lyftarknack på cheva 6.2 diesel!

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sururban
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: mån okt 04, 2010 13:43
Ort: Kramfors

lyftarknack på cheva 6.2 diesel!

Inlägg av sururban » mån okt 04, 2010 14:25

Tjenare! Har fått knack i maskin. Tog ur alla lyftare, hittade inget fel.
trycket ligger där det skall.
Vet nån vad mer man kan leta på ?
Finns det ett schema på oljekanlerna att få tag i?
Inge spån i oljan heller.

Teddy
Rutinerad
Inlägg: 439
Blev medlem: tor aug 20, 2009 11:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Teddy » mån okt 04, 2010 15:13

är inte spridare som är dåliga då?? kan väl ticka en del då med?? mvh teddy
Ingen kommer ihåg en fegis
Hermod formula monster bil, willys cj2 ,jeep gc 97a

sururban
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: mån okt 04, 2010 13:43
Ort: Kramfors

Inlägg av sururban » mån okt 04, 2010 16:23

Har provat att lossa spridarna en efter en under drift med den knacka ändå lika fint!!!

struggling
Rutinerad
Inlägg: 495
Blev medlem: mån apr 13, 2009 18:31
Ort: duved/åre

Inlägg av struggling » mån okt 04, 2010 17:27

sururban skrev:Har provat att lossa spridarna en efter en under drift med den knacka ändå lika fint!!!
lossat o plockat ur dem el???
på min var de spridarna,fast på ljudet va ja nästan övertygad om att en ventil gått av.. lät förjävligt...,
men satt en flisa i spettsen som gjorde den var öppen hela tiden...
6,5 t -silverado =jobbil (9,5 hög)

viewtopic.php?t=15641

cheva van = ölbil
m5 touring = ögonsten

sururban
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: mån okt 04, 2010 13:43
Ort: Kramfors

Inlägg av sururban » mån okt 04, 2010 20:04

Jag ska plocka ur spridarna o provtrycka dem!!!!

struggling
Rutinerad
Inlägg: 495
Blev medlem: mån apr 13, 2009 18:31
Ort: duved/åre

Inlägg av struggling » mån okt 04, 2010 22:08

sururban skrev:Jag ska plocka ur spridarna o provtrycka dem!!!!
kan nog även se på spetsen om de ser "brännda" ut.. o ryker bilen ngt mera är en bra ledtråd me..
6,5 t -silverado =jobbil (9,5 hög)

viewtopic.php?t=15641

cheva van = ölbil
m5 touring = ögonsten

sururban
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: mån okt 04, 2010 13:43
Ort: Kramfors

Inlägg av sururban » tis okt 05, 2010 16:12

som sagt nu väntar jag på skicket på spridarna så får vi fortsätta därifrån.

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Inlägg av MangeP » tis okt 05, 2010 17:05

Jag vet inte hur bra du lokaliserat felet men min vakuumpump knackar och lever om som fan. så prova ta av multiremmen och starta motorn. Men kör bara precis så du hinner höra om knacket är borta för vattenpumpen står still utan rem. Sitter en autosträckare vid generatorn, ta bara en 18nyckel och bänd undan den så lossar du remmen och trär av den. Jag trodde också jag hade nåt ventilhaver. låt precis som att det kom från höger ventilkåpa. Ett tips bara!
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

sururban
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: mån okt 04, 2010 13:43
Ort: Kramfors

Inlägg av sururban » tis okt 05, 2010 21:19

Jag har ingen vakumpump! men tack för visat intresse. o det gäller alla som svarat på frågan.
Man får hoppas på spridarna.

struggling
Rutinerad
Inlägg: 495
Blev medlem: mån apr 13, 2009 18:31
Ort: duved/åre

Inlägg av struggling » tis okt 05, 2010 22:05

sururban skrev:Jag har ingen vakumpump! men tack för visat intresse. o det gäller alla som svarat på frågan.
Man får hoppas på spridarna.
ja apropå vaccum pump så ibland när man slår på ac för den oliv när "inKopplingen" till acn tjärvar...
6,5 t -silverado =jobbil (9,5 hög)

viewtopic.php?t=15641

cheva van = ölbil
m5 touring = ögonsten

sururban
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: mån okt 04, 2010 13:43
Ort: Kramfors

Inlägg av sururban » tis okt 05, 2010 22:09

AC:n är bortplockad också!!!!
det finns vattenpump,servopump och generator.

Silverado
Rutinerad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör feb 14, 2009 10:58
Ort: Västerås

Inlägg av Silverado » tis okt 05, 2010 22:31

får låna tråden lite :)

har ett liknande problem med farsans 6.2a.

när man startar så knackar motorn till ett par gånger 3-4 ca, och det bolmar vit rök ur avgasröret, sen går den som en klocka igen.
det blir oftast när han har stått en stund, över natten eller liknande, men nu senaste dagarna har det blivit allt oftare, räcker med nån timme, ibland längre, skitskumt.. någon som har nån aning vad det kan vara?

farsan funderar på en ventil som fastnar i ett visst läge så droppar det in diesel i en cylinder, och så får den feltändning, eller bara att en ventil fastnar på nå vis.
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » ons okt 06, 2010 0:00

Silverado skrev:får låna tråden lite :)

har ett liknande problem med farsans 6.2a.

när man startar så knackar motorn till ett par gånger 3-4 ca, och det bolmar vit rök ur avgasröret, sen går den som en klocka igen.
det blir oftast när han har stått en stund, över natten eller liknande, men nu senaste dagarna har det blivit allt oftare, räcker med nån timme, ibland längre, skitskumt.. någon som har nån aning vad det kan vara?

farsan funderar på en ventil som fastnar i ett visst läge så droppar det in diesel i en cylinder, och så får den feltändning, eller bara att en ventil fastnar på nå vis.
du menar nog om en spridare läcker

vet inte riktigt hur mycket en spridare skulle kunna läcka in om motorn står stilla, men allt som kommer in gör ju att kompressionen blir högre samt ett överskott på diesel. Skulle det komma in massor så finns det ju till slut ingenstans för det att ta vägen och då blir det tvärstopp

röken är oförbränd diesel, man brukar kunna se samma om man har några dåliga glödstift
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Jimmy6,2
Forumräv
Inlägg: 884
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:49
Ort: Tyresö
Kontakt:

Inlägg av Jimmy6,2 » ons okt 06, 2010 8:30

när man startar så knackar motorn till ett par gånger 3-4 ca, och det bolmar vit rök ur avgasröret, sen går den som en klocka igen.
det blir oftast när han har stått en stund, över natten eller liknande, men nu senaste dagarna har det blivit allt oftare, räcker med nån timme, ibland längre, skitskumt.. någon som har nån aning vad det kan vara?
Trasiga glödstift eller begynnande dåligt komp. kanske.

Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."

sururban
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: mån okt 04, 2010 13:43
Ort: Kramfors

Inlägg av sururban » ons okt 06, 2010 17:24

Tjenare! Det låter som om du får in vatten.
Kolla om det försvinner vatten eller om det kommer avgaser ur kylaren när du kör.
Janne

Skriv svar