Efterfordon?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 327
- Blev medlem: fre aug 28, 2009 14:31
- Ort: Häggenås/Grötom/Östersund/Jämtland
Efterfordon?
Hur tungt får ett efterfordon vara? Dvs inte en släpvagn utan båtrailer etc...
//Da_loof
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
Detta gäller för ett obromsat efterfordon. Om det är bromsat finns ingen angivelse. En miss i formuleringen av lagen som jag fått bekräftad av både transportstyrelsen och polisen. En generös tolkning är att ett bromsat efterfordon kan vara betydligt tyngre och det är så tillämpningen sker enligt uppgift.Mathias T skrev:du får dra bilens bruttovikt (bil+ev last)
Detta är kanske mest intressant för båtägare eftersom det är då vikten kan komma upp ordentligt och eftersom ett båtsläp uppfyller kraven på efterfordon. Viktigt är att det är ett ofjädrat släp för det kontrollerar polisen noga.
/Anders
HZJ78: Inte original längre - 4Runner 3.0 TD: 4" Procomp Stage II, 35" BFG MT - Wrangler 4.2: OME, 2" body lift, 33" Cooper STT, +diverse krims-krams
stämmer bra med vikterna.
lite att läsa http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1164.aspx
Obelix, Det handlar om att resonera sig fram till svaret i det fallet.
Bogserar man så har man juh en förare i det bogserade fordonet. Det är inte tillåtet i ditt fall.
Sätter du en towbar imellan så sköts allt från dragfordonet, dvs Rockyn har förvandlats till ett efterfordon. Givetvis så har man ljus och LGFtriangel
MEN.... Det är min tolkning av reglerna, jag har blivit stoppad och fått frågan om hur det fungerar men frågor om lagligheten har inte kommit upp i dessa samtal med lagens väktare.
Om detta beror på att dom är okunniga eller någon annan orsak har jag inte brytt mig om att fråga
lite att läsa http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1164.aspx
Obelix, Det handlar om att resonera sig fram till svaret i det fallet.
Bogserar man så har man juh en förare i det bogserade fordonet. Det är inte tillåtet i ditt fall.
Sätter du en towbar imellan så sköts allt från dragfordonet, dvs Rockyn har förvandlats till ett efterfordon. Givetvis så har man ljus och LGFtriangel
MEN.... Det är min tolkning av reglerna, jag har blivit stoppad och fått frågan om hur det fungerar men frågor om lagligheten har inte kommit upp i dessa samtal med lagens väktare.
Om detta beror på att dom är okunniga eller någon annan orsak har jag inte brytt mig om att fråga
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Här är några mat (drag-) nyttiga länkar
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... galler.pdf
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... terfordon/
Å sen hittade jag ett inlägg på Terrängbil.net gjort av Ake64 enligt nedan:
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... galler.pdf
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... terfordon/
Å sen hittade jag ett inlägg på Terrängbil.net gjort av Ake64 enligt nedan:
Jag har haft lite mailväxling med vägverket angående vikter o.d. Första frågan gällde allmänt vad som gällde vid bogsering oavsett hur släpet är kopplat till fordonet.
I 4 kap 2 § trafikförordningen finns bestämmelser om att dra fordon med motordrivna fordon. Dessa bestämmelser anger att det, vid färd på väg, inte är tillåtet att dra fler än ett fordon som inte är inrättade för koppling till dragfordonet. Bruttovikten på det dragna fordonet får därvid inte vara högre än bruttovikten på dragfordonet. Om det dragna fordonet är inrättat för koppling till dragfordonet men saknar effektiva bromsar får bruttovikten på det dragna fordonet inte överstiga bruttovikten på det dragande fordonet. Med effektiva bromsar brukar man avse bromsar som manövreras av föraren på dragfordonet, vanligen genom att bromssystemen kopplats samman, eller att bromsarna på det dragna fordonet är av typen är påskjutsbroms
Oavsett vilket torde bestämmelserna i 4 kap 2 § trafikförordningen innebära att bruttovikten på det dragna fordonet inte får överstiga bruttovikten på det dragande fordonet. När det gäller hastighet finns bestämmelser i 4 kap 20 § trafikförordningen innebärande att högsta hastighet är 30 km per timme.
Jag bifogar en länk till trafikförordningen så kan du själv läsa bestämmelserna. www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm Notera också bestämmelserna i 4 kap. 5 § som anger att fordon som dras av annat fordon skall vara kopplade på ett från trafiksäkerhetssynpunkt tillfredsställande sätt.
Tänk även på att det fordon som bogseras med bogserlina eller dragstång måste vara körklart
enligt bilregistret, d v s vara skattat, försäkrat och ha en gällande kontrollbesiktning.
För avställda fordon och för fordon med körförbud måste minst en hjulaxel på ett sådant fordon vara upplyft från vägen. ( t ex genom att använda en bogserdolly ).
Jag kompletterade frågan med vad som gällde angående efterfordon och vikter.
Uppgiften på registreringsbeviset " högsta vikt bromsat släp " är en uppgift som lämnats av fordonstillverkare och dragtillverkare. Denna viktuppgift är
baserad på hållfastheter och körprov. Denna uppgift får aldrig överskridas oavsett om man drar en släpkärra eller ett efterfordon.
Om vikten överskrids kan detta leda till skador på bil eller kopplingsanordning.
Jag tror vi har fått svar på det mesta nu.
//Åke
Edited by Ake64 - 01 Feb 2008 at 18:00
Toyota Hilux 1991 och ett lass med motorcyklar.
"Den som aldrig gör nåt, han kan heller aldrig göra fel!"

"Den som aldrig gör nåt, han kan heller aldrig göra fel!"