Utväxl cj5?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Swe
Forumräv
Inlägg: 636
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:39
Ort: Alvesta/Småland

Utväxl cj5?

Inlägg av Swe » mån apr 12, 2010 12:37

vad är lämpligt att ha för utvxl i skogen.
Min cj5 känns för snabb och jag får koppla mycket när det är trixigt.
Org axlar och 35 tum
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Re: Utväxl cj5?

Inlägg av 4x4power » mån apr 12, 2010 13:25

Swe skrev:vad är lämpligt att ha för utvxl i skogen.
Min cj5 känns för snabb och jag får koppla mycket när det är trixigt.
Org axlar och 35 tum
på min har jag M38a1 har jag 5,38 och 33" hjul och den går lagom sakta tycker jag :D
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Swe
Forumräv
Inlägg: 636
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:39
Ort: Alvesta/Småland

Inlägg av Swe » mån apr 12, 2010 18:33

Vad tror ni jag har för utvxl i org axlarna?

Skrev ner lite som var skrivet på kronhjulet

12 17 73 DANA 18515 A3D95 41-11 079

Jag tror det är nått med 41-11 att göra delar man 41 med 11 så får jag 3:72.. tänker jag rätt? eller kan nån annan tyda heroglyferna?
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » mån apr 12, 2010 19:59

Du har 3.73 i axelutväxling och har du orginal 3vxl låda så är den nästan okörbar(har haft dså själv) :rodnar:
Bytte växellåda på min till en 4vxl T18 låda, vissa av dom har 6,32 i utvxl på 1an(nu har du ca 3,0)
Andra har ca 4,0.
Jag hittade min T18 i en Jeep J20 pickis -75 tror jag det va.
Om du har T15 låda nu passar den sprängkåpan på T18 lådan direkt o Dana 20 i andra änden.
Vissa T18 lådor har en lång adapter mellan sprängkåpan o lådan och då blir den lite väl lång, de är bara att leta :idea:
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » tis apr 13, 2010 1:09

Jag hade en Kaizer Jeep CJ5 från -68 och den utväxlingen var också helkass, även om jag hade B20 och M40 låda och 33" hjul så fick man stå på bromsen hela tiden... framaxlen var en dana 27 och bak en 44... Jag kommer inte ihåg utväxlingen för detta var många år sedan, alternativet hade varit byta axlar... lättare än att byta innandöme :lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Swe
Forumräv
Inlägg: 636
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:39
Ort: Alvesta/Småland

Inlägg av Swe » tis apr 13, 2010 5:50

byta till t18 verkar vara min melodi.
Om man hittar nån.
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » tis apr 13, 2010 19:39

Bara o leta för min sålde jag :lol:
Alternativ 2 om du nu har AMC V8(304,360) är att hitta en 727 automat oxå från en J20 el Cherokee(de gamla 80 tals modellen), den tillsammans med den Dana 300 fördelningslåda passar oxå bra.
Denna combo blir bara ´några cm längre än T18/Dana 20.
Dana 300 kostar mer men du behöver ingen dyr adapter till fördelningslådan :wink:
Snor du rattstången oxå från J20 så får du rattspak oxå 8)
Denna combo o 35"däck sitter i min -72a numera
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Swe
Forumräv
Inlägg: 636
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:39
Ort: Alvesta/Småland

Inlägg av Swe » tis apr 27, 2010 20:54

gnisten83 skrev:Du har 3.73 i axelutväxling och har du orginal 3vxl låda så är den nästan okörbar(har haft dså själv) :rodnar:
Bytte växellåda på min till en 4vxl T18 låda, vissa av dom har 6,32 i utvxl på 1an(nu har du ca 3,0)
Andra har ca 4,0.
Jag hittade min T18 i en Jeep J20 pickis -75 tror jag det va.
Om du har T15 låda nu passar den sprängkåpan på T18 lådan direkt o Dana 20 i andra änden.
Vissa T18 lådor har en lång adapter mellan sprängkåpan o lådan och då blir den lite väl lång, de är bara att leta :idea:
Har försökt läsa på ang detta att byta från T15 till T18 och vad jag förstår så är det inte att bara byta. utan lite pill här och där.
Du som bytt... säg hur mycket meck det var innan den satt där. :D
Jag har också förstått att T18 är rätt mycket större osv.. vållar det probl?

Har ett par T18 på gång men troligen "bara" 4.02 utväxl... räcker det ?
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » tis apr 27, 2010 21:47

Lådan är längre o tyngre, så växellådsbalken behöver flyttas bakåt, bakre kardanen kortas och den främre behöver då längas.
Golvet över lådan kan behöva höjas lite.

På min tog jag sprängkåpan från T15 lådan och den passade bra
ev kanske du kan ta kåpan direkt på T18 lådan men kolla hur långt de olika kåporna bygger.
Kom ihåg att kolla hur långt axeln sticker ut så den blir inte för lång.
På min T18 satt en adapter på ca 25mm mellan sprängkåpan o lådan, men på endel är den mycket längre o då behöver du en kortare ingående axel på lådan och då blev det genast jobbigare :roll:

4,02x2,03x3,73=30,43 i utväxling på 1an låg
6,32x2,03x3,73=47,85
3,0x2,03x3,73=22,71 i orginal

Även 4,02 ger en betydligt bättre utväxling men 6,32 mer än fördubblar utväxlingen
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Skriv svar