Cheva K1500 - Halvtidsvila

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Kasken
Rutinerad

Cheva K1500 - Halvtidsvila

Inlägg av Kasken » tis dec 07, 2010 22:54

Hoppas man är välkommen att dela med sig av sina garageaktiviteter även om objektet inte är tänkt att användas långt inne i skogen eller på botten av nått surhål. En av anledningarna till att jag skaffade den är att hjälpa kompisen dra sin Range Rover (med lika stora bucklor som hjul) till o från träffarna ,så lite i rätt sällskap är man väll i alla fall :D

Planen nu är att fixa till rosten, spruta på lite ny färg o ändra lite "detaljer" o sedan använda den som bruksbil. Det mekaniska funkar så det tänkte jag renovera/byta allteftersom det rasar. Det jag menar med halvtidsvila i rubriken är att bilen nu har tjänat i över 20år o jag planerar med att ta ut minst 20år ur den också 8)

Bilen är iaf en K1500 från -89, jag var stenhård vid letandet att den skulle ha korta hytten o korta flaket... problemen uppstod när jag insåg att jag gillade de raka flaksidorna betydligt bättre än stepsideflaket. Jag har inga siffror på det men jag misstänker att 95% av alla med korta hytten i kombination med korta flaket har stepsideflaket.
Det blev åtskilliga månader vid datorn innan ett klockrent exemplar dök upp, till min stora förvåning enbart 8mil hemifrån o till ett mycket lockande pris. Samtliga intressanta exemplar jag hittat innan har stått långt lååångt norrut o minst dubbla summan på prislappen.
Det var inget att fundera på, bara att kasta sig på telefon, sen iväg till bankomaten, o skaffa skjuts.

Testar att kasta in en bild ifrån dagen jag fick hem den, projektet är redan en bra bit på väg o besiktning är bokad i slutet av Februari... Kastar in fler bilder o mer dravvel när klockan inte är så mycket nån annan dag.

Bild

MangeP
Beroende

Inlägg av MangeP » tis dec 07, 2010 23:10

Klart du är välkommen hit :)
Ser ju bra ut den där! Kan ligga nånting i det du säger om stepside och kort hytt. Själv tycker jag stepside ser gräsligt ut men alla tycker vi ju olika.
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » ons dec 08, 2010 18:38

Tackar Mange :)

Det som behöver göras i plåtväg är hytthörnen (givetvis), båda skärmkanterna bak, runt ena sidoblinkersen på framskärmen o lite utav tvärbalkarna under flaket.

Bilen fick bevisligen ett riktigt ordentligt rostskydd som ny eller när den var bara ett par år gammal, oftast ser ju dessa betydligt värre ut när dom kommit upp i denna ålder o har rullat 25k mil.

Började iaf med att riva av flaket, vid första blicken såg inte ram o balkar så roliga ut, men vid närmare inspektion så är det mestadels ytrost.

Bild

Bild

Det ända som tagit stryk var detta hörn av tvärbalken längst bak som reservhjulet hänger i, fram med kapen o svetsen bara.

Bild

Sedan bar det iväg till farbror-bläster :D Tur att farsgubben har lite bilintresse kvar så man har nått ordentligt att dra med.

Bild

Man blir ju nästan tårögd när man får se bilen nyblästrad o med ett redigt lager 2k epoxyprimer. Det är ju bara så vackert 8)

Bild

Det får räcka för nu :wink:

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » ons dec 08, 2010 18:44

Ja, så vackert man nästan blir tårögd...
Vad gick blästringen på eller gjorde du det själv?

Kul att du hade en riktigt bakaxel, 14BSF vad jag kan se men någon kunnig (Henke din petiga jävel, var är du? :wink: ) kan nog se bättre... :D

Bara underhåll eller kommer vi se den ett par tum närmre skyarna med?
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » ons dec 08, 2010 18:56

Har inte möjlighet att blästra så här stora saker så det fick jag leja bort, blev inte så farligt dyrt alls, gav 4000:- om inte minnet sviker, o då var det lite annat småkrafs med som blästrades o fick grundfärg samtidigt.

Högre kommer den inte bli, men lite större hjul än original blir det iaf.
Bjuder på en bild till, var tvungen att prova att ny fina fälgarna gick fritt överallt eftersom jag går ner från 16" till 15". Det ska vara 15" på en jänkare, punkt o slut. Folk som envisas med att klämma dit kromade 22"+ med lågprofilsdäck på en pickis borde rullas i tjära o fjäder :twisted:

Bild

Klämmer in en bättre bild på bakaxeln också, kommer inte ihåg vad tusan modellen heter, kollade upp det när jag forskade i vad jag skulle hälla för olja i, men det ända jag kommer ihåg ifrån det är att det sitter en "Gov-Loc" i den.

Bild

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » ons dec 08, 2010 19:09

Hej,

Håller du till vid G.Övägen? Ser att första bilden är därifrån.....

Det blir fint när man får allt blästrat och målat! Vad är det för spis i sån?

Du kommer väl till Olerum med bilen så man får se den live hoppas jag!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

MangeP
Beroende

Inlägg av MangeP » ons dec 08, 2010 19:15

En 14-bults bakaxel är det iaf. 14BSF?

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » ons dec 08, 2010 19:17

OBELIX skrev:Hej,

Håller du till vid G.Övägen? Ser att första bilden är därifrån.....

Det blir fint när man får allt blästrat och målat! Vad är det för spis i sån?

Du kommer väl till Olerum med bilen så man får se den live hoppas jag!

SKREV OBELIX
Obelix med falkögat :) Jo, jag hyr ett garage o ett par förvarningsutrymmen där ute.

Polarn har vart nere i Olerum med offroadarn nån gång om jag inte minns galet, har alltid hört gott om träffarna där nere dock, så jag ska passa på o följa med nästa gång. OT: om han får ihop bil-faan i tid för nästa träff vill säga, engelskt järn verkar inte gilla stora hjul o en bonne med tung höger bakom ratten :lol:

MangeP
Beroende

Inlägg av MangeP » ons dec 08, 2010 19:18

Kasken skrev:Folk som envisas med att klämma dit kromade 22"+ med lågprofilsdäck på en pickis borde rullas i tjära o fjäder :twisted:
X5!
Speciellt om den är 4wd. Vad ska man då med fyrhjulsdriften?

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » ons dec 08, 2010 21:06

Jo, jag åker förbi där ganska ofta, och speciellt nu när dom bygger om vägen till V Husby. Kul att se hur landskapet förändras. Ser jag din bil står utanför nån gång och det är aktivitet så svänger jag in och säger hej.

Inte för att skapa nån form av debatt eller trampa nån på tårna nu, Men faktum är: Vi har ju flera Range Rovrar som åker i Olerum- och dom flesta av dom står med huven öppen eller med trasiga drivaxlar under träffarna! Det är trevliga bilar- men inte riktigt så driftsäkra som man önskar.

Är du sugen på vinter träff så blir det klubbkörning 13-dagen i Olerum. Men det kräver att du blir medlem då det är årsmöte först- och sen hopp och lek i skogen.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » ons dec 08, 2010 21:29

Vi fortsätter med lite fler bilder då.

Blev även ett redigt lager med nån stenhård industrifärg på bakramen.

Bild

Sen blev det till att börja pilla med det elektriska. Satte en reläbox på tvärbalken bakom hytten, all belysning blir relämatad, original kablaget används enbart som styrström till reläna. Satte även alla relän till x-ljus och arbetsbelysning här, så det är kablar som ett mindre kraftverk där inne. Beviset på att tankegångarna o kunskaperna var rätt fick jag när allt funkade som planerat direkt när jag la på batterikablarna :)

Bild

Ungefär så här blev det när allt var klart 8) Det svarta är underredsmassa, kommer inte ihåg vad det hette, men det är sånt på sprejburk med röd hatt som dom kränger på mekonomen, blev 4 lager som fick torka lite halvt emellan, kladdigare helv*te får man leta efter, tog väll 3-4 veckor innan man kunde ta på skiten utan att bli svart om händerna. Hoppas man lyckats skrämma iväg rostspöket bra många år nu iaf.

Bild

MangeP
Beroende

Inlägg av MangeP » ons dec 08, 2010 22:38

Helvete så fint de blir. Gillar när man gör saker ordentligt även om jag inte alltid själv gör saker så ordentligt.

Inte för att vara gnällig men det blir lättare att se på bilderna om du lägger in dom i större format så man slipper klicka. Är nog inte så många som sitter på modem nuförtiden även om några av oss bor i urskogen :)

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » tor dec 09, 2010 19:20

[quote="MangeP] Inte för att vara gnällig men det blir lättare att se på bilderna om du lägger in dom i större format så man slipper klicka. [/quote]

Gammal ovana, ska genast bättra mig :wink:

Eftersom jag inte har tålamod att lära mig svetsa tunnplåt så fick polaren ta det underbara jobbet med att byta skärmkanter, hytthörn o allt annat sånt jobbigt.

Körde först upp flaket till han så han hade nått att göra mens jag fixade med bakramen på bilen, en sån där sladdrig leksak till släpkärra visade sig vara utmärkt till att frakta det på och även när det skall bytas plåt o lackas.

Bild

Hämtade hem flaket för några veckor sedan, ner med det till blästraren o så fick det samma behandling som ramen, blästring o ett redigt lager med 2k epoxygrund på hela undersidan, tvärbalkarna o insidan på skärmarna.

Sen blev det samma visa med underredsmassa där.

Bild

Provmonterade även bågen o borrade alla hål för den innan blästring o rostskydd. Polaren som bytte plåten knåpade också ihop en ordentlig "liner" av durkalu till mig.

Bild

Om det går som planerat så börjar lackeraren fixa med flaket i nästa vecka, o rostlagningen på resten av bilen är jag lovad skall vara klar innan nyår. F*n vad jag längtar tills jag får tillbaka flaket nylackat så man kan börja montera saker på riktigt o börja se resultat 8)

Hittade en bild på nya hjulen också, fälgarna på blästrade o lackade efter konstens alla regler med torkning i ugn o jag vetti tusan, dyrt vad det iaf o jag hoppas det kommer hålla. Däcken är 32X11.5-15, lite så där svenskt "lagom".

Bild

MangeP
Beroende

Inlägg av MangeP » tor dec 09, 2010 20:00

Haha, kul att flaket är större än släpet :)

Men fint blir det med durk och nyrepat och blankt och glänsande... :)

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » fre dec 10, 2010 16:40

MangeP skrev:Haha, kul att flaket är större än släpet :)
Hehe, bara lånat det av en polare. Det roliga är att jag retat honom för att han snålade o köpte ett så litet o rangligt släp, det får jag nu äta upp dagligen :)

Hittade även ett kort som visar lite nya prylar i framvagnen, blev nya drivaxlar, nya stötdämpare, svarvade skivor o renoverade bromsok på båda sidor.

Bild

Skriv svar