Sida 1 av 1
funderar på att köpa släpvagn
Postat: sön jan 02, 2011 1:01
av cyberk2
http://www.wmmeyer.de/english/index.php ... ikel&id=12
Jag funderar på att köpa en ny släpvagn, en multitransporter som heter AP2740/200 dom kostar ungefär 37000 momsad och körklar. Men fan va svårt det är att bestämma sig.
Kommer vagnen att hålla och sånt, lastsäkringsöglor och dylikt. Ville ha en med tipp, men med heltäckt golv så väger dom 800kg, och det är aningen för mycket. Man vill ju kunna använda den till allt, men även att den ska hålla och se fin ut 20 år till oxå...
Postat: sön jan 02, 2011 1:35
av macke
Ser schysst ut, och priset är det inget fel på heller
Varför tvekar du på hållbarheten?
tänk på hur mycket stryk alla hyrtrailers på mackarna får utan nån som helst service och dom håller vad jag sett. Vi har kört överlast på dom och det klarar dom lätt, dom tål såklart en del mer än vad som står.
Vi hade ett 2,5t bålsta släp som gick med överlast nästan varje dag och det bara rullade och rullade. Blev utsatt för mycket misshandel kommer jag ihåg
Antar att du ska bruka det själv för det mesta så då vet du ju hur det är behandlat=skicket är bra
nä kör på det verkar vara ett fint släp och lastöglor är väl inte hela världen att få dit nya/laga
Postat: sön jan 02, 2011 10:52
av Kasken
"Weight increase to 3500 kg possible"
"Unladen weight (kg, approx.) 525"
Du lastar ju nästan 3ton på en sån där

Låter som en kalaskärra enligt mig, billig var den ju också. Bara att handla

Postat: mån jan 03, 2011 11:33
av Andreas
Ett stort fel på detta släp är ju att det sitter 10" däck på den, det är ofta jag fått byta lager och hela trumman där lagret skurit och snurrat med i lagerläget. Dessa däck har ju så mycket mindre rullomkrets så lagret blir varmare av den högre hastigheten det snurrar med, och pga detta smälter fettet och blir olja och då blir nivån låg och därför skär lagrena..
Men har det det i bakhuvet så ser däremot kärran ut att va riktigt fin..
Postat: mån jan 03, 2011 13:48
av sos
Finns ju även med 13-15" som jag tror han tittat på, personligen gillar jag stora hjul då de rullar lättare och förhoppningsvis har större bromstrummor... jag drar mycket och tungt och har klarat mig från lagerhaveri MEN jag har gjort slut på ett antal bromsbackar då Fogelsta har löjligt små bromstrummor (boggi) ... funderade på att byta till kraftigare gasdämpare i påskjutet ett tag... beställt delar från denna
firma i Tyskland och det har jag tjänat massor på
Postat: mån jan 03, 2011 22:25
av cyberk2
Aha, den aspekten har jag inte ens tänkt på. Det jag har tänkt på är hur högt eller lågt kulan sitter på bilen, för sitter den på fel höjd så kommer ju någon av axlarna få mycket större belastning än den andra, och nöta däcken betydligt mera. Så jag har tänkt i banorna med hög däcksprofil och då går 10" fett bort. Samt att det inte finns dubbdäck till 10" heller.
Blir nog att jag beställer en vagn med 3 tons totalvikt imorgon med plywoodflak, utifall man ska upp med en snöskoter, styrstålen hugger som fan i aluminium har jag hört =) och 6-8 lastsäkringsöglor per sida, 2dm kant runtom. 14 eller 15tums däck. Undrar vad det finns för lämpliga dragbilar?? Tanken är att jag ska dra med blazern när den blir klar, den borde få dra 2720 som mest har jag sett på andra bilar. Men undrar vad man ska dra med för monster om den ska stå på släpet??
Andreas skrev:Ett stort fel på detta släp är ju att det sitter 10" däck på den, det är ofta jag fått byta lager och hela trumman där lagret skurit och snurrat med i lagerläget. Dessa däck har ju så mycket mindre rullomkrets så lagret blir varmare av den högre hastigheten det snurrar med, och pga detta smälter fettet och blir olja och då blir nivån låg och därför skär lagrena..
Men har det det i bakhuvet så ser däremot kärran ut att va riktigt fin..
Postat: fre jan 07, 2011 19:32
av m38 a1
Har du köpt någon biltransport än?
Postat: lör jan 08, 2011 17:45
av Kingcab_alle
cyberk2 skrev:Aha, den aspekten har jag inte ens tänkt på. Det jag har tänkt på är hur högt eller lågt kulan sitter på bilen, för sitter den på fel höjd så kommer ju någon av axlarna få mycket större belastning än den andra, och nöta däcken betydligt mera. Så jag har tänkt i banorna med hög däcksprofil och då går 10" fett bort. Samt att det inte finns dubbdäck till 10" heller.
Blir nog att jag beställer en vagn med 3 tons totalvikt imorgon med plywoodflak, utifall man ska upp med en snöskoter, styrstålen hugger som fan i aluminium har jag hört =) och 6-8 lastsäkringsöglor per sida, 2dm kant runtom. 14 eller 15tums däck. Undrar vad det finns för lämpliga dragbilar?? Tanken är att jag ska dra med blazern när den blir klar, den borde få dra 2720 som mest har jag sett på andra bilar. Men undrar vad man ska dra med för monster om den ska stå på släpet??
Andreas skrev:Ett stort fel på detta släp är ju att det sitter 10" däck på den, det är ofta jag fått byta lager och hela trumman där lagret skurit och snurrat med i lagerläget. Dessa däck har ju så mycket mindre rullomkrets så lagret blir varmare av den högre hastigheten det snurrar med, och pga detta smälter fettet och blir olja och då blir nivån låg och därför skär lagrena..
Men har det det i bakhuvet så ser däremot kärran ut att va riktigt fin..
Nissan Patrol får dra 3500 kilo
