Utväxl cj5?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Utväxl cj5?
vad är lämpligt att ha för utvxl i skogen.
Min cj5 känns för snabb och jag får koppla mycket när det är trixigt.
Org axlar och 35 tum
Min cj5 känns för snabb och jag får koppla mycket när det är trixigt.
Org axlar och 35 tum
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Re: Utväxl cj5?
på min har jag M38a1 har jag 5,38 och 33" hjul och den går lagom sakta tycker jagSwe skrev:vad är lämpligt att ha för utvxl i skogen.
Min cj5 känns för snabb och jag får koppla mycket när det är trixigt.
Org axlar och 35 tum

4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Vad tror ni jag har för utvxl i org axlarna?
Skrev ner lite som var skrivet på kronhjulet
12 17 73 DANA 18515 A3D95 41-11 079
Jag tror det är nått med 41-11 att göra delar man 41 med 11 så får jag 3:72.. tänker jag rätt? eller kan nån annan tyda heroglyferna?
Skrev ner lite som var skrivet på kronhjulet
12 17 73 DANA 18515 A3D95 41-11 079
Jag tror det är nått med 41-11 att göra delar man 41 med 11 så får jag 3:72.. tänker jag rätt? eller kan nån annan tyda heroglyferna?
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Du har 3.73 i axelutväxling och har du orginal 3vxl låda så är den nästan okörbar(har haft dså själv)
Bytte växellåda på min till en 4vxl T18 låda, vissa av dom har 6,32 i utvxl på 1an(nu har du ca 3,0)
Andra har ca 4,0.
Jag hittade min T18 i en Jeep J20 pickis -75 tror jag det va.
Om du har T15 låda nu passar den sprängkåpan på T18 lådan direkt o Dana 20 i andra änden.
Vissa T18 lådor har en lång adapter mellan sprängkåpan o lådan och då blir den lite väl lång, de är bara att leta

Bytte växellåda på min till en 4vxl T18 låda, vissa av dom har 6,32 i utvxl på 1an(nu har du ca 3,0)
Andra har ca 4,0.
Jag hittade min T18 i en Jeep J20 pickis -75 tror jag det va.
Om du har T15 låda nu passar den sprängkåpan på T18 lådan direkt o Dana 20 i andra änden.
Vissa T18 lådor har en lång adapter mellan sprängkåpan o lådan och då blir den lite väl lång, de är bara att leta

CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"
Jag hade en Kaizer Jeep CJ5 från -68 och den utväxlingen var också helkass, även om jag hade B20 och M40 låda och 33" hjul så fick man stå på bromsen hela tiden... framaxlen var en dana 27 och bak en 44... Jag kommer inte ihåg utväxlingen för detta var många år sedan, alternativet hade varit byta axlar... lättare än att byta innandöme 

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Bara o leta för min sålde jag
Alternativ 2 om du nu har AMC V8(304,360) är att hitta en 727 automat oxå från en J20 el Cherokee(de gamla 80 tals modellen), den tillsammans med den Dana 300 fördelningslåda passar oxå bra.
Denna combo blir bara ´några cm längre än T18/Dana 20.
Dana 300 kostar mer men du behöver ingen dyr adapter till fördelningslådan
Snor du rattstången oxå från J20 så får du rattspak oxå
Denna combo o 35"däck sitter i min -72a numera

Alternativ 2 om du nu har AMC V8(304,360) är att hitta en 727 automat oxå från en J20 el Cherokee(de gamla 80 tals modellen), den tillsammans med den Dana 300 fördelningslåda passar oxå bra.
Denna combo blir bara ´några cm längre än T18/Dana 20.
Dana 300 kostar mer men du behöver ingen dyr adapter till fördelningslådan

Snor du rattstången oxå från J20 så får du rattspak oxå

Denna combo o 35"däck sitter i min -72a numera
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"
Har försökt läsa på ang detta att byta från T15 till T18 och vad jag förstår så är det inte att bara byta. utan lite pill här och där.gnisten83 skrev:Du har 3.73 i axelutväxling och har du orginal 3vxl låda så är den nästan okörbar(har haft dså själv)![]()
Bytte växellåda på min till en 4vxl T18 låda, vissa av dom har 6,32 i utvxl på 1an(nu har du ca 3,0)
Andra har ca 4,0.
Jag hittade min T18 i en Jeep J20 pickis -75 tror jag det va.
Om du har T15 låda nu passar den sprängkåpan på T18 lådan direkt o Dana 20 i andra änden.
Vissa T18 lådor har en lång adapter mellan sprängkåpan o lådan och då blir den lite väl lång, de är bara att leta
Du som bytt... säg hur mycket meck det var innan den satt där.

Jag har också förstått att T18 är rätt mycket större osv.. vållar det probl?
Har ett par T18 på gång men troligen "bara" 4.02 utväxl... räcker det ?
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Lådan är längre o tyngre, så växellådsbalken behöver flyttas bakåt, bakre kardanen kortas och den främre behöver då längas.
Golvet över lådan kan behöva höjas lite.
På min tog jag sprängkåpan från T15 lådan och den passade bra
ev kanske du kan ta kåpan direkt på T18 lådan men kolla hur långt de olika kåporna bygger.
Kom ihåg att kolla hur långt axeln sticker ut så den blir inte för lång.
På min T18 satt en adapter på ca 25mm mellan sprängkåpan o lådan, men på endel är den mycket längre o då behöver du en kortare ingående axel på lådan och då blev det genast jobbigare
4,02x2,03x3,73=30,43 i utväxling på 1an låg
6,32x2,03x3,73=47,85
3,0x2,03x3,73=22,71 i orginal
Även 4,02 ger en betydligt bättre utväxling men 6,32 mer än fördubblar utväxlingen
Golvet över lådan kan behöva höjas lite.
På min tog jag sprängkåpan från T15 lådan och den passade bra
ev kanske du kan ta kåpan direkt på T18 lådan men kolla hur långt de olika kåporna bygger.
Kom ihåg att kolla hur långt axeln sticker ut så den blir inte för lång.
På min T18 satt en adapter på ca 25mm mellan sprängkåpan o lådan, men på endel är den mycket längre o då behöver du en kortare ingående axel på lådan och då blev det genast jobbigare

4,02x2,03x3,73=30,43 i utväxling på 1an låg
6,32x2,03x3,73=47,85
3,0x2,03x3,73=22,71 i orginal
Även 4,02 ger en betydligt bättre utväxling men 6,32 mer än fördubblar utväxlingen
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"