Sida 1 av 1
oljud från en hilux
Postat: sön feb 04, 2007 21:54
av sheriffen
hejsan
jag har en hilux 82:a
när jag har ikopplat naven men bara på bakhjulsdrift så kommer det ett dunkande ljud när jag kör riktigt långsamt. när jag gasar på eller kopplar i fyrhjulsdriften eller kopplar ur i naven så tystnar det.
hastigheten på dunkandet blir högre när jag åker snabbare men slutar tillsist...
var sitter felet?
Postat: sön feb 04, 2007 22:12
av MrHawk
82:a är med stel framaxel va?
Jag skulle kolla knutarna och splinesen på framkardanen. Hade liknande symptom på min zuki ett tag.
Postat: sön feb 04, 2007 22:14
av sheriffen
okej blev det en dyr historia?
andra teorier?
Postat: tor mar 29, 2007 10:15
av Pajero_A-traktor
Jag har samma problem som beskrivs ovan.
Kan det vara de automatiska frihjulsnaven som är kassa? Hur kollar man det i så fall?
Postat: tor mar 29, 2007 10:28
av Mathias T
Pajero_A-traktor skrev:Jag har samma problem som beskrivs ovan.
Kan det vara de automatiska frihjulsnaven som är kassa? Hur kollar man det i så fall?
Eftersom han säger att han "kopplat i naven" så lär det nog vara manuella,tror knappt det leverererades annat på dom äldre hiluxarna
Postat: tor mar 29, 2007 11:59
av Nivanörden
sheriffen skrev:okej blev det en dyr historia?
andra teorier?
Är det kardanknutarna är de NOG inte jättedyra.. Till Nivan (volvoprylar passar på den) kostar de inte alls mycket 50-60 pesetas per styck gav jag... Drivknutarna är väl dyrare kanske..
Svamlar lite bara, men kolla upp knutarna som sagt! Är de billiga kan du ju chansa o byta!?
Postat: lör mar 31, 2007 8:23
av Pajero_A-traktor
Mathias T skrev:Pajero_A-traktor skrev:Jag har samma problem som beskrivs ovan.
Kan det vara de automatiska frihjulsnaven som är kassa? Hur kollar man det i så fall?
Eftersom han säger att han "kopplat i naven" så lär det nog vara manuella,tror knappt det leverererades annat på dom äldre hiluxarna
Han har manuella, det har jag frågat...
JAG har samma problem, fast JAG har automatiska nav..

Postat: lör mar 31, 2007 9:48
av RogerÅ
Det där problemet har jag i min med men jag vet vad det beror på det är passagerarna som blir oroliga när 4wd är i & det börjar gå fort i skogen
har ni kollat att det inte är det? värst blir det i branta neförsbackar eller vid kraftiga sidlut

Postat: lör mar 31, 2007 11:21
av Frontera
turbomicra skrev:Det där problemet har jag i min med men jag vet vad det beror på det är passagerarna som blir oroliga när 4wd är i & det börjar gå fort i skogen
har ni kollat att det inte är det? värst blir det i branta neförsbackar eller vid kraftiga sidlut

Skaffa rätt passagerare
Postat: lör mar 31, 2007 13:17
av RogerÅ
Frontera skrev:turbomicra skrev:Det där problemet har jag i min med men jag vet vad det beror på det är passagerarna som blir oroliga när 4wd är i & det börjar gå fort i skogen
har ni kollat att det inte är det? värst blir det i branta neförsbackar eller vid kraftiga sidlut

Skaffa rätt passagerare
dom ska härdas efter ett tag brukar dom tystna när dom konstaterat att det inte var så farligt
