Amerikanska automatlådor?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BlackSheep
Hemmastadd
Inlägg: 137
Blev medlem: sön jun 29, 2008 14:41

Amerikanska automatlådor?

Inlägg av BlackSheep » lör apr 10, 2010 15:42

Sitter och kollar lite i Amerikanska 4x4 forumsdelen och börjar fundera lite.. kryllar om inlägg om att inte automatlådorna driver/växlar? är det så jä*la mkt problem med amerikanska automatare?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör apr 10, 2010 17:56

kan ju ha att göra med att 99% av jänken kör med automat och övriga är det väl nästan tvärt om på :lol:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » lör apr 10, 2010 18:05

en automatlåda går hela tiden med lite slir, nytt som gammalt, Amerikansk som europeiskt, och vid terrängkörning, kan jag tänka mig att dom belastas nåt kopiöst utan krypväxel å det blir ju samma som att ligga å slira på kopplingen på en manuell låda, dom ger sig med tiden, lika dant om du får vatten i en automatlåda så slutar dom oxå att driva. men som gammal (25 bast) jänkebilsfantast måste jag erkänna att jag föredrar en manuell låda med stenkrypare....
Senast redigerad av koppartaket den sön apr 11, 2010 21:07, redigerad totalt 1 gånger.
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » lör apr 10, 2010 18:20

jag tror :? mycket är ägarelaterade problem
om man byter olja och filter i dom intervaller som rekomenderas och inte väntar tills ööö va fan..den växar inte som det ska..
så går dom länge :)

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » lör apr 10, 2010 18:59

Klart att service är a & o, men samtidigt så ligger det ju lite i det koppartaket skriver.
Har pratat med många som anser att lågväxel inte behövs på en bil med automat.
Utan lågväxel så får ju lådan jobba på ett onaturligt sätt och då kan de ju inte hålla i längden.

SC
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:41
Ort: Strax söder om Göteborg

Inlägg av SC » sön apr 11, 2010 12:39

Det som brukar anges som automatlådans fiende nummer 1 är hög oljetemp. Om man kör v8 i skogen med jättedäck och originalutväxling så är det slir i momentomvandlarn (turbinen, convertern), förhoppningsvis inte i själva växellådan.
Sliret omvandlas till värme, oljan tappar smörjförmågan, lamellerna i lådan tappar friktionsmaterialet och lådan är kass.
En extrakyl till automaten, eller åtminstone en oljetempmätare så man ser när det är dags att vila lådan är bra.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » sön apr 11, 2010 12:42

SC skrev:Det som brukar anges som automatlådans fiende nummer 1 är hög oljetemp. Om man kör v8 i skogen med jättedäck och originalutväxling så är det slir i momentomvandlarn (turbinen, convertern), förhoppningsvis inte i själva växellådan.
Sliret omvandlas till värme, oljan tappar smörjförmågan, lamellerna i lådan tappar friktionsmaterialet och lådan är kass.
En extrakyl till automaten, eller åtminstone en oljetempmätare så man ser när det är dags att vila lådan är bra.
:tumbup:

Rogga
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: fre dec 03, 2010 10:19
Ort: Söderhamn

Inlägg av Rogga » fre dec 03, 2010 11:13

Vill lägga till att det inte fins slir i en automatlåda - står kardan stilla står ingående axeln stilla - det är enbart värmeutväcklingen i turbinen dvs olja som slungas omkring 8) så kylning är lösningen - erf av transbrake

Privatperson
Rutinerad
Inlägg: 488
Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
Ort: Solna/Sthlm

Inlägg av Privatperson » fre dec 03, 2010 16:12

om lådan är sliten så slirar väl lamellerna också ? upplevde nått sånt med en numera skrotad cheva i en brant backe
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

tuffe
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: mån feb 25, 2008 21:16
Ort: rimbo

Inlägg av tuffe » fre dec 03, 2010 18:26

Privatperson skrev:om lådan är sliten så slirar väl lamellerna också ? upplevde nått sånt med en numera skrotad cheva i en brant backe
har gjort samma sak.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre dec 03, 2010 19:50

tuffe skrev:
Privatperson skrev:om lådan är sliten så slirar väl lamellerna också ? upplevde nått sånt med en numera skrotad cheva i en brant backe
har gjort samma sak.
Visst är det så. Men då är ju oxå lådan redan utsliten. En låda som fungerar korrekt slirar inte på lamellerna. (bortsett från det lilla slir som alltid blir vid växlingarna)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Kalle LKPG
Forumräv
Inlägg: 606
Blev medlem: ons maj 06, 2009 6:42
Ort: Linköping

Inlägg av Kalle LKPG » lör dec 04, 2010 20:07

Sen verkar folk vara väldigt dåliga på att byta olja o filter i sina lådor. Alla jänkare jag haft el bytt olja i så har filtret varit helt igenmosat. Sen har en autlåda X antal mil den går innan den behöver renoveras igen. Hur långt det är beror på underhåll, körsätt och effekt (vrid)

MVH Kalle
Senast redigerad av Kalle LKPG den lör dec 04, 2010 23:03, redigerad totalt 1 gånger.
-TGB 13 helkaross
-Saab 9-5 215hp
-Rörhög lr sandloppa bubblabaserad
-Peugeot Expert -05

http://WWW.FELDTSROR.SE" onclick="window.open(this.href);return false;

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör dec 04, 2010 22:32

Kalle LKPG skrev:Sen har en autlåda X antal mil den går innan den behöver renoveras igen. Hur långt det är beror på underhåll, körsett och effekt (vrid)
Ungefär som kopplingen i en bil med manuell låda, den går inte heller för evigt. Fast där beror ju livslängen mest på körsätt.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Skriv svar