Sida 1 av 1

Hög HC på tomgång

Postat: ons jan 19, 2011 14:52
av qsecofr
Hej,

Var och besiktigade bilen idag.
Fick ombes på hög HC vid tomgång. (220) max 100.

Vad hade Ni gjort som första åtgärd?
Bilen har inga felkoder.

Det jag tänker göra är att byta stift och eventuellt tändkablar.
Jag tycker tycker att den missar ibland på tomgång, detta kan väl göra så att HC blir hög antar jag.

Dessutom så är det en Blazer 1997 med 4.3 Vortec motor. Då jag har googlat runt lite så är det tydligen minst sagt knepigt att byta 3:ans stift, eventuellt så behöver man släppa på rattstången för att komma åt.

Det jag hoppas på är att pga av det så är 3:ans stift inte bytt på länge och är dåligt.

Sen tänkte jag göra rent sensortrådarna på luftmassemätaren då de tydligen kan få beläggningar på sig som kan resultera i felaktiga blandningsförhållanden.

Är det något annat jag bör göra som första steg? (läs enkelt och inte dyrt : )

Tack,

/qsec

Postat: ons jan 19, 2011 17:48
av turbomannen
kan säga dej en sak hur mår din luftmassemätare just den kan ge detta problem med

bla höga hc halter fick byta själv nyligen på vår person bil själv trodde på lambdan men fick veta att om masse mätaren e kass kompenserar den med fetare blandning som då rusar i hc bla lycka till

HC igen

Postat: mån jan 24, 2011 17:04
av qsecofr
Hej,

Jag har nu bytt stift och luftfilter samt rengjort luftmassemätaren. Nu går den riktigt ”smooth” på tomgång.

Något nöt hade satt två olika sorters stift i den, ett Bosch med tre elektroder och ett annat Bosch med två. Tre av varje, dessutom med brickor!?. Nu har jag riktiga AC Delco Platinum.

Var på bilprovningen igen och fick i stort sätt samma värden igen. Apa!

Katten rasslar då jag startar bilen, det tystnar då jag kör iväg. Jag tycker även att bilen ryker onödigt mycket vitt, svårt att veta om det är normalt eller inte då det är kallt ute och jag bara har haft bilen i två månader.

Vad är nästa steg, katten är klart misstänkt. Men borde inte alla värden bli knas då?

Skall ta och rengöra lamdasonden också tänkte jag, även kontrollera vevhusventilationen.

EGR-ventilen kan väl inte ha något med högt HC att göra? Dock så låg CO:n i överkant och det kan väl ha med EGR:en att göra? Det kanske drar med sig HC:en tänker jag???

Tacksam för tips.

/qsec

hej

Postat: mån jan 24, 2011 18:54
av r1julle
Har du provat att byta oljan i motorn du kan ha för mycket oförbränd soppa i den som kan ge dig lite konstiga värden.

Postat: mån jan 24, 2011 18:59
av Roger Patrol
80% E85 kan funka om du inte hittar felet :? men ett olje byte kan ju göra susen

Postat: mån jan 24, 2011 19:45
av qsecofr
Olja och filter är nybytt.

Gör E85 verkligen så att man får lägre HC?

Här är några bilder om någon kan utläsa något felaktigt värde från dem??

Tack,

/qsec

Bild

Bild

Bild