Sida 1 av 3

6.2D och turbo, bra eller mondre bra?

Postat: tis okt 12, 2010 21:00
av henke_99
Tänkte kolla lite med er som kan. Hur blir det om man turbokonverterar sin 6,2:a? Naturligtvis ställa på pumpen lite men inga andra ändringar i övrigt. Skulle väl i så fall handla om ett turbokit från en 6.5:a. Tänker på både soppaförbrukningen (att den blir högre än nu vid hård körning är väl ganska logiskt) vid normal körning och hållbarheten på motorn. Mer kraft är ju inte fel men blir det till bekostnad av dom faktorerna så kan den lika väl vara som den är nu...

Postat: tis okt 12, 2010 23:19
av optodsl
Går alldeles utmärkt om du laddar max ca 15 psi

Är väl ingen mening att göra om motorn är tokslut annars är det bara att köra på

Re: 6.2D och turbo, bra eller mondre bra?

Postat: tis okt 12, 2010 23:22
av Chevy K20
henke_99 skrev:Tänkte kolla lite med er som kan. Hur blir det om man turbokonverterar sin 6,2:a? Naturligtvis ställa på pumpen lite men inga andra ändringar i övrigt. Skulle väl i så fall handla om ett turbokit från en 6.5:a. Tänker på både soppaförbrukningen (att den blir högre än nu vid hård körning är väl ganska logiskt) vid normal körning och hållbarheten på motorn. Mer kraft är ju inte fel men blir det till bekostnad av dom faktorerna så kan den lika väl vara som den är nu...


Jag har själv en 6.2 i min och har okså planer på att turbo konventera och jag har kollat upp det mesta ( har erfarenhet av turbokonvetering )

vad jag har fått veta så klarar blocken av att laddad 0,5 med orginal pumpen utan problem dom flesta säger att motorerna håller bättre med turbo på grund av att dom inte belastas lika mycket.

men jag har hört att 6,5 grenrör inte är bra för det blir varmgång så jag har tänkt bygga min själv.

Sedan är det ju bra att sätta en temp givare i kolektorn så man har koll på avgastempen blir den för hög så dödar man motorn direkt.

Postat: ons okt 13, 2010 10:30
av Nutti
blocket klarar nog av turbokonvertering, orsaken att blocket får sprickor är pga vibrationer från motorn som beror på dålig pump/spridare eller harmoniska balansern. Det är alltså pga dålig service som blocket pajjar med tiden. Har hört om vanar som gått 70000mil med orginalmotor men även block som spruckit sönder vid 10000mil.

Gamla jänkkegubbar brukar säga att man ska sätta ett tobakspaket på luftintaget, om det inte hålls och stå är det dags att börja byta delar. 8)

orginalpumpen räcker inte till mer än 0,6 bar med bränslemängd som blir ca. 200hk...visst går det att ladda mer, men det ger bara torrladdning så effekten ändras inte. Sen så kan man börja byta pump också förstås, finns en kille här i finland som har kört backrace (köra upp för slalombackar) sen -80 talet med 6,2or och han berättade att vid 1,2bar så flyger topplockspackningarna, något mer bekymmer har han inte haft. Tror han har byggt 3 motorer om jag inte minns fel, fast att köra med 1,2 bar så är ju motorn givetvis långt ifrån orginal...men möjligheten finns :)

annars så använde jag orginal grenrör och drog ihop dem vid ena sidan och upp bredvid motorn till lite högre än topparna. detta gjorde jag bara för att då kunde jag sätta oljeretur rakt ner i ena toppen, så det blev enklare att plugga allt inför besiktning :wink: ställa upp pumpen och motera en avgastemp på grenröret så är det bara att tuta och köra

Postat: ons okt 13, 2010 12:46
av jack d
Funderar själv på att göra det, prata med en värmläning på power meat som la i en 6,2 i en impala 63 med turbo, han hade skruvat up insprutnings pumpen till max altså i botten för att få fart på spisen. svart rök som en lätt påstäld cummins

vad fins det för risk att skruva pumpen i botten?

Postat: ons okt 13, 2010 19:30
av henke_99
Då har man massor med info på det praktiska kring motorn...

Hur blir det med soppaförbrukningen då? Är väl främst det som avgör om det ska bli konvertering eller inte... Kommer åka 6-7 mil dagligen framigenom så då vill jag inte lägga mer pengar än nödvändigt på diesel...

Postat: ons okt 13, 2010 19:53
av Gustavsson
henke_99 skrev: Hur blir det med soppaförbrukningen då?
Hittar du en lagom turbo som laddar tidigt och kan matcha 0.2-0.3 bar vid lugn och fin åkning så sjunker bränsleförbrukningen eftersom du får en bättre förbränning!

Jag skulle tycka det vore riktigt skoj att göra ett dubbelturbobygge på en 6.2a!! :P

Postat: ons okt 13, 2010 20:17
av henke_99
Gustavsson skrev:
henke_99 skrev: Hur blir det med soppaförbrukningen då?
Hittar du en lagom turbo som laddar tidigt och kan matcha 0.2-0.3 bar vid lugn och fin åkning så sjunker bränsleförbrukningen eftersom du får en bättre förbränning!

Jag skulle tycka det vore riktigt skoj att göra ett dubbelturbobygge på en 6.2a!! :P
Tanken är ju ett komplett turbokit med grenrör o allt från en 6,5:a. Blir enklast så, vill ju kunna bara skruva dit grejerna, ställa upp pumpen lite och fortsätta åka till jobbet som vanligt. (jaja riktigt så enkelt är det ju inte) Vill inte behöva hålla på med en massa experimenterande innan jag får det att lira. Nån som vet hur såna aggregat beter sig?

Tänkte oxå tanken på dubbelturbo, så slipper man dra runt ena avgasröret runt motorn... Men kom fram till att det blir onödigt besvärligt... (och mer uppseendeväckande hos sbp) Men visst hade det varit kul.

Postat: ons okt 13, 2010 20:42
av Mathias T
jack d skrev:Funderar själv på att göra det, prata med en värmläning på power meat som la i en 6,2 i en impala 63 med turbo, han hade skruvat up insprutnings pumpen till max altså i botten för att få fart på spisen. svart rök som en lätt påstäld cummins

vad fins det för risk att skruva pumpen i botten?
så fort det börjar ryka så stiger värmen duktigt och i synnerhet avgastempen.

Fast vi som kör rak6a brukar ju kunna ligga på lite mer i laddtryck,tror cumminsen i min brukar kunna hamna på 2,4-3bar.
Men då rör det på sig ganska hyggligt med :wink:

Annars så brukar turboladdning av dieselmotor nått som sänker tempen pga luftöverskottet

Postat: ons okt 13, 2010 22:59
av Chevy K20
henke_99 skrev:
Gustavsson skrev:
henke_99 skrev: Hur blir det med soppaförbrukningen då?
Hittar du en lagom turbo som laddar tidigt och kan matcha 0.2-0.3 bar vid lugn och fin åkning så sjunker bränsleförbrukningen eftersom du får en bättre förbränning!

Jag skulle tycka det vore riktigt skoj att göra ett dubbelturbobygge på en 6.2a!! :P
Tanken är ju ett komplett turbokit med grenrör o allt från en 6,5:a. Blir enklast så, vill ju kunna bara skruva dit grejerna, ställa upp pumpen lite och fortsätta åka till jobbet som vanligt. (jaja riktigt så enkelt är det ju inte) Vill inte behöva hålla på med en massa experimenterande innan jag får det att lira. Nån som vet hur såna aggregat beter sig?


Tänkte oxå tanken på dubbelturbo, så slipper man dra runt ena avgasröret runt motorn... Men kom fram till att det blir onödigt besvärligt... (och mer uppseendeväckande hos sbp) Men visst hade det varit kul.
Behöver inte bli så krongligt med dubbel turbo (om du kan bygga grenrören själv ) och desutom mår motorn mycket bättre med dubbel turbo. leta upp två små agregat med integrerad wastgate och ladda typ som dom andra skriver runt 0,3 så behöver du inte skruva upp pumpen så mycket.

Gör du en ritning på grenrören s¨kan jag bygga dom :D

Postat: ons okt 13, 2010 23:56
av optodsl
utan mer bränsle blir turbon inte så mycket mer än en roterande ljuddämpare som sänker avgastemperaturen lite

men ställer du på pumpen ett kvarts varv så blir den så mycket trevligare att köra och bränsleförbrukningen kommer att minska lite också

helt klart värt jobbet

jag har ju ett banks kit på min och det tyckte jag gjorde stor skillnad, sen så har jag efteråt bytt till 6,5 TD spridare och en specialbyggd 4911 pump och nu har det blitt riktigt rolig, tyvärr så är ju bilen inte körbar pga avsaknaden av axlar :cry:

Postat: tor okt 14, 2010 0:56
av optodsl

Postat: tor okt 14, 2010 15:00
av DirtBoy
optodsl skrev: jag har ju ett banks kit på min och det tyckte jag gjorde stor skillnad, sen så har jag efteråt bytt till 6,5 TD spridare och en specialbyggd 4911 pump och nu har det blitt riktigt rolig, tyvärr så är ju bilen inte körbar pga avsaknaden av axlar :cry:
Vad använder Banks för turbo i sina kit till 6,2?

Postat: tor okt 14, 2010 16:52
av henke_99
optodsl skrev:utan mer bränsle blir turbon inte så mycket mer än en roterande ljuddämpare som sänker avgastemperaturen lite

men ställer du på pumpen ett kvarts varv så blir den så mycket trevligare att köra och bränsleförbrukningen kommer att minska lite också

helt klart värt jobbet

jag har ju ett banks kit på min och det tyckte jag gjorde stor skillnad, sen så har jag efteråt bytt till 6,5 TD spridare och en specialbyggd 4911 pump och nu har det blitt riktigt rolig, tyvärr så är ju bilen inte körbar pga avsaknaden av axlar :cry:
Tack, det var den slutliga infon jag behövde... Nu ska man bara få ihop pengar till o köpa dom grejer som behövs. Men hur bra funkar det egentligen att bara ta alltihop från en 6,5? Eller ska man köpa löst turboaggregat (vad för nåt i så fall?) o smida ihop resten själv? Är ju som sagt ingen racingmaskin det handlar om utan mest vanligt landsvägsåka.

Postat: tor okt 14, 2010 18:48
av turbomannen
en viktig sak ni glömmer evakuering av avgaserna sänker tempen duktigt direkt efter turbon det gör att den överlever och!!även motorn trivs så exvis 2tums avgas ska då exvis vara direkt efter 3tum eller lite mer ju mer evakuering desto kallare för turbon samt ngt piggare gång och spoolup /responsen på motorn tråkigt nog det fel många gör vid montage av turbo på dieslar och bensinare med följd hög temp och slut maskin sen.......

en trevlig tanke att bygga så lycka till :D :D