Grand Cherokee 5,9

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Widde
Hemmastadd
Inlägg: 217
Blev medlem: tor okt 30, 2008 7:57
Ort: Nynäshamn

Grand Cherokee 5,9

Inlägg av Widde » ons sep 15, 2010 20:55

Sålde biltransporten och köpte en dragbil istället !
Vad händer då ???
Köpte 4,5 tums höjningssats och har 33 liggandes.....
Suck......att man aldrig kan åka original !!!???
Blir väl lite foton under resans gång......
Widde
http://picasaweb.google.com/Widde06/Jee ... directlink
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1997 5,2
Jeep Wrangler TJ 2005
Ford Cargo 0913 Biltransport

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Inlägg av målarn » ons sep 15, 2010 21:42

På med grejerna så vi får de hur det ser ut :lol:
Merca Geländewagen 300TD

Widde
Hemmastadd
Inlägg: 217
Blev medlem: tor okt 30, 2008 7:57
Ort: Nynäshamn

Höjning

Inlägg av Widde » fre okt 08, 2010 18:00

Nu är Granden höjd och lite mer manlig !!!
4,5 tums fjädrar.
nya stötisar.
JKS justerbara panhardstag.
JKS disconnects.
Nya stålomspunna bromssalngar.
Droppad pitmanarm.
33 tummare lånade från wranglerobjektet ( alldeles för aggresivt )
Widde
http://picasaweb.google.se/lh/photo/W9n ... directlink
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1997 5,2
Jeep Wrangler TJ 2005
Ford Cargo 0913 Biltransport

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Inlägg av Kingcab_alle » fre okt 08, 2010 18:12

Lägger in lite bilder så man inte behöver öppna länken :) Bild
Bild

Widde
Hemmastadd
Inlägg: 217
Blev medlem: tor okt 30, 2008 7:57
Ort: Nynäshamn

Höjning

Inlägg av Widde » fre okt 08, 2010 18:27

Tackar å Bockar........
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1997 5,2
Jeep Wrangler TJ 2005
Ford Cargo 0913 Biltransport

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » fre okt 08, 2010 18:48

coool
TGB 13

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » fre okt 08, 2010 20:08

vart riktigt cool!! :D
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thomasv » fre okt 08, 2010 20:38

Ser ju väldigt bra ut!

När och varför behöver man en droppad pitmanarm?
Borde inte styrstag och trackbar följas åt när man höjer, eller vad händer så att man behöver den droppde armen?

Fattar inte riktigt, men har förstått att den behövs efter som de säljs.
Tacksam för svar.

/Thomas
/Thomas

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Inlägg av peterand » fre okt 08, 2010 21:09

Blev ju bra 8)
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » lör okt 09, 2010 11:23

Råå... :D
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

THJ
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:04
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av THJ » lör okt 09, 2010 15:49

Looking good 8)

//Thomas
Jeep Grand Cherokee 5,2 -98 BB 2"
Bridgestone MT 31x10.50x15
Roofrack & Bumper by Mooser
#SÅLD#

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » lör okt 09, 2010 18:36

En droppad pitmanarm behöver man för att inte få bumpstearing. Styrstaget ska helst ligga parallelt med parallelstaget för att få en styrning som beter sig ok på väg när axeln fjädrar.
Är styrstaget på diagonalen styr bilen själv när axeln fjädrar ut eller in.

Du som har en 5,9 , hur lång är motorn och hur lång är automaten bak till flänsen mot fördelningslådan?
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thomasv » lör okt 09, 2010 19:07

gnisten83 skrev:En droppad pitmanarm behöver man för att inte få bumpstearing. Styrstaget ska helst ligga parallelt med parallelstaget för att få en styrning som beter sig ok på väg när axeln fjädrar.
Är styrstaget på diagonalen styr bilen själv när axeln fjädrar ut eller in.

Du som har en 5,9 , hur lång är motorn och hur lång är automaten bak till flänsen mot fördelningslådan?
Vill inte sabba tråden, men om jag sänker styrstaget med droppad pitmanarm, blir det inget skumt då eftersom jag inte gör något åt trackbaren?
Trackbar och styrstag, bör inte de också vara parallella? Annars får jag väl bumpsteer iallafall, eftersom axeln förflyttas i sidledd när den fjädrar och då kommer ju inte styrstaget och trackbaren att få samma "extra" längd. Eller hur jag nu ska förklara vad jag menar... Svårt.
Kort sagt, om jag sänker styrstaget bör jag inte då också sänka trackbarens infästning i ramen?

Har en felkonstruerad trackbar i bilen nu, men ska byta. Den sitter i styrdämparfästet, alltså högre än orginal, och jag har otrolig bumbsteer och även så styr bilen vid gas och broms. Det är en skyjacker, köp den INTE!
/Thomas

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » sön okt 10, 2010 18:14

Hm jag tänkte inte på att trackbar är samma som panhardstag och i grundtanken var det även bladfjädrat.
Nåväl trackbaren ska ha samma vinkel som styrstaget och helst ska även de ligga ner parallelt med axeln/parallelstaget i fjädringes normalläge.
Där har de bäst utgångsläge vid fjädringsrörelse utan att påverka styrningen
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » ons okt 13, 2010 13:21

:) :) trevliga bilder mera info e av intresse bra jobbat :) :)
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

Skriv svar