Sida 1 av 1

413 motor i en 410

Postat: tor dec 30, 2010 15:59
av nicklas92
hej, funderar lite på att byta motor i min 410 då den drar äckligt mycker bensin till skillnad mot min samurai så tänkte höra vad mycket jobb det är, passar motorfästena? växellåda?

Mvh Nicklas

Re: 413 motor i en 410

Postat: tor dec 30, 2010 16:16
av oxyjohan
nicklas92 skrev:hej, funderar lite på att byta motor i min 410 då den drar äckligt mycker bensin till skillnad mot min samurai så tänkte höra vad mycket jobb det är, passar motorfästena? växellåda?

Mvh Nicklas
Det är inte samma motorfästen.

Re: 413 motor i en 410

Postat: fre dec 31, 2010 11:36
av JAK
nicklas92 skrev:hej, funderar lite på att byta motor i min 410 då den drar äckligt mycker bensin till skillnad mot min samurai så tänkte höra vad mycket jobb det är, passar motorfästena? växellåda?

Mvh Nicklas
Hel klart lättare att justera 410 motorn så att den tar äckligt lite bensin :wink:

Postat: sön jan 02, 2011 11:18
av Linus
Växellådan behöver ju bytas också, men passar i bakre fästet och kardanen. Vill minnas att man får bygga nytt motorfäste på högersidan, men det är inte så avancerat om man har en svets och lite järnskrot.

Re: 413 motor i en 410

Postat: sön jan 02, 2011 17:52
av nicklas92
JAK skrev:
nicklas92 skrev:hej, funderar lite på att byta motor i min 410 då den drar äckligt mycker bensin till skillnad mot min samurai så tänkte höra vad mycket jobb det är, passar motorfästena? växellåda?

Mvh Nicklas
Hel klart lättare att justera 410 motorn så att den tar äckligt lite bensin :wink:
jasså? något bra tips vad man ska göra för att få ner bränsleförbrukningen? tänkte ja skulle pröva med att byta alla tänddelar och luftfiltret.

Postat: sön jan 02, 2011 18:04
av niva_mats
Är det inte så att 410:an har handbromsen på kardanen?

Postat: sön jan 02, 2011 19:00
av JAK
niva_mats skrev:Är det inte så att 410:an har handbromsen på kardanen?
Det är helt riktigt, men det har även 413. sedan sitter handbromsen på fördelningslådan så det är inget problem.

Hög bränsleförbrukning vad kan det bero på.
Ja det finns många faktorer som kan orsaka det, utan veta hur motorn går.
Börja med att kolla så tändningen står rätt.
Kolla luftfilter.
Kolla även så att choken inte ligger i, till o börja med.

Jag kör min 410 20mil plus en hel dag i skogen på en tank o det tycker jag inte är mycket.

JAK

Postat: mån jan 03, 2011 0:59
av nicklas92
JAK skrev:
niva_mats skrev:Är det inte så att 410:an har handbromsen på kardanen?
Det är helt riktigt, men det har även 413. sedan sitter handbromsen på fördelningslådan så det är inget problem.

Hög bränsleförbrukning vad kan det bero på.
Ja det finns många faktorer som kan orsaka det, utan veta hur motorn går.
Börja med att kolla så tändningen står rätt.
Kolla luftfilter.
Kolla även så att choken inte ligger i, till o börja med.

Jag kör min 410 20mil plus en hel dag i skogen på en tank o det tycker jag inte är mycket.

JAK


har varit ute och grejat några timmar nu, började med att kolla choken och fick då se att den var i till hälften hela tiden, så ryckte loss wiren och provkörde men då gick den som en kratta när man gasade iväg så satte dit den igen och kollade lite andra grejer hade loss och kollade så väntilerna stog rätt osv men allt såg bra ut, så till slut prövade jag att ställa tändningen och då gick den mkt bättre men tomgången gick inte ställa ner så prövade att rycka loss choken igen och efter det så går den som en klocka :D men nu är chokwiren för kort så antagligen sitter det fel wire, om det inte går att justera någon annanstans?

Postat: mån jan 03, 2011 9:22
av oxyjohan
Med risk för att påpeka det uppenbara... Kolla också att bilen rullar lätt d.v.s. att drivlinan inte kärvar i knutkors t.ex. samt att du inte har påliggande bromsar, och så lufttryck i däcken såklart.

Postat: mån jan 03, 2011 19:36
av JAK
har varit ute och grejat några timmar nu, började med att kolla choken och fick då se att den var i till hälften hela tiden, så ryckte loss wiren och provkörde men då gick den som en kratta när man gasade iväg så satte dit den igen och kollade lite andra grejer hade loss och kollade så väntilerna stog rätt osv men allt såg bra ut, så till slut prövade jag att ställa tändningen och då gick den mkt bättre men tomgången gick inte ställa ner så prövade att rycka loss choken igen och efter det så går den som en klocka :D men nu är chokwiren för kort så antagligen sitter det fel wire, om det inte går att justera någon annanstans?
Bra det låter som du har hittat ett par fel, det borde minska din förbrukning.
Chokwiren går nog bara att justera vid förgasaren (tror jag) annars borde den gå att förlänga, för du kommer att behöva den.

JAK