Pump inställning 6.2 diesel???

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Chevy K20
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: ons aug 19, 2009 9:27
Ort: Halmstad

Pump inställning 6.2 diesel???

Inlägg av Chevy K20 » tis okt 05, 2010 19:47

Tjo undrar om det finns någon i hallands regionen som har kunnskap och lust att hjälpa till att ställa in en diesel pump på min chevy.
givetvis mot betalning.
tack på förhand

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » tis okt 05, 2010 21:14

Får jag fråga lite nyfiket varför du vill justera pumpen? Har du ändrat något?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Chevy K20
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: ons aug 19, 2009 9:27
Ort: Halmstad

Inlägg av Chevy K20 » tis okt 05, 2010 23:18

Gustavsson skrev:Får jag fråga lite nyfiket varför du vill justera pumpen? Har du ändrat något?

Jag tycker den går lite orent i gämförelse med alla andra jag har lysnat på och provkört.

Tycker även det låter som motorn går tungt eller hårt

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » ons okt 06, 2010 0:04

står tändningen tidigt så går den hårt med mycket dieselknack men känns ganska kraftfull (alltså inte för mycket)

står tändningen sent går den tystare men med lägre effekt och känns segare
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Chevy K20
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: ons aug 19, 2009 9:27
Ort: Halmstad

Inlägg av Chevy K20 » ons okt 06, 2010 9:17

optodsl skrev:står tändningen tidigt så går den hårt med mycket dieselknack men känns ganska kraftfull (alltså inte för mycket)

står tändningen sent går den tystare men med lägre effekt och känns segare
då står nog tändningen tidigt men jag tycker inte den knackar något nämvärt.

har aldrig skruvat diesel innan därföra jag hadde velat ha en kunnig person att titta på det :D

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » ons okt 06, 2010 9:34

Kolla så pumpdrev/camdrev står rätt. hur är markeringen uppe på pumpen i förhållande till markeringen på bröstkåpan??




________________
Nicklas
www.petterssonmotorsport.com

Chevy K20
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: ons aug 19, 2009 9:27
Ort: Halmstad

Inlägg av Chevy K20 » ons okt 06, 2010 12:03

N-Pettersson skrev:Kolla så pumpdrev/camdrev står rätt. hur är markeringen uppe på pumpen i förhållande till markeringen på bröstkåpan??


Det har jag inte kollat men får ta en titt på det i helgen.





________________
Nicklas
www.petterssonmotorsport.com

Chevy K20
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: ons aug 19, 2009 9:27
Ort: Halmstad

Inlägg av Chevy K20 » ons okt 06, 2010 18:23

N-Pettersson skrev:Kolla så pumpdrev/camdrev står rätt. hur är markeringen uppe på pumpen i förhållande till markeringen på bröstkåpan??




________________
Nicklas
www.petterssonmotorsport.com
Har kollat det nu och domstår rätt.

Dogge
Hemmastadd
Inlägg: 204
Blev medlem: ons feb 25, 2009 22:10
Ort: Umeå

Inlägg av Dogge » ons okt 06, 2010 22:16

Chevy K20 skrev:
N-Pettersson skrev:Kolla så pumpdrev/camdrev står rätt. hur är markeringen uppe på pumpen i förhållande till markeringen på bröstkåpan??




________________
Nicklas
www.petterssonmotorsport.com
Har kollat det nu och domstår rätt.
beroende på hur långt motorn gått så gör förslitningarna i drev kedjor och annat att linjeringen inte stämmer längre..
på din beskrivning så låter det som om du måste vrida pumpen mer advanced..dvs i klockans riktning..(mot föraren)
detta är kännsligt och max slitet handlar ungefär om 3 mm från bröst kåpans markering dvs från 0-3 mm kan du prova vrida pumpen
när du vrider pumpen mer advanced så får du även en mer lättstartad motor.eftersom du får högre kompression precis i insprutnings ögonblicket


Dogge

Chevy K20
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: ons aug 19, 2009 9:27
Ort: Halmstad

Inlägg av Chevy K20 » tor okt 07, 2010 9:18

Dogge skrev:
Chevy K20 skrev:
N-Pettersson skrev:Kolla så pumpdrev/camdrev står rätt. hur är markeringen uppe på pumpen i förhållande till markeringen på bröstkåpan??




________________
Nicklas
www.petterssonmotorsport.com
Har kollat det nu och domstår rätt.
beroende på hur långt motorn gått så gör förslitningarna i drev kedjor och annat att linjeringen inte stämmer längre..
på din beskrivning så låter det som om du måste vrida pumpen mer advanced..dvs i klockans riktning..(mot föraren)
detta är kännsligt och max slitet handlar ungefär om 3 mm från bröst kåpans markering dvs från 0-3 mm kan du prova vrida pumpen
när du vrider pumpen mer advanced så får du även en mer lättstartad motor.eftersom du får högre kompression precis i insprutnings ögonblicket


Dogge
Motorn är renoverad för 3 år sedan och då byttes drev och kedjor och det är riktigt gjort ingen amatör som har gjort det.
även diesel pumpen e renoverad.

men när man vrider pumpen ska motorn vara igång så man hör när den går mjukt???
vad kan man mer göra för inställningar???

Chevy K20
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: ons aug 19, 2009 9:27
Ort: Halmstad

Inlägg av Chevy K20 » tor okt 07, 2010 9:19

Chevy K20 skrev:
Dogge skrev:
Chevy K20 skrev: Har kollat det nu och domstår rätt.
beroende på hur långt motorn gått så gör förslitningarna i drev kedjor och annat att linjeringen inte stämmer längre..
på din beskrivning så låter det som om du måste vrida pumpen mer advanced..dvs i klockans riktning..(mot föraren)
detta är kännsligt och max slitet handlar ungefär om 3 mm från bröst kåpans markering dvs från 0-3 mm kan du prova vrida pumpen
när du vrider pumpen mer advanced så får du även en mer lättstartad motor.eftersom du får högre kompression precis i insprutnings ögonblicket


Dogge
Motorn är renoverad för 3 år sedan och då byttes drev och kedjor och det är riktigt gjort ingen amatör som har gjort det.
även diesel pumpen e renoverad.

men när man vrider pumpen ska motorn vara igång så man hör när den går mjukt???
vad kan man mer göra för inställningar???

Tack för alla bra svar :D

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tor okt 07, 2010 12:38

Aldrig försöka vrida dieselpumpen med motorn igång

Den måste vara ordentligt dragen när motorn körs
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Dogge
Hemmastadd
Inlägg: 204
Blev medlem: ons feb 25, 2009 22:10
Ort: Umeå

Inlägg av Dogge » tor okt 07, 2010 12:42

Chevy K20 skrev:
Chevy K20 skrev:
Dogge skrev: beroende på hur långt motorn gått så gör förslitningarna i drev kedjor och annat att linjeringen inte stämmer längre..
på din beskrivning så låter det som om du måste vrida pumpen mer advanced..dvs i klockans riktning..(mot föraren)
detta är kännsligt och max slitet handlar ungefär om 3 mm från bröst kåpans markering dvs från 0-3 mm kan du prova vrida pumpen
när du vrider pumpen mer advanced så får du även en mer lättstartad motor.eftersom du får högre kompression precis i insprutnings ögonblicket


Dogge
Motorn är renoverad för 3 år sedan och då byttes drev och kedjor och det är riktigt gjort ingen amatör som har gjort det.
även diesel pumpen e renoverad.

men när man vrider pumpen ska motorn vara igång så man hör när den går mjukt???
vad kan man mer göra för inställningar???

Tack för alla bra svar :D
Lite farligt att rekommendera folk att göra si och så,när det lätt missuppfattas.
Visst man kan vrida pumpen under gång..många gör det men inget jag rekommenderar.
utan vrida pumpen runt 0,5-1mm skruva fast,lyssna..osv
att din motor renoverats säger inget om att linjeringen stämmer eftersom linjeringen bara är en statisk insjustering från fabrik
sen går inte en 6.2:a mjukt när den är rätt injusterad,om den går mjukt så är det troligt att den är sjusterad för mycket retarded
ett exempel som illustrerar vad jag menar..

vi låtsas att din motor börjat få dålig kompression,ja då börjar den missa och gå orent fast den är sjusterat rätt,om man då vrider pumpen mer advanced,ja då ökar du kompressionen i tändögonblicket och motorn tänder bättre och man tycker med örat att,ja nu går bättre,i själva verket har man nu ställt pumpen för mycket advanced.

Att sjustera in en diesel på gehör är ett jobb som kräver många faktorer
som man lägger in i ekvationen.så ska du vara säker på att det blir rätt så krävs det att det görs med tändlägesmätare
att motorn går hårt kan bero på många saker,dåliga spridare,sliten pump
mm

Men utan att lyssna på din motor så är det svårt att säga varesig bu eller bää.
men har du vägarna förbi umeå så lyssnar jag gärna..=)


Dogge

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » tor okt 07, 2010 16:26

du dogge, du kommer få lyssna dig less innan ja fått till mina pumpar att gå exakt samtidigt =)... Sorry för intrång i tråden...

men som sagt.. åk in till nån som håller på med diesel och hör om du kan få hjälp där om du inte vill labborera själv såklart.. man lär av sina misstag :wink:

vad byttes vid renoveringen då??

Chevy K20
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: ons aug 19, 2009 9:27
Ort: Halmstad

Inlägg av Chevy K20 » tor okt 07, 2010 18:43

Dogge skrev:
Chevy K20 skrev:
Chevy K20 skrev: Motorn är renoverad för 3 år sedan och då byttes drev och kedjor och det är riktigt gjort ingen amatör som har gjort det.
även diesel pumpen e renoverad.

men när man vrider pumpen ska motorn vara igång så man hör när den går mjukt???
vad kan man mer göra för inställningar???

Tack för alla bra svar :D
Lite farligt att rekommendera folk att göra si och så,när det lätt missuppfattas.
Visst man kan vrida pumpen under gång..många gör det men inget jag rekommenderar.
utan vrida pumpen runt 0,5-1mm skruva fast,lyssna..osv
att din motor renoverats säger inget om att linjeringen stämmer eftersom linjeringen bara är en statisk insjustering från fabrik
sen går inte en 6.2:a mjukt när den är rätt injusterad,om den går mjukt så är det troligt att den är sjusterad för mycket retarded
ett exempel som illustrerar vad jag menar..

vi låtsas att din motor börjat få dålig kompression,ja då börjar den missa och gå orent fast den är sjusterat rätt,om man då vrider pumpen mer advanced,ja då ökar du kompressionen i tändögonblicket och motorn tänder bättre och man tycker med örat att,ja nu går bättre,i själva verket har man nu ställt pumpen för mycket advanced.

Att sjustera in en diesel på gehör är ett jobb som kräver många faktorer
som man lägger in i ekvationen.så ska du vara säker på att det blir rätt så krävs det att det görs med tändlägesmätare
att motorn går hårt kan bero på många saker,dåliga spridare,sliten pump
mm

Men utan att lyssna på din motor så är det svårt att säga varesig bu eller bää.
men har du vägarna förbi umeå så lyssnar jag gärna..=)


Dogge
Ok nu blev allt ännu rörigare :? :shock:

Får då som sagt försöka leta upp någo som har utrustingng och kunskap har lagt för mycket pengar på bilen för att den ska pajja på grund av en fel ställd pump :rodnar:

men om någon vet om någon i hallands regionen (firma eller privat person så hadde jag varit tacksamm för tips)

tack för alla bra svar

Skriv svar