Hastighetsmätare/vägmätare

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Linus
Forumräv

Hastighetsmätare/vägmätare

Inlägg av Linus » sön maj 09, 2010 13:36

Funderar lite över hur det ligger till med sanningshalten mellan visad hastighet och uppmätt körsträcka. Alltså såhär: Min lilla Avensis -00 har 195/60-15 som originaldimension och med de hjulen visar hastighetsmätaren 90, men enl GPS:en håller jag 80.
Troligen lika mycket glädjemätare som på de flesta andra bilar för att man ska ha lite marginal till att inte överskrida hastighetsbegränsningen?

195/60-15 har en rullomkrets på 1876mm.
Nu har jag bytt hjul (och toksänkt bilen) för att stå ut med dess utseende.
Nya hjulen har måtten 225/40-18 vilket ger en rullomkrets på 1943mm

Med dessa hjulen stämmer hastighetsmätaren exakt enligt GPS:en.

Frågan är då: stämmer körsträckan nu, eller är det i originalutförande så att hastighetsmätaren visar för mycket och vägmätaren stämmer?

Kanske bara jag som funderar på såhär konstiga saker :rodnar:
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » sön maj 09, 2010 13:49

Den körda sträckan borde stämma överens med som anges på hastighetsmätaren då den nu bör slå rätt.

Men varför inte kolla det genom att mäta upp en teststräcka och kolla.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Anders M
Användare

Inlägg av Anders M » sön maj 09, 2010 13:49

Jag har kollat med GPS på några bilar och körsträckan brukar stämma med orginaldimension på däcken medan hastighetsmätaren visar 5-10% för mycket.

På min LC har jag nu större hjul och då visar hastighetsmätaren 5% för lite medan trippmätaren visar 12% för lite. Med orginalhjulen visade trippmätaren rätt.

Alltså, kolla med GPS. Det är enklast.

/Anders
HZJ78: Inte original längre - 4Runner 3.0 TD: 4" Procomp Stage II, 35" BFG MT - Wrangler 4.2: OME, 2" body lift, 33" Cooper STT, +diverse krims-krams

Skriv svar