Sida 1 av 1

Trög kopplingspedal

Postat: tis jan 18, 2011 22:31
av Revell
Hej!

Min kopplingspedal är trög när man trycker ner den, men om man släpper upp den och sedan trycker ner den igen, så går din jättefint. Efter en tid (~3minuter) går den trögt igen, men alltid bara på första nedtrampet.

Det är som om man trycker bort något skit som sedan rinner tillbaka. Jag kan inte fatta vad det kan vara!

Kopplingens funktion är annars på topp. Inget slir, ryck eller annan konstighet. Det är en Frontera -92.

Postat: ons jan 19, 2011 11:02
av Lasse Suzican
Hydraulisk eller mekanisk manövrering???

Postat: ons jan 19, 2011 22:04
av Revell
Lasse Suzicán skrev:Hydraulisk eller mekanisk manövrering???
Det är hydraulisk.

Postat: ons jan 19, 2011 22:09
av Lasse Suzican
Börja med att prova och byta vätska. Kan vara för mycket vatten i den gamla...

Postat: tor jan 20, 2011 14:29
av Revell
Nu har jag bytt, tyvärr blev det inte bättre. Vätskan såg dock inte så pigg ut, den var riktigt mörk och grumlig. Så bytet var ju inte direkt förgäves. :wink:

Jag har testat lite mer och kommit fram till att motorn måste var på för att det ska bli trögt, men bilen behöver inte rulla. Alltså om jag står stilla på tomgång så blir den trög, men om jag stänger av motorn så blir den inte det. När den blir trög så blir den det på under 20 sekunder efter första nedtrampet. Och trögheten kommer först långt ner mot botten av pedalvägen. Ju längre jag väntar desto högre upp kommer trögheten.

Jag hittade också den här mojängen efter att jag bytt vätskan, vad är det för något?
Bild

Jag har beställt en Haynes verkstadshandbok, men det tar ett tag att få hem den från utlandet...

Är det förresten en "torr" koppling på denna kärra? Annars kan det ju vara en idé att byta oljan.

Postat: tor jan 20, 2011 16:24
av keyzex
Revell skrev:Nu har jag bytt, tyvärr blev det inte bättre. Vätskan såg dock inte så pigg ut, den var riktigt mörk och grumlig. Så bytet var ju inte direkt förgäves. :wink:

Jag har testat lite mer och kommit fram till att motorn måste var på för att det ska bli trögt, men bilen behöver inte rulla. Alltså om jag står stilla på tomgång så blir den trög, men om jag stänger av motorn så blir den inte det. När den blir trög så blir den det på under 20 sekunder efter första nedtrampet. Och trögheten kommer först långt ner mot botten av pedalvägen. Ju längre jag väntar desto högre upp kommer trögheten.

Jag hittade också den här mojängen efter att jag bytt vätskan, vad är det för något?
Bild

Jag har beställt en Haynes verkstadshandbok, men det tar ett tag att få hem den från utlandet...

Är det förresten en "torr" koppling på denna kärra? Annars kan det ju vara en idé att byta oljan.
Det på bilden heter enligt Haynes = Clutch Hydralic damper.

Om jag läser/översätter Engelskan rätt så skall denna damper luftas innan man luftar slav cylindern.

Somliga kopplar helt enkelt bort den..
http://garage.projectraine.com/content_ ... amper.html

Postat: lör jan 29, 2011 21:33
av Revell
Ja nu har jag luftat den där Clutch Hydralic damper och det blev ju faktiskt bättre, men inte helt bra. Jag har dock lagt märke till att när jag luftat klart så är ju vätskan i behållaren fin, men efter att ha kört nån vecka så är det mörkt igen. Kanske är det den där "dampern" som har rostat ihop/dylikt och sprider smuts i systemet.
Ska undersöka möjligheten att ersätta den med en liten bit rör istället.

Postat: tis mar 01, 2011 18:07
av ladbol@home.se
Jag har haft liknade problem på min isuzu. Kopplingen fungerade först bra men efter ca 30 min började kopplingen slira och bli skit trög i pedalen. När pedalen var som trögast släppte kopplingen inte alls utan fick lufta på en nippel för att det skulle släpa, hände om vartannat men bara efter att bilen blivit varm. Bytte huvudkopplings cyl 2 ggr kopplade bort luft nippel ventil precis som du tänkte, bytte koppling ändå kvarstog problemet. Nu har jag bytt kopplings slaven på lådan samt slang biten mellan låda och motor. Slangen fick jag tips om tidigt här på forat men min meck ville inte börja i den änden. Nu tror jag fatt att det är löst och jag kan ge mig fan på att det var slangen som imploderat eller separerat invändigt. Så mitt tips är prova byta slangfan!

Postat: tis mar 01, 2011 18:37
av Mathias T
sådana slangar kan bli som backventiler när dom blir gamla,ganska vanligt på bromsslangar

Postat: ons mar 02, 2011 23:39
av Revell
ladbol@home.se skrev: Nu har jag bytt kopplings slaven på lådan samt slang biten mellan låda och motor. Slangen fick jag tips om tidigt här på forat men min meck ville inte börja i den änden. Nu tror jag fatt att det är löst och jag kan ge mig fan på att det var slangen som imploderat eller separerat invändigt. Så mitt tips är prova byta slangfan!
Vad är det för slang mellan "låda och motor" ni pratar om?

Postat: tor mar 03, 2011 20:38
av ladbol@home.se
Vad är det för slang mellan "låda och motor" ni pratar om?[/quote]


Din koppling är hydralisk och det mesta av kopplingarna och ledningarna är av metall men eftersom motorn rör sig(typ vibrerar) gentemot lådan så är det iallfall vanligt att en bit av ledningen består av betydligt flexiblare rör så tex sista biten mot slavcylinderna kan bestå av slang och inte rör. Är inte sket haj så nån annan kan säkert förklara bättre eller rätta.

Postat: tor mar 03, 2011 21:36
av Revell
Ja men då är jag med. Trodde ni menade en släng från kopplingen till motorblocket, det var det jag inte fick ihop.

Ska undersöka det där vid tillfälle. Thanks guys! :)