Grand Cherokee 5,9
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Grand Cherokee 5,9
Sålde biltransporten och köpte en dragbil istället !
Vad händer då ???
Köpte 4,5 tums höjningssats och har 33 liggandes.....
Suck......att man aldrig kan åka original !!!???
Blir väl lite foton under resans gång......
Widde
http://picasaweb.google.com/Widde06/Jee ... directlink
Vad händer då ???
Köpte 4,5 tums höjningssats och har 33 liggandes.....
Suck......att man aldrig kan åka original !!!???
Blir väl lite foton under resans gång......
Widde
http://picasaweb.google.com/Widde06/Jee ... directlink
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1997 5,2
Jeep Wrangler TJ 2005
Ford Cargo 0913 Biltransport
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1997 5,2
Jeep Wrangler TJ 2005
Ford Cargo 0913 Biltransport
Höjning
Nu är Granden höjd och lite mer manlig !!!
4,5 tums fjädrar.
nya stötisar.
JKS justerbara panhardstag.
JKS disconnects.
Nya stålomspunna bromssalngar.
Droppad pitmanarm.
33 tummare lånade från wranglerobjektet ( alldeles för aggresivt )
Widde
http://picasaweb.google.se/lh/photo/W9n ... directlink
4,5 tums fjädrar.
nya stötisar.
JKS justerbara panhardstag.
JKS disconnects.
Nya stålomspunna bromssalngar.
Droppad pitmanarm.
33 tummare lånade från wranglerobjektet ( alldeles för aggresivt )
Widde
http://picasaweb.google.se/lh/photo/W9n ... directlink
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1997 5,2
Jeep Wrangler TJ 2005
Ford Cargo 0913 Biltransport
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1997 5,2
Jeep Wrangler TJ 2005
Ford Cargo 0913 Biltransport
-
- Forumräv
- Inlägg: 726
- Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
- Ort: Kumla
- Kontakt:
Ser ju väldigt bra ut!
När och varför behöver man en droppad pitmanarm?
Borde inte styrstag och trackbar följas åt när man höjer, eller vad händer så att man behöver den droppde armen?
Fattar inte riktigt, men har förstått att den behövs efter som de säljs.
Tacksam för svar.
/Thomas
När och varför behöver man en droppad pitmanarm?
Borde inte styrstag och trackbar följas åt när man höjer, eller vad händer så att man behöver den droppde armen?
Fattar inte riktigt, men har förstått att den behövs efter som de säljs.
Tacksam för svar.
/Thomas
/Thomas
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!
En droppad pitmanarm behöver man för att inte få bumpstearing. Styrstaget ska helst ligga parallelt med parallelstaget för att få en styrning som beter sig ok på väg när axeln fjädrar.
Är styrstaget på diagonalen styr bilen själv när axeln fjädrar ut eller in.
Du som har en 5,9 , hur lång är motorn och hur lång är automaten bak till flänsen mot fördelningslådan?
Är styrstaget på diagonalen styr bilen själv när axeln fjädrar ut eller in.
Du som har en 5,9 , hur lång är motorn och hur lång är automaten bak till flänsen mot fördelningslådan?
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"
Vill inte sabba tråden, men om jag sänker styrstaget med droppad pitmanarm, blir det inget skumt då eftersom jag inte gör något åt trackbaren?gnisten83 skrev:En droppad pitmanarm behöver man för att inte få bumpstearing. Styrstaget ska helst ligga parallelt med parallelstaget för att få en styrning som beter sig ok på väg när axeln fjädrar.
Är styrstaget på diagonalen styr bilen själv när axeln fjädrar ut eller in.
Du som har en 5,9 , hur lång är motorn och hur lång är automaten bak till flänsen mot fördelningslådan?
Trackbar och styrstag, bör inte de också vara parallella? Annars får jag väl bumpsteer iallafall, eftersom axeln förflyttas i sidledd när den fjädrar och då kommer ju inte styrstaget och trackbaren att få samma "extra" längd. Eller hur jag nu ska förklara vad jag menar... Svårt.
Kort sagt, om jag sänker styrstaget bör jag inte då också sänka trackbarens infästning i ramen?
Har en felkonstruerad trackbar i bilen nu, men ska byta. Den sitter i styrdämparfästet, alltså högre än orginal, och jag har otrolig bumbsteer och även så styr bilen vid gas och broms. Det är en skyjacker, köp den INTE!
/Thomas
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!
Hm jag tänkte inte på att trackbar är samma som panhardstag och i grundtanken var det även bladfjädrat.
Nåväl trackbaren ska ha samma vinkel som styrstaget och helst ska även de ligga ner parallelt med axeln/parallelstaget i fjädringes normalläge.
Där har de bäst utgångsläge vid fjädringsrörelse utan att påverka styrningen
Nåväl trackbaren ska ha samma vinkel som styrstaget och helst ska även de ligga ner parallelt med axeln/parallelstaget i fjädringes normalläge.
Där har de bäst utgångsläge vid fjädringsrörelse utan att påverka styrningen
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"
-
- Forumräv
- Inlägg: 675
- Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
- Ort: Örby mark