Motorredskap Bygge ????

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Motorredskap Bygge ????

Inlägg av Nesse » tor feb 08, 2007 14:40

Är det någonsom byggt ett motorredskap av sin suzuki 413/410 ??
På grund av vissa omständigheter måste jag ev bygga om lillablå
till detta..OM den inte säljs.
Det borde finnas många förslag och ideer om detta.
OBS den skall vara LAGLIG..inget chansande.
Hastigheten värkar ha löst sig med
410 fördelningslåda,vitarautväxling i axlarna och spärrad hög.
Plockar bort 3,4,5 växlar.varvstopp på ca 4000v/min
Förslag på redskap ??
Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tor feb 08, 2007 15:09

Tror det är en kran som gäller, nåt annat vet jag inte som kan funka..
hade en viking med bakmonterad kran, den gick som motorredskap
ingen skatt, eller besiktning..jag hade trafikförsäkring, men det var tydligen inget måste
farten vet jag inte hur det är med, vikingen gick hur fort som helst på högväxeln, men man fick bara köra 20 eller nåt i den stilen
Det finns däremot regler för hur den får användas, inget efter på krok, ingen last osv, kolla det först
På vägverket vet dom, www.vv.se
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor feb 08, 2007 15:42

För att du ska kunna regga som motorredskap måste du ha en testad och "klassad" hytt, och jag tror inte att du har lust att bygga 2 bilar bara för att testa om hytten (buren) håller.....
Kollade upp det där för några år sedan...

FAN!!!!
Det är ju tom problem att bygga A-traktor på Sukis numera....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tor feb 08, 2007 15:46

Måste man regbesikta ett motorredskap då?
Min viking var helt oregistrerad
På försäkringspappren stod det, volvo viking motorredskap
inget regnummer, ram eller chassinummer
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » tor feb 08, 2007 15:50

Ja vet Lasse MEN vad f-n dom tar mitt körkort för tid och evighet :cry:
Det med hyttprovning gäller nog inte när det är motorredskap klass 2
Detta gäller nog bara klass 1 (tungt fordon)
Har kollat upp allt med bilen så det är inga problem..
Skall bara ha tag på ettreg bevis till en 413/410
Hastigheten är max 30km/tim.trfikförsäkring måste finnas
Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » tor feb 08, 2007 15:52

Nej den behöver inte reggas,,
MEN du måste ha ett nr av något slag om du skall försäkra den.
Så försäkringsbolaget vet att det är det fordonet
Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » tor feb 08, 2007 17:32

lasse suzicán skrev:För att du ska kunna regga som motorredskap måste du ha en testad och "klassad" hytt, och jag tror inte att du har lust att bygga 2 bilar bara för att testa om hytten (buren) håller.....
Kollade upp det där för några år sedan...

FAN!!!!
Det är ju tom problem att bygga A-traktor på Sukis numera....
Motorredskap behöver du inte ha testad klassad hytt på..
Motorredskap klass2 under 2000kg är det väl bara en uppgörelse mellan dig och försäkringsbolaget.

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » tor feb 08, 2007 17:53

Rätt.
Efter som bilen är godkänd och serietillverkad så behövs inget sådant.
MEN bygger du från början av div,delar så skall allt vara ce-märkt..
Blir inte lätt med gammla grejjor..
Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » tor feb 08, 2007 20:32

Nesse skrev:Rätt.
Efter som bilen är godkänd och serietillverkad så behövs inget sådant.
MEN bygger du från början av div,delar så skall allt vara ce-märkt..
Blir inte lätt med gammla grejjor..
Nesse
Motorredskap i klass 2 är generellt sett inte registreringspliktiga och behöver inte heller inställas till kontrollbesiktning.
För att godkännas måste motorredskap klass I och II också uppfylla de utrustningskrav som anges i Fordonskungörelsen..

Det kan vara ett helt eget bygge bara du uppfyller kraven i Fordonskungörelsen ..Det är ju tänkt att det ska vara ett arbets fordon så man kan ju inte ta en vanlig bil och tro att försäkringsbolaget godkänner den som Motorredskap.

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » tor feb 08, 2007 20:43

Man måste koppla någonting som gåt på motor eller kraftuttag.
Så någonting som går på 12v gäller intetex 12v winch
MEN du kan ha en hydraldriven winch OM pumpen sitter på motor eller kraftuttag. Motorredskap FÅR inte fungera utan att motorn är igång.
så det blir troligtvis en hydralpump på och något till detta.
Har skrotat ner ett par truckar på jobbet så det kanske blir ett truckstativ tillatt lyfta pallar med. + en klo eller grip i toppen
Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

Bullmoose
Forumräv
Inlägg: 868
Blev medlem: fre dec 08, 2006 1:19
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Bullmoose » tor feb 08, 2007 20:44

När jag var ung var det en av polarna som hade en kapad duett som var motorredskap. Han hade en typ handwinch (som på en båttrailer) på flaket. Behövdes inga spärrar, bara en knix på gaslänkaget så den bara toppade 70 eller så.
Försäkring = krav, men ingen registrering.

Men så kom jag just på att det var nog en 25 år sen jag tog lappen och slapp åka traktor...

/Erik
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » tor feb 08, 2007 20:48

tyvärr så funkar det inte så längre :cry: :cry:
Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

Bullmoose
Forumräv
Inlägg: 868
Blev medlem: fre dec 08, 2006 1:19
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Bullmoose » tor feb 08, 2007 20:55

Tråkigt... Men som sagt, det var ett tag sen. Och ett roligt minne. Dessutom var han den enda som behövde winch, han körde i diket hela tiden. :lol:

Btw. Beklagar förlusten, Nesse, oavsett orsaken.

/Erik
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » tor feb 08, 2007 21:02

Det är mitt öga som är lite dåligt..
Det värsta är att det är det ögat jag ser med :cry:
Nesse
Skall nog behålla suzukin för det är både stor kofångare och winch.
Iförebyggande syfte :D :D
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tor feb 08, 2007 21:37

Nesse skrev:Rätt.
Efter som bilen är godkänd och serietillverkad så behövs inget sådant.
MEN bygger du från början av div,delar så skall allt vara ce-märkt..
Blir inte lätt med gammla grejjor..
Nesse
CE-märkning finns inte på bilar, ej heller på produkter som skall användas av polis och militär, oavsett om det är maskiner.

Skriv svar