Krolles Jeep Cherokee XJ -92, äventyr/offroad projekt.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

krister02
Forumräv
Inlägg: 785
Blev medlem: fre jun 25, 2010 13:46
Ort: Trelleborg

Krolles Jeep Cherokee XJ -92, äventyr/offroad projekt.

Inlägg av krister02 » lör jun 26, 2010 15:54

Köpte mej en Jeep Cherokee XJ -92 limited Svart, på blocket :shock:
ville ha tag i en billig 4x4 att leka och bygga lite på.
Bild

Uppdaterar lite här.

Köpte ett bättre objekt (trodde jag)
Jeep Cherokee XJ -92 limited Grönmet.
så tråden kommer nu att handla om den, för den första är nu befordrad till reservdels bil.


att göra listan
fixa för besiktning.
höja 2,5"-3"
31" 32"däck
snorkel (mest för det ser manligt ut)
stort takräcke och en massa extra ljus, (anledning, se ovan)
förbereda för riktig terrängkörning
hasplåtar och skydd
Rock sliders under trösklar
försöka få reservhjul på baklucka/där bak (eller på takräcket)

kanske bygga stötfångare och vinschfäste fram
och stötfångare bak
köpa Vinsch


lite bilder på det nya fyndet
Bild
Bild
Senast redigerad av krister02 den sön aug 08, 2010 10:23, redigerad totalt 4 gång.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » lör jun 26, 2010 16:00

Kopletera med en ventil på taket för hundens skull och sätt i en stor hundbox så du utan problem kan lämna luckan öppen
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

krister02
Forumräv
Inlägg: 785
Blev medlem: fre jun 25, 2010 13:46
Ort: Trelleborg

Inlägg av krister02 » lör aug 07, 2010 23:43

Ja då har jag kommit igång med det nya projektet
det är faktiskt en gammal elektriker som har ägt den.
(nja det var väl inte riktigt sant)

och förvisso är den nya bättre på många punkter, men inte lika bra som jag trodde.

jag har haft ett litet helvete med elsystemet
jag fick bygla startspärren för att kunna köra hem den
lyset blinkade fram hela tiden
bakljusen fungerade inte
instrument belysning mm, fungerade inte
blinkers fungerade inte
kablar låg och hängde överallt.
ja listan kan göras lång

men nu är jag en bra bit på väg

Först rensade jag ut all onödig kabel under instrument bräda och i motorrum
Bild

Sen bytte jag ljusknapp
vilket inte var det lättaste
Bild

Sen hittade jag en del konstiga inkopplingar
som jag givetvis plockade bort
(ingen ström till baklampor, vad gör man då, jo man drar en ny kabel och kopplar på dimljus lampor bak, för att få lyse)
Bild

Fortfarande inget bakljus
jag har kollat alla säkringar och alla reläer, mm
vad gör man då?
jo man fortsätter att felsöka
Bild

Tills man 5 timmar senare hittar felet
Det går en Blå/röd kabel framifrån och bak till bakljus
och inne i kabelstammen där bak är den skarvad från en till tre kablar väl gömt inuti stammen, i den kopplingen hade det ärgat nått fruktansvärt så där bara var lite kontakt, (ja jag ohm mätte först och fick kontakt, men inte tillräckligt)
Bild

och så var det som nytt igen
Bild

en helg till, sen så är kanske elsystemet färdigt :shock:

krister02
Forumräv
Inlägg: 785
Blev medlem: fre jun 25, 2010 13:46
Ort: Trelleborg

Inlägg av krister02 » ons aug 11, 2010 19:07

liten rapport

jag har nu fixat bromsarna bak också på bilen, det satt nya delar, men väldigt felmonterade :shock:

har fått besiktningstid imorgon 11.00 så då får vi se hur det går.
förra ägaren sa att den stått i 5mån, men det visade sig att det är mer än två år sen den var på bilprovningen senast.

jag har ett litet el fel kvar.

när jag blinkar vänster indikerar vänster pil på instrument panelen
och när jag blinkar höger indikerar vänster pil på instrument panelen

utvändigt fungerar det fint.
någon som har en aning om vad felet kan vara?

krister02
Forumräv
Inlägg: 785
Blev medlem: fre jun 25, 2010 13:46
Ort: Trelleborg

Inlägg av krister02 » tor aug 12, 2010 19:50

Jaha då har man varit på bilprovningen :evil:

jag fick två 2or och en överraskning.

en 2a på anliggning färdbroms höger fram (inte kollat, bara fixat bromsarna bak)
en 2a på rostiga bromsrör fram (sitter en kylfjäder eller nått på rören så det ser rostigt ut)

inte så farligt tycker jag. det är ju bara att fixa.

sen fick jag reda på att där var ett föreläggande sen -08 att dragkroken inte var typbesiktigad :shock:

och det gick inte att få den godkänd utan monteringsanvisning?

och det står inget på draget vad det är för nått, det är lite nr på kulan, men inget mer.

så vad gör man nu?
köper ett annat drag om monterar (med anvisningar)
eller försöker fixa fram till det man har.

måste där vara nån skylt på draget eller räcker det med anvisningar?

på bilden här ser man hur draget ser ut
någon som vet vad det är för nåt?

Bild

Pepopp
Rutinerad
Inlägg: 383
Blev medlem: mån mar 29, 2010 20:26
Ort: Värnamo

Inlägg av Pepopp » tor aug 12, 2010 23:07

krister02 skrev:sen fick jag reda på att där var ett föreläggande sen -08 att dragkroken inte var typbesiktigad :shock:

och det gick inte att få den godkänd utan monteringsanvisning?

och det står inget på draget vad det är för nått, det är lite nr på kulan, men inget mer.

så vad gör man nu?
köper ett annat drag om monterar (med anvisningar)
eller försöker fixa fram till det man har.
Eller så plockar man bort draget så man slipper bli hängande på det ute i skogen... :wink:
Toyota Hilux 1991 och ett lass med motorcyklar. :woot:

"Den som aldrig gör nåt, han kan heller aldrig göra fel!"

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

drag

Inlägg av skogis » fre aug 13, 2010 9:50

måste vara en väldig kinkig besiktnings man
man får bygga eget drag men då behöver man nog skriva ett intyg att det håller
en gång när jag besiktigade ett drag fick jag bläddra i en pärm på bilprovningen och där hittade jag mitt drag eller ett som var väldigt likt och då gick det bra

Pe4r
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör aug 21, 2010 22:42
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Själv funderat på sådan bil

Inlägg av Pe4r » sön aug 22, 2010 2:41

Har själv funderat på nämnda bilmodell men med all denna elen blir man nästan orolig, kanske man köper en som är lite äldre.......

krister02
Forumräv
Inlägg: 785
Blev medlem: fre jun 25, 2010 13:46
Ort: Trelleborg

Inlägg av krister02 » sön aug 22, 2010 10:53

Det som felar med elsystemen (mitt) är väl att det blir ett litet fel och sen fixas detta av amatörer på fel sätt, och att det kopplas hej vilt, tex extra ljus, stereo, mm.

den första Jeep XJ -92 jag köpte var där inga problem med elsystemet.

krister02
Forumräv
Inlägg: 785
Blev medlem: fre jun 25, 2010 13:46
Ort: Trelleborg

Inlägg av krister02 » mån sep 20, 2010 9:47

Jaha
då har man tagit oskulden på Jeepen och kommit igång.

fälgar och 31" däck inköpta
höjning på börjad 3"

inte lika lätt som jag trodde :shock:
det man har läst har bara varit typ
puckar och längre hänke på bladfjädrar sen är det klart, nja inte riktigt sant.

vid 3" höjning flyttar sig framhjulen bakåt och tar i skärmkant.
samt att med Raka undre bärarmar fjädrar den inte ut riktigt.
så jag fick förlänga 20mm samt vinkla om bärarmarna
förlänga stagen till krängnings hämmaren, samt flytta staget som håller framvagn på plats, vet inte vad det heter?


bak är där problem med att Röret i hänkets gummibussning rostar fast i bulten och är nästan omöjlig att få ut.

det är tidskrävande som fn, att få loss.

återkommer när jag är klar med Bilder och bättre beskrivning på vad jag har gjort

Ullabelladjupdykare
Rutinerad
Inlägg: 361
Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
Ort: Löddeköpinge

Inlägg av Ullabelladjupdykare » mån sep 20, 2010 12:34

krister02 skrev:Jaha
då har man tagit oskulden på Jeepen och kommit igång.

fälgar och 31" däck inköpta
höjning på börjad 3"

inte lika lätt som jag trodde :shock:
det man har läst har bara varit typ
puckar och längre hänke på bladfjädrar sen är det klart, nja inte riktigt sant.

vid 3" höjning flyttar sig framhjulen bakåt och tar i skärmkant.
samt att med Raka undre bärarmar fjädrar den inte ut riktigt.
så jag fick förlänga 20mm samt vinkla om bärarmarna
förlänga stagen till krängnings hämmaren, samt flytta staget som håller framvagn på plats, vet inte vad det heter?


bak är där problem med att Röret i hänkets gummibussning rostar fast i bulten och är nästan omöjlig att få ut.

det är tidskrävande som fn, att få loss.

återkommer när jag är klar med Bilder och bättre beskrivning på vad jag har gjort
Ang krägningshämmaren .. Försök att fixa så att du kan "koppla loss " enkelt , en XJ fungerar bra mycket bättre utan dem i skogen ..
Och glöm inte ta bilder under bygget ... :tumbup:

// Alfred

krister02
Forumräv
Inlägg: 785
Blev medlem: fre jun 25, 2010 13:46
Ort: Trelleborg

Inlägg av krister02 » tor sep 23, 2010 19:11

lite bilder

jag har lite strul att få den lika hög bak
jag förlängde hänkena med hål på 2" längre och ett extra hål på 3"
men jag vill inte höja 3" på hänkena för jag är rädd att kardanvinkelen blir för kraftig,
jag har även lagt en extra kapad huvudfjäder i fjäderpaketet men det räcker inte
så nu tänker jag ta bort det kortaste bladet och ersätta med det näst längsta och hoppas jag får dom 30mm jag saknar


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Spikey
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: sön jan 03, 2010 3:38
Ort: Enköping

Inlägg av Spikey » fre sep 24, 2010 13:41

Jag har förlängt min schackel 3" och lagt in ett blazer blad + det kortaste som sitter på en blazer.

Det gav ca 3-4" totalt. Jag har inge problem med kardan....inte än iaf
SÅLD
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
32" MAXXIS BUCKSHOT MUDDER

krister02
Forumräv
Inlägg: 785
Blev medlem: fre jun 25, 2010 13:46
Ort: Trelleborg

Inlägg av krister02 » lör sep 25, 2010 15:21

Då har man provkört :D :twisted: :D

komforten försvann, men det gör inte så mkt, kanske aningen grova däck :shock:

vid fullt rattutslag och backning tar fram hjulen i där fram i plasten.

vid 80-90 börjar däcken låta, men inte så farligt som jag trodde.

och kanske lite styv i fjädringen både fram och bak

men jag är jätte nöjd
skälva höjningen kostade 0 kronor
fram 2" puckar och comanche fjädrar, som ska vara lika långa som GC V8 men styvare enl uppgift
50mm hyd rör för att få upp stötdämpare
50mm hyd rörs förlängning på kräng hämmare
20mm längre undre bärarmar samt lite vinklade
12mm förlängning på panhardstag

bak 2" förlängning på bakre bladfjäder hänken
ett extra huvudblad
och utbyte av det kortaste bladet mot det näst längsta bladet.
50mm hyd rör för att flytta ner stötdämparna

hjul
Federal Couragia M/T 31x10,5x15
fälgar 15x8,5" ET-28 breddar lite mkt utåt :shock:
men så ska det vara :twisted:

Bild
Bild
Bild

ja då får man börja planera höjning v2
den är ju inte hög nog.

det blir nog att köpa riktiga höjnings delar från the USA
lite då och då när plånboken och frun tillåter, och så kan man ge den ett par tum till, när våren kommer.

nu blir det en flock extraljus
rocksliders
och tackräcket som ska fixas innan vintern

Fårdhgv
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 12, 2009 14:00
Ort: Vinslöv

Inlägg av Fårdhgv » lör sep 25, 2010 23:38

Den blev ju heltrevlig med mina gamla fälgar o däck ( blir aldrig för brett) ;)

Blir nog kanon detta !!
Toyota lj 70 TD -86 37" å rakrör SÅLD :(:(

Volvo 245 -81 daily driver

Cheva g20 van -89

Pontiac bonneville 4dht -64


http://comanche88.pixbox.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar