Påfyllningsrör automat
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Påfyllningsrör automat
Hallå. Kompisen har köpt sig en Cherokee -94 som vi plågade lite på HC. Tyvärr råkade påfyllnigsröret till automaten gå av nere vid lådan (stubbe eller nått).
Så, går det att köpa ett nytt enkelt och framför allt, hur är det fäst vid lådan. Bilen står en bit bort från mig och det var lite skitigt just då så vi har ej kunnat titta efter.
Så kan någon spara mig några mils resa och ge mig lite klarhet i detta vore det toppen.
MVH
HOOKan
Så, går det att köpa ett nytt enkelt och framför allt, hur är det fäst vid lådan. Bilen står en bit bort från mig och det var lite skitigt just då så vi har ej kunnat titta efter.
Så kan någon spara mig några mils resa och ge mig lite klarhet i detta vore det toppen.
MVH
HOOKan
-
- Nybörjare
HEJ!
Jag har råkat ut för exakt samma sak!!
Jag kollade lite på sprängskissen som var upplagd här på forumet, som jag ser det är man tvungen att lossa hela botten på lådan då det är "undre" delen av röret som är loss från lådan.
Är det värt besväret att fixa rör och fylla olja, byta filter etc. då lådan inte längre driver bakåt och slirar på ettan? Växlarna uppåt sedan är OK!
Kan man ha sådan tur att det bara är pga dåligt med olja som den inte driver eller är lamellpaketet/en körda garanterat?
MVH SAMUEL
Jag har råkat ut för exakt samma sak!!

Jag kollade lite på sprängskissen som var upplagd här på forumet, som jag ser det är man tvungen att lossa hela botten på lådan då det är "undre" delen av röret som är loss från lådan.
Är det värt besväret att fixa rör och fylla olja, byta filter etc. då lådan inte längre driver bakåt och slirar på ettan? Växlarna uppåt sedan är OK!
Kan man ha sådan tur att det bara är pga dåligt med olja som den inte driver eller är lamellpaketet/en körda garanterat?
MVH SAMUEL
Cherokee XJ 94
-
- Nybörjare
Lite dåligt med tips här...
Har dock kollat runt på lite andra forum också, bla. NAXJA, tror jag det hette. Där verkar en hel del ha plågat sina AW-4 ordentligt och tömt dem på olja och sedan fyllt på och tutat och kört.
Som jag förstått det sitter den undre delen av påfyllningsröret fast i botten på lådan.
Min fråga är: vad händer om jag skulle lossa botten på lådan, för att kunna fixa röret. Är det botten man lossar när man byter olja och "filter" eller sil eller vad det är?
Tacksam för svar, det är snart kallt att meka utomhus... för oss mindre lyckligt lottade utan garage
.
MVH SAMUEL

Har dock kollat runt på lite andra forum också, bla. NAXJA, tror jag det hette. Där verkar en hel del ha plågat sina AW-4 ordentligt och tömt dem på olja och sedan fyllt på och tutat och kört.
Som jag förstått det sitter den undre delen av påfyllningsröret fast i botten på lådan.
Min fråga är: vad händer om jag skulle lossa botten på lådan, för att kunna fixa röret. Är det botten man lossar när man byter olja och "filter" eller sil eller vad det är?
Tacksam för svar, det är snart kallt att meka utomhus... för oss mindre lyckligt lottade utan garage

MVH SAMUEL
Cherokee XJ 94
-
- 4x4xnerd
Hej Samuel jag har också tömt en Jeep på ATF-olja (av misstag/m hj a naturen).samuelkullen skrev:Lite dåligt med tips här...![]()
Är det botten man lossar när man byter olja och "filter" eller sil eller vad det är?
MVH SAMUEL
I mitt fall var det bara att (byta lite oljerör och) fylla på och köra.
Ett vanligt sätt att byta, en tredjedel till hälften av automatlådeoljan, är att lossa ett av oljerören från växellådan vid kylaren. Det högra röret rekommenderar jag.
Om du inte har tillgång till verktyget för att lossa röret från kylaren förfar som lyder.
Pilla bort den, i mitt fall vita, plastringen som döljer spårryttaren.
Plastringen är till för att låsa spårryttaren.
Med ett par mycket små mejslar och/eller ett sådant där verktyg som tandläkaren använder när han/hon examinerar dina tänder, pillar du bort spårryttaren.
Men var J*****T vaksam på spårryttaren när du pillar bort den.
Om någon Jeepdel kan få vingar så är det spårryttaren.
Så var helst på ett välstädat golv.
Därefter drar du försiktigt ut röret ur kylaren.
Låt sedan motorn gå på tomgång och kör igenom alla växlarna.
Till slut kommer inte mer.
Allt går som tidigare sagts inte att få ut.
Ett råd jag fått av erfarna Jeepägare är att endast fylla på MOPAR +4.
En syntetisk ATF-olja.
Lycka till.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Nybörjare
HEJ!!
Tack för ditt svar. Ska titta på det i helgen, måste dock få tätt vid påfyllningsröret på något sätt först, därav min fråga om botten på lådan. Tänkte att det är lättare att fixa det vettigt när man inte ligger under bilen.
Iofs. kanske jag skulle kunna böja tillbaka röret och täta med kemisk metall, det är väl inget stort tryck där påfyllningsröret går in i lådan?
Ingen som råkat knäcka påfyllningsröret på en aw-4?
MVH SAMUEL
Tack för ditt svar. Ska titta på det i helgen, måste dock få tätt vid påfyllningsröret på något sätt först, därav min fråga om botten på lådan. Tänkte att det är lättare att fixa det vettigt när man inte ligger under bilen.
Iofs. kanske jag skulle kunna böja tillbaka röret och täta med kemisk metall, det är väl inget stort tryck där påfyllningsröret går in i lådan?
Ingen som råkat knäcka påfyllningsröret på en aw-4?
MVH SAMUEL
Cherokee XJ 94
Ja det är botten man lossar när man byter filter o olja, röret sitter fast i tråget, har för mig att det va en del. plockar man ner det går det kanske att hårdlöda ihop det.samuelkullen skrev:
Tacksam för svar, det är snart kallt att meka utomhus... för oss mindre lyckligt lottade utan garage.
MVH SAMUEL
I aim to misbehave
-
- 4x4xnerd
SC skrev:Det rådet gäller alla Jeep med Chryslerlåda såsom Grand (med ett sällsynt undantag) och TJ, men inte XJ som har AW-4 (Aisin-Warner). Den ska ha Dextron.Wältmeister skrev:
Ett råd jag fått av erfarna Jeepägare är att endast fylla på MOPAR +4.
En syntetisk ATF-olja.
Lycka till.
Bra tillrättaläggande.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Nybörjare
FIXAT!!
HEJ!
Tråg och rör är gjort av, rätta mig om jag har fel, galvat stål och gick bra att svetsa. Dock var röret lött dit med mässing vilket inte var så smidigt att svetsa på... Tur att man då har mycket skickliga bekanta.
På med tråg och i med olja och bilen driver igen. Fyllde på 4,5 liter DEXRON III.
Länge leve AW-4...
Tack alla för svar och tips!
MVH SAMUEL
Tråg och rör är gjort av, rätta mig om jag har fel, galvat stål och gick bra att svetsa. Dock var röret lött dit med mässing vilket inte var så smidigt att svetsa på... Tur att man då har mycket skickliga bekanta.
På med tråg och i med olja och bilen driver igen. Fyllde på 4,5 liter DEXRON III.
Länge leve AW-4...
Tack alla för svar och tips!
MVH SAMUEL
Cherokee XJ 94