskillnad mellan kretsarna, som på en gammal Volvo.
Jag skulle ju inte bli helt förvånad om huvudcylindern dött för att den varit utanför sin vanliga slaglängd, så att säga
Blev dubbelpost av okänd anledning.Linus skrev:Då jag hämtade min ZJ -97 brast längsgående bromsrör när jag backade av lastbilen hemma. Bytte alla bromsrör i aktern för att även de på axeln såg risiga ut. Gjorde som vanligt vid luftning, lät det droppa ur en nippel i sänder till det bara kom vätska och inga bubblor. Nu tar pedalen först nere vid golvet, något högre upp om man pumpar några gånger men då tänds även bromsvarningslampan. Troligen på grund av tryckskillnad mellan kretsarna, som på en gammal Volvo.
Nej, ingen lastkännande ventil där.. Är väl sällan det på bilar med ABSRoger Patrol skrev:jag bytte alla rör på patrolen och det strulade med luftningen tills jag kom på att jag skulle lufta lastkännande ventilen,
har du det på din bil