All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Marcus A
- Forumräv
- Inlägg: 876
- Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
- Ort: Uppsala
-
Kontakt:
Inlägg
av Marcus A » tor dec 09, 2010 11:14
Halloj...
Har lite problem med att få till mitt bygge.. Det är en RR classic med portaler med k länk i bak och 3 länk men panhard i fram.
Får sådant fruktansvärt rear steer när jag flexar fult. Flexar jag ut bilen i bak vilken är ungefär 1900mm upp till centrumnav från marken så vrider sej axel i mina ögon alldeles för mycket. Känns som om det kommer påverka köregenskaperna väldigt negativt.
Sen så kommer ju flexet begränsas av kaross, dämpare m.m. men tendensen till rear steer kommer ju alltid att finnas där även fast det är mindre vid mindre vind mindre flex.
Känns inte alls bra det här med att axlar åker hit och dit när man flexar
Bygget som jag gjorde innan Range Roverna var en Lotus seven och där var det fjädringsväg på 70-80mm så det är helt andra saker, är inte van vid det här

-
Marcus A
- Forumräv
- Inlägg: 876
- Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
- Ort: Uppsala
-
Kontakt:
Inlägg
av Marcus A » tor dec 09, 2010 11:57
Frågan är då: Vad gör man åt saken, är det något man får leva med??

-
Bertilson
- Veteran
- Inlägg: 2088
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
- Ort: Borås
Inlägg
av Bertilson » tor dec 09, 2010 12:26
Behåller Range roverns orginal tiangelstag bak?
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på
per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Lasse Suzican » tor dec 09, 2010 13:11
Bertilson skrev:Behåller Range roverns orginal tiangelstag bak?
Blir så ändå.....
Enda sättet att minska detta är längre bärarmar och stag eller kortare fjädringsväg....
(man har inte nytta av alltför lång fjädring. Bilen blir bara instabil)...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för
Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
Micke valp
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Inlägg
av Micke valp » tor dec 09, 2010 13:17
Hej, du får automatiskt en självstyrande bakaxel, särskilt med K-länk och lång fjädringsrörelse (i flexläge). Det enda som fixar problemet någorlunda bra är 4-länk med Panhardstag (rätt inmätt), men allra bäst är förstås en Watt-länk (med så parallella reaktionsstag som möjligt).
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
-
Micke valp
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Inlägg
av Micke valp » tor dec 09, 2010 13:18
Och Lasse har helt rätt, ju längre stag, desto bättre.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
-
jonte 4x4
- Rutinerad
- Inlägg: 476
- Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:06
- Ort: gimo/uppland
Inlägg
av jonte 4x4 » tor dec 09, 2010 14:41
Micke valp skrev:Hej, du får automatiskt en självstyrande bakaxel, särskilt med K-länk och lång fjädringsrörelse (i flexläge). Det enda som fixar problemet någorlunda bra är 4-länk med Panhardstag (rätt inmätt), men allra bäst är förstås en Watt-länk (med så parallella reaktionsstag som möjligt).
Watt-länk

va är de

076-2413629
bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"
15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar
-
Marcus A
- Forumräv
- Inlägg: 876
- Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
- Ort: Uppsala
-
Kontakt:
Inlägg
av Marcus A » tor dec 09, 2010 14:42
Stagen som jag har nu är 1050mm mellan infästningarna.
Jag kan förstå att det blir en viss rear steer men tycker det blir så väldigt mycket.
Det jag har kommit fram till är att dom nedre bärarmana ska ligga helt rakt för att minska rear steer men så vill jag ju inte ha dom
Nu skiljer det 160mm mellan bakre och främre infästningarna och staget är ju som sagt 1050mm långa, vad det blir i ° vet jag inte men det är inte allt för mycket vinkel iaf.
Finns det någon annat man kan göra för att minska symptomen? Det är ju ingen rocket science men jag kommer inte på några mera lösningar.
-
Marcus A
- Forumräv
- Inlägg: 876
- Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
- Ort: Uppsala
-
Kontakt:
Inlägg
av Marcus A » tor dec 09, 2010 14:44
jonte 4x4 skrev:
Watt-länk

va är de

Googla så får du svaret!!!

-
Olof
- Beroende
- Inlägg: 1301
- Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
- Ort: Ramnäs
Inlägg
av Olof » tor dec 09, 2010 14:49
Jag tror inte att Farbror Panhard har något med detta beteende att göra, även om han oftast ställer till förtret. Och en wattlänk funkar inte vid längre fjädringsrörelser (funkar rätt dåligt på mindre rörelser åxå), sorry Micke. Och sorry Markus, du får antingen leva med det eller följa Lasses två förslag.
Att förlänga stagen brukar vara svårt på en karrossbil, dina är ju redan rätt långa. Då återstår att se till att de ligger så vågrätt som möjligt.
Att leva med det är inget större problem, har du rätt förspänning på spiralerna och rätt krängningscentrum kommer du bara använda ca 100mm fjädringsväg vid asfaltskörning och vid snabb terrängkörning är hjulen mycket i luften och axlarna rör sig mest paralellt med karossen. Känns det som i a f.
Men för att få bilen någorlunda behaglig på väg är höjden på krängningscentrum viktigt, men det har vi nog pratat om, tror jag.
Beyond bolt-on. Beyond recond.
-
Olof
- Beroende
- Inlägg: 1301
- Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
- Ort: Ramnäs
Inlägg
av Olof » tor dec 09, 2010 14:54
Wattlänken på bilden är inte något att eftersträva, men tyvärr ser det ofta ut så där. Det var nog 30 år sedan man kom på att propellern ska sitta i karossen och stagen i axeln, annars far ju krängningscentrat upp och ned med in- och utfjädring. Helt kass. Panhardstaget funkar ju i a f bra när man svänger åt ena hållet, den där wattlänken funkar ju dåligt åt båda hållen.
Beyond bolt-on. Beyond recond.
-
Marcus A
- Forumräv
- Inlägg: 876
- Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
- Ort: Uppsala
-
Kontakt:
Inlägg
av Marcus A » tor dec 09, 2010 15:04
Förlänga stagen känns inte alls roligt så det tror jag nog inte att jag kommer att göra men kortare fjädringsväg kommer det automatisk att bli med tanke på att dämparna bara är runt 400mm långa.
Förspänning på fjädrarna, vad menar du med det Olof? fjäderkonstanten?
Rollcenter har jag koll på. Tror jag...

-
Micke valp
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Inlägg
av Micke valp » tor dec 09, 2010 16:36
Ett trick att få bort de självstyrande egenskaperna är att flytta ut axelfästena till reaktionsstagen mot hjulen. "Utväxlingen" så att säga mellan hjulcentrum och axelfäste blir då mindre och axeln självstyr då mindre.
Helt rätt Olof, Watt är inte optimalt med långa rörelser, tänkte fel där (axelns sidoförflyttning).
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Lasse Suzican » tor dec 09, 2010 16:39
Man kan ju iofs byta ut dom undre bärarmarna mot hydraulkolvar som förlängs när axeln fjädrar ut, och kortas av när hjulet fjädrar in...
Med styrning på detta från fjädringen så kan det ju bli helt automatiskt. Och om sedan kardanen sitter mitt på axeln, och man kompletterar med ett manuellt ventilhus, så kan man ju även få en önskad (iofs liten, men ändå) styrning på bakaxeln när man ska vill svänga tvärt....
Alternativ så flyttar man infästningarna i ramen fram och tillbaka med hjälp av hydraulkolvarna....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för
Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
Micke valp
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Inlägg
av Micke valp » tor dec 09, 2010 17:16
Ha, ha, Lasse. Nu börjar det bli riktigt high tech

Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?