Amerikanska automatlådor?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 137
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 14:41
Amerikanska automatlådor?
Sitter och kollar lite i Amerikanska 4x4 forumsdelen och börjar fundera lite.. kryllar om inlägg om att inte automatlådorna driver/växlar? är det så jä*la mkt problem med amerikanska automatare?
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
en automatlåda går hela tiden med lite slir, nytt som gammalt, Amerikansk som europeiskt, och vid terrängkörning, kan jag tänka mig att dom belastas nåt kopiöst utan krypväxel å det blir ju samma som att ligga å slira på kopplingen på en manuell låda, dom ger sig med tiden, lika dant om du får vatten i en automatlåda så slutar dom oxå att driva. men som gammal (25 bast) jänkebilsfantast måste jag erkänna att jag föredrar en manuell låda med stenkrypare....
Senast redigerad av koppartaket den sön apr 11, 2010 21:07, redigerad totalt 1 gånger.
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
-
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
- Kontakt:
Det som brukar anges som automatlådans fiende nummer 1 är hög oljetemp. Om man kör v8 i skogen med jättedäck och originalutväxling så är det slir i momentomvandlarn (turbinen, convertern), förhoppningsvis inte i själva växellådan.
Sliret omvandlas till värme, oljan tappar smörjförmågan, lamellerna i lådan tappar friktionsmaterialet och lådan är kass.
En extrakyl till automaten, eller åtminstone en oljetempmätare så man ser när det är dags att vila lådan är bra.
Sliret omvandlas till värme, oljan tappar smörjförmågan, lamellerna i lådan tappar friktionsmaterialet och lådan är kass.
En extrakyl till automaten, eller åtminstone en oljetempmätare så man ser när det är dags att vila lådan är bra.
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
SC skrev:Det som brukar anges som automatlådans fiende nummer 1 är hög oljetemp. Om man kör v8 i skogen med jättedäck och originalutväxling så är det slir i momentomvandlarn (turbinen, convertern), förhoppningsvis inte i själva växellådan.
Sliret omvandlas till värme, oljan tappar smörjförmågan, lamellerna i lådan tappar friktionsmaterialet och lådan är kass.
En extrakyl till automaten, eller åtminstone en oljetempmätare så man ser när det är dags att vila lådan är bra.

-
- Rutinerad
- Inlägg: 488
- Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
- Ort: Solna/Sthlm
Visst är det så. Men då är ju oxå lådan redan utsliten. En låda som fungerar korrekt slirar inte på lamellerna. (bortsett från det lilla slir som alltid blir vid växlingarna)tuffe skrev:har gjort samma sak.Privatperson skrev:om lådan är sliten så slirar väl lamellerna också ? upplevde nått sånt med en numera skrotad cheva i en brant backe
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Forumräv
- Inlägg: 606
- Blev medlem: ons maj 06, 2009 6:42
- Ort: Linköping
Sen verkar folk vara väldigt dåliga på att byta olja o filter i sina lådor. Alla jänkare jag haft el bytt olja i så har filtret varit helt igenmosat. Sen har en autlåda X antal mil den går innan den behöver renoveras igen. Hur långt det är beror på underhåll, körsätt och effekt (vrid)
MVH Kalle
MVH Kalle
Senast redigerad av Kalle LKPG den lör dec 04, 2010 23:03, redigerad totalt 1 gånger.
-TGB 13 helkaross
-Saab 9-5 215hp
-Rörhög lr sandloppa bubblabaserad
-Peugeot Expert -05
http://WWW.FELDTSROR.SE" onclick="window.open(this.href);return false;
-Saab 9-5 215hp
-Rörhög lr sandloppa bubblabaserad
-Peugeot Expert -05
http://WWW.FELDTSROR.SE" onclick="window.open(this.href);return false;
Ungefär som kopplingen i en bil med manuell låda, den går inte heller för evigt. Fast där beror ju livslängen mest på körsätt.Kalle LKPG skrev:Sen har en autlåda X antal mil den går innan den behöver renoveras igen. Hur långt det är beror på underhåll, körsett och effekt (vrid)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders