Tja!
Min styrservo dummade sig lite i vintras. När man startade så var man tvungen att dra ett par gånger i ratten innan den liksom kom igång och den morrade så där som dom brukar göra när läget inte gillas
Jag bytte olja i den för ca 2 månader sedan och den såg inte vacker ut. Oljan var ganska missfärgad och lite mörk (det är inte en röd olja jag har utan en som ska vara vit och lite halv-genomskinlig). Jag plockade bara av returen och hällde ut det som fanns i behållaren. Jag körde inte pumpen för att pumpa ut all olja den gången. Den slutade låta direkt och allt funkade bra.
Häromdagen tyckte jag att den började låta lite igen så jag tänkte jag skulle tömma den ordentligt och byta oljan i den. Jag tog av returen och tömde samt körde motorn i kanske 10sek så att den kunde spotta ur sig den oljan som fanns kvar i returen. Fyllde sedan på olja och satte mig och vred ratten i botten fram och tillbaka för att lufta ur. Men jag fick inte den att funka ordentligt. Den morrade fortfarande och oljan bublade och höll på samt fylldes med massa små luftbubblor men servot funkade.
Hörde från en kompis att ibland kan man få vänta ett bra tag på att de småbubblorna i oljan försvinner så att den sjunker ihop och man kan fylla på mer olja. Bilen stod i 2 dygn och sedan när jag skulle starta så hade jag ingen servoverkan men tyckte allt att jag hade olja i behållaren.
Någon som har ett kreativt förslag på vad nästa steg borde bli? Är pumpen slut när den missfärgar oljan och det är bara att köpa ny? Kan det vara problem med snäckan? Har jag inte lyckats lufta ur systemet ordentligt?
Hjälp uppskattas gladeligen!
mvh Jocke
Styrservo XJ
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Har du haft fel olja i så kommer det att missfärga oljan väldigt länge, även om man gör flera byten, (det är ingen hit att köra pumpen torr). Men strunta i det, man kommer aldrig kunna få ur allt skit utan att plocka isär allt och göra rent. Häll på ny Mopar steering fluid till rätt nivå och sväng fram och tillbaka till ändlägena 5 - 10 gånger med motorn igång, fyll på och gör om. Till slut får du bort all luft (det är den som gör att det "morrar"). Att bara låta bilen stå hjälper inte alls, sväng mera! Har du svängt 30 gånger och fortfarande har luft kvar, ja du är nog något riktigt konstigt 

Beyond bolt-on. Beyond recond.
Trist att höra. Pumparna är inte så svåra att hitta, jag TROR att det är samma på alla jeepar runt -90-talet. Värre är det att hitta styrsnäckor. Lycka till!Vanderlei skrev:Kollade lite noggrannare igår kväll och såg att det läckte under och på baksidan av den. Körde den en stund också och den "skummar" oljan, så pumpen läcker säkert. Efter påfyllning morrar den mindre och jag körde den till jobbet.
Det får nog bli en ny pump tror jag.
tack för tipsen Olof
Beyond bolt-on. Beyond recond.