Vinch problem

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

TR1GG3R
Hemmastadd
Inlägg: 197
Blev medlem: lör jan 03, 2009 11:29
Ort: Konga

Vinch problem

Inlägg av TR1GG3R » sön jun 20, 2010 21:06

Hej har köpt en Winch som dra 5.6 ton på 5 hk 12v eller var det var :D Har nu satt dit ett stort batteri på 80 Ah 720 A men den åka inte dra än då :whip: . :cussing: Finns det några bra sätt att få mer ström ??? :roll:
Skulle det gå med en större generator?? :roll: från typ Volvo el liknande
eller samman koppla två batteri :naughty: eller hur gör ni andra ??? :rodnar:
Eller behöver man köpa ett värsting batteri
verkar som Winchen Tar 350 Ah enligt boken !!
Tacksam för svar!!! Då det är träff nästa helg!!! :rock:
Senast redigerad av TR1GG3R den sön jun 20, 2010 22:05, redigerad totalt 1 gånger.
Streck streck ha ha jobbigt va!!!!

rikard.s
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons dec 05, 2007 18:47
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av rikard.s » sön jun 20, 2010 21:21

hur grova o långa kablar har du till vinchen?
Kör Daihatsu 303 GLT Irok 39,5or

TR1GG3R
Hemmastadd
Inlägg: 197
Blev medlem: lör jan 03, 2009 11:29
Ort: Konga

Inlägg av TR1GG3R » sön jun 20, 2010 21:59

rikard.s skrev:hur grova o långa kablar har du till vinchen?
1,5 m långa 25 mm2 tro jag det är ellr 30 mm2 :roll:
Streck streck ha ha jobbigt va!!!!

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Chrille_91 » sön jun 20, 2010 22:30

Batteri och generator ska inte vara något problem för jag har haft en 8000lbs vinch på en vitara med 55Ah batteri och 60A generator och de funkade bra bara man inte drog för mycket under längre tid för då fick man stanna och ladda ibland :wink:
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön jun 20, 2010 22:34

TR1GG3R skrev:
rikard.s skrev:hur grova o långa kablar har du till vinchen?
1,5 m långa 25 mm2 tro jag det är ellr 30 mm2 :roll:
Till en 5hästars motor så är minimum 50mm2, gärna 70mm2 kabel ganska lagom...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

levis
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: sön jul 26, 2009 20:38
Ort: Grästorp

Inlägg av levis » sön jun 20, 2010 22:38

Optima gul är ju inte fel. Lite dyrt i inköp men det tål ju att du drar ur mycket kräm när du skall winscha. Vanliga bilbatterier är byggda för att ge många ampere under de få sekunder du kör startmototorn och sedan laddas upp fullt igen av generatorn. De brukar inte må bra av djupurladdning.

Jag har tagit död på två stycken bilbatterier genom att jag kört ner dem i bott några gånger för mycket. Nu kör jag med Optima Gul och det har behållt full kapacitet i flera år trots lek med winschen.
Jeep J20 -81

Suzuki mannen
Forumräv
Inlägg: 609
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:19
Ort: Tingsryd

Inlägg av Suzuki mannen » sön jun 20, 2010 23:25

Chrille_91 skrev:Batteri och generator ska inte vara något problem för jag har haft en 8000lbs vinch på en vitara med 55Ah batteri och 60A generator och de funkade bra bara man inte drog för mycket under längre tid för då fick man stanna och ladda ibland :wink:
Det är en 12000lbs som trigger har ??? och med de batterierna som är testade så har den dragit med full kraft i ca 1,5 sek. Sedan håller bilen på att dö . sedan stå å gasa å gasa å gasa för att sedan kunna dra i ca 1 till max 2 sek igen ... har aldrig vatt med om detta förut på någon annan bil med winch på då med orginal generator å ett 44 eller 55 batteri
Kan det vara att batterierna e lite halv taskiga .eller att du kopplat lite lustigt ??? :roll:
Team shit happen´s
Man löser allt med vilja och mycke gas.
" vi gasar tills det rasar "

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » mån jun 21, 2010 8:32

Kan man bara wincha några sek så är batteriet definitivt inte friskt.
I aim to misbehave

TR1GG3R
Hemmastadd
Inlägg: 197
Blev medlem: lör jan 03, 2009 11:29
Ort: Konga

Inlägg av TR1GG3R » mån jun 21, 2010 11:24

Ok ska byta batteri och sedan grövre kablar som Lasse sa kör på 70mm2 sen ska de väl fungera hoppas jag :?
Streck streck ha ha jobbigt va!!!!

Suzuki mannen
Forumräv
Inlägg: 609
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:19
Ort: Tingsryd

Inlägg av Suzuki mannen » mån jun 21, 2010 12:56

TR1GG3R skrev:Ok ska byta batteri och sedan grövre kablar som Lasse sa kör på 70mm2 sen ska de väl fungera hoppas jag :?
Borde inte kablarna som följde winchen klara av den !? de borde ju vara anpassade för just den winchen.. :roll: Testa med ett pur färskt batteri till att börja med eller ladda upp de du har i bilen nu .. kolla generatorn och rem så det inte slirar !!!
Team shit happen´s
Man löser allt med vilja och mycke gas.
" vi gasar tills det rasar "

Djang
Rutinerad
Inlägg: 323
Blev medlem: ons feb 15, 2006 21:44
Ort: Tingsryd

Inlägg av Djang » mån jun 21, 2010 21:36

Men vinschen behöver väll inte fungera! Trodde ni skulle ha den för syns skull.
Ni som "aldrig" kör fast!
Team 4X4 OFFROAD

TR1GG3R
Hemmastadd
Inlägg: 197
Blev medlem: lör jan 03, 2009 11:29
Ort: Konga

Inlägg av TR1GG3R » tis jun 22, 2010 8:36

Nä vi brukar ju ta oss fram där andra sitter å slirar :lol:
Men vi måste ju kunna dra upp dig och och klirr när ni sitter fast :wink:
Streck streck ha ha jobbigt va!!!!

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis jun 22, 2010 8:57

Kablarna till kinawincharna brukar vara i klenaste laget, jag kör dock med orginalkablarna till min billiga o brann det inte upp på Trophyn efter allt det winchandet så funkar det :lol:

Dubbelkolla så det är bra kontakt överallt och att allt sitter där det skall. Är jorden dragen till batteriet? Va det stora batteriet nytt som du hängde i? Batterier kan ju verka bra tills man hänger på stor last o då dör dom direkt.

Vad händer med spänningen när du börjar köra winchen? Den får inte droppa under 10v då är batteriet totalt tomt.

Jag har 2st gamla o slitna Optima gul på 55Ah och vitara 60A generator, o det fungerar bra även på lite längre winchningar. Körde enbart ett batteri och 40A 413 generator innan, men 3-4 kortare winchningar klara den ändå.
I aim to misbehave

Suzuki mannen
Forumräv
Inlägg: 609
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:19
Ort: Tingsryd

Inlägg av Suzuki mannen » tis jun 22, 2010 18:46

Djang skrev:Men vinschen behöver väll inte fungera! Trodde ni skulle ha den för syns skull.
Ni som "aldrig" kör fast!
Kan ju vara bra att kunna ta upp andra som sitter fast i asfaltskanten :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Team shit happen´s
Man löser allt med vilja och mycke gas.
" vi gasar tills det rasar "

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis jun 22, 2010 21:20

Suzuki mannen skrev:
Chrille_91 skrev:Batteri och generator ska inte vara något problem för jag har haft en 8000lbs vinch på en vitara med 55Ah batteri och 60A generator och de funkade bra bara man inte drog för mycket under längre tid för då fick man stanna och ladda ibland :wink:
Det är en 12000lbs som trigger har ??? och med de batterierna som är testade så har den dragit med full kraft i ca 1,5 sek. Sedan håller bilen på att dö . sedan stå å gasa å gasa å gasa för att sedan kunna dra i ca 1 till max 2 sek igen ... har aldrig vatt med om detta förut på någon annan bil med winch på då med orginal generator å ett 44 eller 55 batteri
Kan det vara att batterierna e lite halv taskiga .eller att du kopplat lite lustigt ??? :roll:
Kasst batteri! garanterat om inte nån polsko är kass,mät spänningen på batteripolerna när du belastar winchen.
Bör helst inte bli under 10v
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar