Sida 1 av 2
Blazer, offroadens tid är kommen...
Postat: tis okt 19, 2010 22:19
av Panzar_pung
Hej.
Äntligen dax för att pimpa bilen till offroad körning...
Info om bilen
Chevrolet Blazer 1982 6,2L diesel.
Helt orginal
31" däck fälg 15"
6bults axlar med frihjulsnav.
Projekt idé
Höja bilen 8 tum. (har inte riktigt bestämt mig ännu)
(eventuelt kaross höjning men inte aktuellt änn)
Större däck vilka som kommer passa efter en sådan höjning har jag ingen aning om

(någon som har lite info om de kanse)
Plåt till skärman å trösklar ska svetsas. plus får väl kika lite under mattorna. =-)
Den mesta el skall dras om då det typ bara sitter en säkring till hella bilen.

.
Moror rummet fixas till lite.
Snorkel.
Skaffa G-kepps
Pluss fix med allt annat runtomkring som man kör sönder under träffarnas gång...

Postat: tis okt 19, 2010 22:21
av Panzar_pung
Just nu så är det det byte av knutkors till bakaxlen i bakre delen.
Den verkade inte tycka om att pröva på trailkörning.
pluss rikta en krökt spränkåpa.
(synd jag inte kan ladda upp bilder bara)
får nämlingen inte ihop var man kan ladda upp dom..
Postat: tis okt 19, 2010 23:00
av Lucas95
Postat: tis okt 19, 2010 23:01
av Terrängtotte
EDIT: Lucas hann före mig!
Fixade bilden åt dig
Den verkar vara fin!
Angående däck så borde 38-40 tums däck passa ganska fint!

Postat: tis okt 19, 2010 23:11
av 4x4power
Höger klicka på bilderna och välj Kopiera bildadress!
så från du fram JPG namnet

Postat: ons okt 20, 2010 3:48
av Joel_Vbg
En 4" chassi höjning ger utrymme till 38" däck i alla fall men det skaver nog lite i skärmkanterna fram...
Lägg på en 3" kaross höjning och du får dit 40" men sen ska axlarna hålla med så det hänger på din högerfot.
Jag kom fram bra med bara 35" däck på min suburban, funkade
även med 33" och då håller grejerna lite längre.
Bygg efter körsätt helt enkelt!
Ska du bygga seriöst så läs igenom Henke_99 byggtråd om hans Blazer, där finner du allt och lite till om du ska bygga för att det ska hålla...

Har sett vad den bilen går för, imponerar stort med tanke på dess storlek och tyngd!
Mvh Joel
Postat: ons okt 20, 2010 21:04
av Panzar_pung
Joel_Vbg skrev:En 4" chassi höjning ger utrymme till 38" däck i alla fall men det skaver nog lite i skärmkanterna fram...
Lägg på en 3" kaross höjning och du får dit 40" men sen ska axlarna hålla med så det hänger på din högerfot.
Jag kom fram bra med bara 35" däck på min suburban, funkade
även med 33" och då håller grejerna lite längre.
Bygg efter körsätt helt enkelt!
Ska du bygga seriöst så läs igenom Henke_99 byggtråd om hans Blazer, där finner du allt och lite till om du ska bygga för att det ska hålla...

Har sett vad den bilen går för, imponerar stort med tanke på dess storlek och tyngd!
Mvh Joel
Okej nej för jag ringde till ett ställe här i svergie som säljer lite såna höjningskitt å prylar. och han talade om för mig, att höjer jag han runt 6" så kan jag max få på 35" däck å är möjligta att de kanse tar i. så han typ rekomenderade mig mest till 12" tums kitt. men sen vad som gäller i praktiken vet ju inte jag. sånt man får testa sig fram.
(han kanse bara läste ifrån nån lista).
Postat: ons okt 20, 2010 21:14
av Panzar_pung
Ja idag inte hunnit med så mycket. har varit å hämtat ut flera leksaker på Hansen racing

.
Bland annat,
Reperations handbok (bra att ha) packningar till sprängkåpan, nytt knutkors, oljefilter och pacboxar till in å ut gående axlar i fördelningslådan plus packbox i drivaxel fram.
Blev lite sen när jag komm hem så var bara till att gå in å hämta pannlampan.
skruvade bort kardanen å in i skruvstädet å börjat till å byta korset.
sedan så ko regnet å då var det inte roligt att lägga sig under då det rann floder under bilen..
Så får ta ett ryck till i morgon då det blir byte av packbox i fördelnings lådan, pluss till att börja bygga en dragbalk.

upptäkte att det inte fanns nån där när jag kom upp til värnamo jeep klubb sisst det var körning.
Ps imorgon kommer det flera bilder.
Postat: tor okt 21, 2010 0:14
av henke_99
Panzar_pung skrev:Joel_Vbg skrev:En 4" chassi höjning ger utrymme till 38" däck i alla fall men det skaver nog lite i skärmkanterna fram...
Lägg på en 3" kaross höjning och du får dit 40" men sen ska axlarna hålla med så det hänger på din högerfot.
Jag kom fram bra med bara 35" däck på min suburban, funkade
även med 33" och då håller grejerna lite längre.
Bygg efter körsätt helt enkelt!
Ska du bygga seriöst så läs igenom Henke_99 byggtråd om hans Blazer, där finner du allt och lite till om du ska bygga för att det ska hålla...

Har sett vad den bilen går för, imponerar stort med tanke på dess storlek och tyngd!
Mvh Joel
Okej nej för jag ringde till ett ställe här i svergie som säljer lite såna höjningskitt å prylar. och han talade om för mig, att höjer jag han runt 6" så kan jag max få på 35" däck å är möjligta att de kanse tar i. så han typ rekomenderade mig mest till 12" tums kitt. men sen vad som gäller i praktiken vet ju inte jag. sånt man får testa sig fram.
(han kanse bara läste ifrån nån lista).
Då får jag säga att han du har pratat med inte verkar ha särskilt stor koll på vad han pratar om. För att framhjulen inte ska ta i skärmarna alls vid skogskörning så krävs en så extremt hög höjning att det bara är idiotiskt. Lite kapande i skärmkanterna fram är alltså mer eller mindre ett måste när man ska ha dit stora däck.
När jag köpte min bil så satt det en 6" höjning och 36" däck på, tog i lite i bakkanten på framskärmarna när det flexade och man svängde men det var allt. Mer än 6" chassiehöjning är inte att rekommendera, då blir fjädrarna så böjda att det kommer kännas väldigt mycket som att åka på en "vadderad tegelsten". Till 35" däck så passar en 4" höjning alldeles utmärkt.
Jag har kvar 6" höjningen på min bil och även en 3" karosshöjning ihop med 42" däck. Då krävdes en hel del kapande... Dock är 42" däck inte att rekommendera om man har originalaxlar, dom är alldeles för klena.
Postat: tor okt 21, 2010 10:02
av swek
tjenare!
ett tips är att lägga upp bilderna på en annan sida än facebook i framtiden.
då bilderna som man laddar upp där ägs utav facebook sen.
photobucket är att rekomendera!
släng upp många bilder på blazern nu!
Postat: tor okt 21, 2010 10:40
av rovers
Riktigt stilig bil du har.
Kommer att följas

Postat: tor okt 21, 2010 22:02
av Panzar_pung
swek skrev:tjenare!
ett tips är att lägga upp bilderna på en annan sida än facebook i framtiden.
då bilderna som man laddar upp där ägs utav facebook sen.
photobucket är att rekomendera!
släng upp många bilder på blazern nu!
Tackar för tippsen å beundrar all din kunskap när det gäller detta ämne.
Postat: tor okt 21, 2010 22:24
av Panzar_pung
Idag blev det desto mer gjort i pannlampans mörker.
Byte packboxen i fördelningslådan.
Sedan skruvade jag ihopa det sissta av knutkorset å dit med kardanen,
Fixade ihopa bakaxelkåpan med en ny mjölk-kartongs packning av bästaste sort ARLA MELLAN MJÖLK
Fyllt på ny olja i både axel å fördelningslåda.
I morgon blir det väg på bilträff i kristianstad. så får vi se ifall det blir
någon ny härlig rondel att korsa

Postat: tor okt 21, 2010 22:35
av Panzar_pung
Jag får väl bjuda på en bild ifrån körningen uppe i VärnamoJeepKlubb.
[img][img]
http://i1113.photobucket.com/albums/k50 ... AG0228.jpg[/img][/img]
Finns bara en slutsats å det är att bilen måste upp
Postat: fre okt 22, 2010 0:11
av Joel_Vbg
henke_99 skrev:Då får jag säga att han du har pratat med inte verkar ha särskilt stor koll på vad han pratar om. För att framhjulen inte ska ta i skärmarna alls vid skogskörning så krävs en så extremt hög höjning att det bara är idiotiskt. Lite kapande i skärmkanterna fram är alltså mer eller mindre ett måste när man ska ha dit stora däck.
När jag köpte min bil så satt det en 6" höjning och 36" däck på, tog i lite i bakkanten på framskärmarna när det flexade och man svängde men det var allt. Mer än 6" chassiehöjning är inte att rekommendera, då blir fjädrarna så böjda att det kommer kännas väldigt mycket som att åka på en "vadderad tegelsten". Till 35" däck så passar en 4" höjning alldeles utmärkt.
Jag har kvar 6" höjningen på min bil och även en 3" karosshöjning ihop med 42" däck. Då krävdes en hel del kapande... Dock är 42" däck inte att rekommendera om man har originalaxlar, dom är alldeles för klena.
Jag får hålla med dig Henke!
6" höjning för 35" däck var lite överdrivet...
Och framför allt, köp inte i Sverige, mkt billigare i Usa!
Finns kompletta kit på Ebay om du inte ska vara värst annars har du ju
http://www.offroaddesign.com/ och ånga liknande ställen.
Du kan även göra budget höjningar som höjer 4", dvs. Shackle flip bak och 54" (om jag minns rätt?) bakblad att montera fram samt flytta nedre fästena till bladen bakåt eller nåt, finns hela trådar om detta, använd sökfunktionen...
Och som ett bevis:

Ett stycke ICKE höjd Suburban men 35" däck, endast kapat i skärmkanterna fram...
Mvh Joel