orbitrol fråga??

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

orbitrol fråga??

Inlägg av skogsvild » tis apr 06, 2010 16:17

Hur beter sig en orbitrol med "känsla" (danfoss OSPB 100 OR)

blir det "slag" i ratten eller känner man bara att det blir tyngre att styra om det "tar emot"

Om man kör och släpper ratten går det tillbaks till mitten och bilen går rakt???


Är det nått att satsa på en skogsbil??
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » tis apr 06, 2010 16:22

lånar tråden lite och frågar hur det är att köra med orbitrol i typ 70-80km/h? blir det lika vingligt som på en gaffeltruck
TGB 13

popnit
Forumräv
Inlägg: 968
Blev medlem: lör jan 12, 2008 9:29
Ort: Markaryd
Kontakt:

Inlägg av popnit » tis apr 06, 2010 17:15

macke skrev:lånar tråden lite och frågar hur det är att köra med orbitrol i typ 70-80km/h? blir det lika vingligt som på en gaffeltruck
Att en truck är vinglig är nog främst för att styrhjulen sitter bak...
http://www.mjsvets.se" onclick="window.open(this.href);return false;
info@mjsvets.se
------------------------
Träsktroll: Såld
Tgb 20 med cheva 350 och TH700r4
38,5x16-16" Mickey Thompson Baja Claw


Tgb 11 -76 Såld
37x14,5-16" Maxxis Creapy Crawler.
Under uppbyggnad...

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis apr 06, 2010 18:43

traktorer kör ju med orbitrol och det funkar ju bra i 50khm,fast någon större vägkänsla tycker jag inte det finns
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » tis apr 06, 2010 19:34

Slag är väl inte vanligt men kan komma om chockventilerna öppnar vid en häftig påkörning.
Om det tar emot så går det helt enkelt inte att vrida ratten mer
Ratten går inte tillbaka iaf på traktorer.
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: orbitrol fråga??

Inlägg av Lasse Suzican » tis apr 06, 2010 20:41

skogsvild skrev:Hur beter sig en orbitrol med "känsla" (danfoss OSPB 100 OR)

blir det "slag" i ratten eller känner man bara att det blir tyngre att styra om det "tar emot"

Om man kör och släpper ratten går det tillbaks till mitten och bilen går rakt???


Är det nått att satsa på en skogsbil??
En OR har känsla, och är delvis "tillbakagående"...

Förklaring på vad beteckningarna betyder nedan...

ON = Öppet center - inte känsla

OR = Öppet center - känsla

LS = Lastkännande - inte känsla

LSR = Lastkännande - känsla

CN = Stängt center - inte känsla

EDIT: Skrev fel på LS, har ändrat.
Senast redigerad av Lasse Suzican den tis apr 06, 2010 21:12, redigerad totalt 1 gånger.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis apr 06, 2010 20:44

gnisten83 skrev:Slag är väl inte vanligt men kan komma om chockventilerna öppnar vid en häftig påkörning.
Chockventil finns bara på OSPC-orbitroler (integrerade ventiler) eller om man har en OVPL-block monterat på en OSPB...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis apr 06, 2010 20:56

LS "lastkännande" är inte det att den är anpassad för ett hydralsystem med variabel pump som styrs av en styrsignal ?? dvs bara kallar på olja från pumpen när den behöver den
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis apr 06, 2010 21:18

Mathias T skrev:LS "lastkännande" är inte det att den är anpassad för ett hydralsystem med variabel pump som styrs av en styrsignal ?? dvs bara kallar på olja från pumpen när den behöver den
Delvis rätt. Finns två olika LS-system...
Lastkännande statisk
Lastkännande statisk styrenheter kräver lastkännande statisk prioriterings-ventil(er) och / eller lastkännande statiskt variabla pumpar . Lastkännande statiska styrsystem har ingen oljeflödet i LS samband då styrenheten är i neutralläge.
Lastkännande dynamisk
Lastkännande dynamisk styrenheter kräver lastkännande dynamiska prioriteringsventil(er) och / eller lastkännande dynamiska variabla pumpar. Lastkännande dynamiska styrsystem har en konstant oljeflödet i LS-anslutningen på styrenheten även om styrningen enheten är i neutralläge.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » ons apr 07, 2010 4:59

ok men skulle en sån passa på en skogsbil eller ska man ha en utan "känsla" då?
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons apr 07, 2010 8:41

Japp
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skriv svar