Sida 1 av 3

diff pajero

Postat: tis maj 04, 2010 16:15
av BlackSheep
tänkte höra om det finns nått sätt att få diff spär på pajeron ( 2,5td -90)
kört fast 2ggr i helgen och har för mig att jag läst något om att det ska gå att spänna lamelldiff fram? kanske inte va på min modell? om det är det, hur gör man? i annat fall finns det arb eller lockright till min bil?

Re: diff pajero

Postat: tis maj 04, 2010 19:13
av JohnE
BlackSheep skrev:tänkte höra om det finns nått sätt att få diff spär på pajeron ( 2,5td -90)
kört fast 2ggr i helgen och har för mig att jag läst något om att det ska gå att spänna lamelldiff fram? kanske inte va på min modell? om det är det, hur gör man? i annat fall finns det arb eller lockright till min bil?

Har inte hört att det finns lamelldiff fram på någon Pajero.
Du borde däremot ha lamelldiff bak. Trevligt på snöiga vägar, "värdelöst" i terrängen.
Har du 1990 turbodiesel utan intercooler? I sådant fall har ARB en pryl som kan passa bak på din bil. Art nummer RD46.

I fram får du skruva dän locket på frihjulsnavet och räkna splines.
28 = Japp, funkar, Art nr RD110
25 = Nope, ARB har inte nåt för framdiffen.

Postat: tis maj 04, 2010 19:41
av BlackSheep
värdelös? vad kommer detta sig? bilen är utrustad med intercooler, kört då eller?

får räkna splines imorn, känns ju småll värdelöst att ha en 2wd bil:P

Postat: tis maj 04, 2010 20:56
av Roger Patrol
BlackSheep skrev:värdelös? vad kommer detta sig? bilen är utrustad med intercooler, kört då eller?

får räkna splines imorn, känns ju småll värdelöst att ha en 2wd bil:P
nej då! en kry lammeldiffbroms med rätt olja funkar riktigt bra!dottern pajero tog sig framåt även när inte flexet räckte till,
kom å tänka på :idea: du har väll tagit bort krängningshämarna :?:

Postat: tis maj 04, 2010 21:08
av JohnE
Nja, en bra lamelldiff hjälper väl till lite i alla fall, men inte direkt optimalt i skogen :wink:
Kanske kan gå ändå. ARB's standard-dokument säger nej, men kanske ändå.
Du borde ha en 12-bultad bakaxel? Kika in huvet under bilen och räkna. :)
BlackSheep skrev:värdelös? vad kommer detta sig? bilen är utrustad med intercooler, kört då eller?

får räkna splines imorn, känns ju småll värdelöst att ha en 2wd bil:P

Postat: ons maj 05, 2010 9:32
av BlackSheep
ska kolla splines o räkna bult i bakaxeln idag:) Ang krängningshämmarna så bytte jag gummibussningarna i dom fram igår, och nu säger du att jag ska ta bort dom;) antar att det gör stor skillnad för flexet, men hur är det på vägen?

Postat: ons maj 05, 2010 10:21
av volvojonas
Jag kör med 35" däck utan k-hämmare. Och det funkar utmärkt på vägen.

Postat: ons maj 05, 2010 17:09
av JohnE
volvojonas skrev:Jag kör med 35" däck utan k-hämmare. Och det funkar utmärkt på vägen.
Samma här, 35"are utan k-hämmare. Fungerar utmärkt, använder den som bruksbil.

Postat: ons maj 05, 2010 17:16
av BlackSheep
blir det inte svajigt på vägen med 35,or?

Postat: ons maj 05, 2010 17:31
av volvojonas
Det funkar jättebra säger vi ju :wink:



Kanske blir lite svajigare, men som sagt, det funkar utmärkt att bruks-köra med 35" utan k-hämmare.

Postat: ons maj 05, 2010 19:13
av JohnE
Inte svajjigt - det blir bekvämt! 8) 8) 8)
(har du fjädrade stolar i din Jonas? 8))

(ok kanske lutar lite i rondeller :rodnar: :lol: )

Postat: ons maj 05, 2010 19:26
av volvojonas
JohnE skrev:Inte svajjigt - det blir bekvämt! 8) 8) 8)
(har du fjädrade stolar i din Jonas? 8))

(ok kanske lutar lite i rondeller :rodnar: :lol: )
Lite lutar det väl, men man kan ju ta det lite lugnt :D

Postat: ons maj 05, 2010 20:20
av henriklarsson1982
......och det är bara främre k-hämmaren vi talar om nu eller?!? (med risk för att det är en dum fråga :rodnar: )

Postat: ons maj 05, 2010 20:24
av volvojonas
har ingen varken fram eller bak på min så jag vet faktiskt inte, förra ägaren som är skyldig till de ingreppen.

Postat: ons maj 05, 2010 22:32
av BlackSheep
skall skruva loss fram och bak på min imorgon tänkte jag.. ang däck så kommer jag nog köra på 33or. mest för att slippa höjja för mkt. eller skule man kanske......