Uppstart efter motorbyte.

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ruger
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: fre feb 19, 2010 16:40
Ort: Armbåga

Uppstart efter motorbyte.

Inlägg av Ruger » ons jul 14, 2010 13:34

Har bytt motor, trots att jag inte kan sånt, i min Jeep Comanche.

Bör man tänka på något speciellt innan man startar upp den?
Ritualer eller måsten, oljetryck?, bensin-nånting? Annat?

Eller är det bara att vrida om nyckeln?

Please help!

/Janne
Tro inte att du undgår döden bara för att du slutar leva.

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Inlägg av Cheva_Power » ons jul 14, 2010 14:25

ska väll bara va att vrida på nycklen kan ju va lite segare då bensinen inte har kommit fram än kan ja gissa 8) är allt inkopplat å olja påfylld om du hällt ut de å kolla vatten å att allt är inkopplat ! kolla oljetrycket på mätaren om de finns nån ! vet att de finns i merca men inte i kingen ^^
cheva <3

Jesper Cronelid
Hemmastadd
Inlägg: 225
Blev medlem: tis okt 27, 2009 9:15
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Inlägg av Jesper Cronelid » ons jul 14, 2010 19:05

Om motorn har stått ett längre tag brukar jag koppla bort tändspolen och köra på startmotorn typ 10 sekunder. Då går oljan runt i motorn och den slipper gå osmord första sekunderna. Vilket kan vara förödande
VW Taro 4x4 -96

Ruger
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: fre feb 19, 2010 16:40
Ort: Armbåga

Inlägg av Ruger » fre jul 16, 2010 11:44

Oki, jag går på eran linje. I helgen ska det vara dags för nyckelvridet.
Tackar!
/Janne
Tro inte att du undgår döden bara för att du slutar leva.

Ruger
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: fre feb 19, 2010 16:40
Ort: Armbåga

Inlägg av Ruger » tor jul 22, 2010 17:06

Yeeehaa!
Jag säger, den funka!
Går som en klocka ju! Trodde nog inte det. men den ruska igång.

Men några små brister finns det ju .
Eftersom jag köpte bilen med motorn på flaket så har jag ju inte testat nånting.
En sak jag måste fixa fort är att det inte går att stänga av värmen i kupén.

Så jag undrar om någon vet vad det kan vara??
Gissar själv att det sitter nåt spjäll av någe slag som inte vill funka. Får antagligen ta mig in genom instrumenteringen/reglagen.
Tips tack!

/Janne
Tro inte att du undgår döden bara för att du slutar leva.

Ruger
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: fre feb 19, 2010 16:40
Ort: Armbåga

Inlägg av Ruger » tis jul 27, 2010 11:12

Hmm ingen som har jäklats med det här på nån cherokee heller?

Har lossat reglaget innifrån kupén men det ända jag kan säga är att allt såg ok ut.
Värmereglaget styrs med en vajer som bär iväg till värmepaketet gissar jag. Löpte fint där iaf.

Det är inget vakuum-tjafs som är med och styr det här med värmen?

Innan jag skruvar i onödan, tar man sig in inifrån eller via luftintag?

/Janne
Tro inte att du undgår döden bara för att du slutar leva.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis jul 27, 2010 21:20

Sitter det inte en lite ventil på höger sida av bilen vid bakkant på motorn där slangarna går mot värmepaketet. Detta va på cherokee, men borde ju vara likt.

Undrar om det inte satt nåt vakumtjofräs där på den åsså. Har ju ingen jeep själv så kan inte gå ut o titta, va bara nåt jag har för mig.
I aim to misbehave

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Inlägg av cherokeex2 » ons jul 28, 2010 18:53

Vattenventil heter den ventilen.
Enligt vad jag har läst mig till så är det lätt att bryta sönder den om man är för våldsam.
Dyr är den med att byta om man tar sönder den 640kr för en som passar till 4.0 litersmotorn från 1987-1990.
Samma sak till en motor från 1991-1996 kostar bara 285kr.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Ruger
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: fre feb 19, 2010 16:40
Ort: Armbåga

Inlägg av Ruger » tor jul 29, 2010 11:13

Tack för responsen grabbar, men jag har funnit felet.
Hur enkelt som helst så här i efterhand.
Det sitter en arm under handskfacket som vajern från värmereglaget är fäst vid. Den armen sköter spjället och vajern från reglaget hade jackat ur i infästningen. :roll:

Nu är det bara den trasiga vindrutan som skiljer bilen från en besiktning.Köra gick bra ändå upptäckte jag när värmen försvann :lol: .

Tack igen!

/Janne
Tro inte att du undgår döden bara för att du slutar leva.

Skriv svar