Hög HC på tomgång
Postat: ons jan 19, 2011 14:52
Hej,
Var och besiktigade bilen idag.
Fick ombes på hög HC vid tomgång. (220) max 100.
Vad hade Ni gjort som första åtgärd?
Bilen har inga felkoder.
Det jag tänker göra är att byta stift och eventuellt tändkablar.
Jag tycker tycker att den missar ibland på tomgång, detta kan väl göra så att HC blir hög antar jag.
Dessutom så är det en Blazer 1997 med 4.3 Vortec motor. Då jag har googlat runt lite så är det tydligen minst sagt knepigt att byta 3:ans stift, eventuellt så behöver man släppa på rattstången för att komma åt.
Det jag hoppas på är att pga av det så är 3:ans stift inte bytt på länge och är dåligt.
Sen tänkte jag göra rent sensortrådarna på luftmassemätaren då de tydligen kan få beläggningar på sig som kan resultera i felaktiga blandningsförhållanden.
Är det något annat jag bör göra som första steg? (läs enkelt och inte dyrt : )
Tack,
/qsec
Var och besiktigade bilen idag.
Fick ombes på hög HC vid tomgång. (220) max 100.
Vad hade Ni gjort som första åtgärd?
Bilen har inga felkoder.
Det jag tänker göra är att byta stift och eventuellt tändkablar.
Jag tycker tycker att den missar ibland på tomgång, detta kan väl göra så att HC blir hög antar jag.
Dessutom så är det en Blazer 1997 med 4.3 Vortec motor. Då jag har googlat runt lite så är det tydligen minst sagt knepigt att byta 3:ans stift, eventuellt så behöver man släppa på rattstången för att komma åt.
Det jag hoppas på är att pga av det så är 3:ans stift inte bytt på länge och är dåligt.
Sen tänkte jag göra rent sensortrådarna på luftmassemätaren då de tydligen kan få beläggningar på sig som kan resultera i felaktiga blandningsförhållanden.
Är det något annat jag bör göra som första steg? (läs enkelt och inte dyrt : )
Tack,
/qsec