Sida 1 av 2

Bränsleekonomi på USA dieslar?

Postat: sön dec 05, 2010 22:49
av MangeP
Vilken av USA dieslarna är snålast? Och vad drar dom ungefär?
Cheva 6,2l? (min verkar vilja ha allt mellan 1-1,7l/mil beroende på körning)
Cheva 6,5l?
Ford 7,3l?
Dodge/cummins 5,9l?
osv..

Fyll på med egna erfarenheter. Kanske nån har nån japs att jämföra med typ king cab, L200, hilux?

Postat: sön dec 05, 2010 23:20
av Lightbringer
Kan inte säga något om vilken som är bäst, men kan säga vad mina dragit.

Chevrolet van -96 med 6.5 Diesel.. drog 1.05 långkörning 40 mil landsväg.
Chevrolet K20 -86 med 6.2 Diesel.. drog 0.92 långkörning 12 mil landsväg.

K20,n drar mellan 1.2 och 1.6 i stan, mer än det oxå om man är pigg på gasen. Vanen kommer jag inte ihåg vad den tog stadskörning.

Postat: sön dec 05, 2010 23:47
av Dogge
Innan min motor granatade..6.2:a
Så tog den med en full size camper 1000 kg på flaket
4x4 fulltime ,drevad så den varvade som satan,milt utryckt!!
1,4/mil på 70 mil körning,blev förvånad själv...

En annan resa med ett 2-tons släp fulllastat med timmerstockar
samt lastat det jag vågade på flaket..tungt var det.. :shock:
samma visa 1,4/mil 25 mil körning

Får väll tillägga att jag försökte köra så ekonomiskt som möjligt.

Tom tog den strax över litern.

/Dogge

Postat: mån dec 06, 2010 17:57
av niva_mats
Min van slörpar i sig lite mer än litern när jag kör till jobb 40 km.
Det verkar som att den går bättre/billigare när jag har bra lass.

Postat: mån dec 06, 2010 20:57
av rovers
Har haft 2st Kingcab
87:a 2wd 1l/mil fullastad och samma tom
88:a 4wd 0,8l/mil olastad mestadels på 4:an

Postat: mån dec 06, 2010 21:33
av MangeP
Coolt att 4wd king caben drog mindre :) Samma motor?

Postat: tis dec 07, 2010 8:29
av rovers
Jo det var förvånande med tanke på att jag körde mest på 4an med den.
Var dock bytt till en td25 i 4x4an. gick grymt gött, synd att lådan rasade :(

Postat: tis dec 07, 2010 18:06
av blazer
min 6,2a tar 09-1,1 då e den ganska nyrenoverad dock :)

Postat: tis dec 07, 2010 22:40
av MangeP
Ni som kommer under litern med 6.2orna. Hur kör ni? Måste köra väldigt lugnt och aldrig över 90 typ.

Postat: tis dec 07, 2010 23:13
av Privatperson
ekonomivarv är ca 1800 på en 6.2

Postat: tis dec 07, 2010 23:44
av MangeP
Problemet är ju bara att dom saknar varvräknare. Men borde ligga kring 90km/h med 33" på lockupen om jag inte räknat helt galet.

Postat: ons dec 08, 2010 0:24
av Lightbringer
MangeP skrev:Ni som kommer under litern med 6.2orna. Hur kör ni? Måste köra väldigt lugnt och aldrig över 90 typ.
110 brukar jag ligga efter landsvägen, eller det skyltarna visar..
har 4.10 i utväxling så det varvar lite mer men jag har oxå 700 låda.

men kan tillägga att det är när jag kör tom..
direkt jag har en del last på flaket vill den ha 1.1-1.2 ungefär.

Postat: ons dec 08, 2010 19:33
av Dogge
Lightbringer skrev:
MangeP skrev:Ni som kommer under litern med 6.2orna. Hur kör ni? Måste köra väldigt lugnt och aldrig över 90 typ.
110 brukar jag ligga efter landsvägen, eller det skyltarna visar..
har 4.10 i utväxling så det varvar lite mer men jag har oxå 700 låda.

men kan tillägga att det är när jag kör tom..
direkt jag har en del last på flaket vill den ha 1.1-1.2 ungefär.
hur mycke varvar din vid lockup å 100?

Postat: sön dec 12, 2010 10:31
av MangeP
1670 rpm vid 100 på lockup med 285/75-16 (så som bilen är nu).
1800 rpm vid 100 med original 245/75-16 däck. Har ingen varvräknare men enligt uträkning ska det vara så. Kanske borde köra lite fortare. Den varvar ju bara drygt 1300 i 80! Jag har kollat med gps att hastighetsmätaren visar 8-10kmh för mycket.

Lite olika hastigheter/varv med originaldäck:
80@1440rpm (2050 på trean)
90@1620rpm
110@1980rpm
Med 285/75-16:
80@1340rpm (1900 på trean)
90@1500rpm
110@1840rpm

Edit: la dit trean för släp-dragning.

Postat: mån dec 13, 2010 23:22
av MangeP
Körde 43 mil + 7-8 timmar tomgång, gick i 85 liter. Landsväg. Kul...

Jag kör lugnt. Kanske för sakta, varvar för lite.