Mazda b2500,b2600

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

caysie
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 17, 2007 15:47

Mazda b2500,b2600

Inlägg av caysie » ons jan 19, 2011 23:10

Har snart inhandlat en b2500 -97 Diesel.

Undrar lite hur delar kan passa mellan olika Mazdor.

Har en rejält rostig b2600 -92, som fungerar utmärkt i motor-drivlina.

Passar det att plocka på b2500an axlar o transmision från b2600an?

Är det samma bultmönster på diesel - bensin motor ?

Kollar man på bildelsbasen så har b2500 separat fördelningslåda, medan
b2600 har låda med fördelningslådan ihopbyggd.

Får man bara på dieselmotorn på b2600 lådan, så borde det funka
med att plocka över resten ?

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » tor jan 20, 2011 8:57

B2500 har även denna en sammanbygd låda

Tror inte att B2600 lådan passar rakt av på Diseln, men det kanske går att flytta över kåpan. Axlar och övrig drivlina är lika, men vet inte hur det är med utväxlingen.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

caysie
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 17, 2007 15:47

Inlägg av caysie » tor jan 20, 2011 10:21

Tackar för svaren !

Om det inte skulle gå, så är det bara att skaffa 4wd lådan till
dieseln. Utväxlingen på axlarna borde inte vara något större problem.
Får skaffa dem med om det skilljer för mycket.

Och isåfall behöver jag inte röra b2600an alls...

Får åka 2WD ett tag :wink:

caysie
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 17, 2007 15:47

Inlägg av caysie » sön jan 23, 2011 17:07

Bilen hemma, fint med Diesel :)

Kollade som hastigast på hur framvagnarna skilljer, och det var
en hel del :(

Fästena i ramen är inte lika alls, så ska man flytta över B2600ans
framvagn så blir det nog mycket jobb.

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » sön jan 23, 2011 19:10

är det en 2WD B2500??

Jag trodde vi pratade 4WD

om du byter något så är jag intresserad av växellådan till din 2WD om den blir över
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

caysie
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 17, 2007 15:47

Inlägg av caysie » sön jan 23, 2011 23:22

Ja det är en 2WD B2500 :cry:

Det är därför jag vill plocka delar från B2600an, för att få en 4x4 B2500 8)


Ja, får se hur mycket jobb det är, men i såfall så blir lådan över.
Årstiden är fel, så inte blir det något av med det förrens i sommar.
B2600an står med snö över däcken 30 meter från garaget, inte en chans
att flytta den. Kommer inte fram till den med traktor där den står.

Men bästa skruvandet är tankeskruvandet :P mycket enkelt, inget sitter fast..... som det gör när man börjar i verkligheten.

Undrar var man kan hitta någon typ av manual till dessa :roll:
Har googlat ihjäl mej, men näää...... inget.

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » mån jan 24, 2011 8:52

alternativet om du inte får ihop det med växellådorna är att använda en lös frödelningslåda från nån lämplig bil.

Hur skall du göra med registrering?

Tänk på att identiteten sitter i ramen, dvs, byter du ram så är det helt plötsligt en bensiare med dieselmotor i
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

caysie
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 17, 2007 15:47

Inlägg av caysie » mån jan 24, 2011 19:49

b2600an är helt rutten, snart står där bara en motor på marken och går, med lite brun sand runt om :lol:

Nä det blir i så fall en b2500 (med org. dieselmotor) och 4x4.
Tror inte de märker att det egentligen är en 2wd, som fått 4x4 :D

De brukar inte reagera om man bytt från automat till manuell eller
tvärt om på andra bilar.

Får de in en Mazda så lär de bli så glada att få ta fram rosthackan, att
de glömmer allt annat de borde titta på också :lol:

caysie
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 17, 2007 15:47

Inlägg av caysie » tis jan 25, 2011 14:05

Har köpt en fin orginal bok.

Nu ser man skillnaderna tydligt, verkar inte lönt att flytta delar.
Övre bärarm och fästen skilljer också.

Hela framvagnen är olika, så om det ska gå så får man kapa ur hela
främre ramdelen från b2600 ( utan att byta serienummret ) och svetsa i b2500an. Lådorna verkar passa rakt av, samma nummer till både
WL motorn och G6 motorn. (WL=diesel G6=bensin)

Verkar vara lite överkurs, men får se om kapar lusten kommer :twisted:

Synd att automatlåda är obefintligt i Sverige, annars vore det kul !!

lurvensudd
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: sön jul 11, 2010 1:06
Ort: Vännäs

Inlägg av lurvensudd » tis jan 25, 2011 20:18

Hej. Jag har en b2600-92.

Om du får delar över från bensinaren skulle jag behöva en fungerande luftmassemätare. :)

Jag köpte en Chilton bok på ebay som är helt ok...

Hälsn. Tobbe

caysie
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 17, 2007 15:47

Inlägg av caysie » tis feb 01, 2011 15:45

Eftersom det verkar vara "mycket" jobb att bygga om, så kanske man
kunde fundera på stel axel ifram istället och gå fullt ut och höja osv...

Vad kan bilprovningen ha för synpunkter på det ?
Går det att få bilen "gat legal" med nya axlar ?

Än så länge så vill jag ha kvar luftmassemäteren och lådorna, båda
bilarna fungerar fin fint var för sig ;)

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » tis feb 01, 2011 20:36

Helt klart går det att få det legalt med stel axel fram. men det kan hända att du får klassa den som ombyggt fordon. så det blir ganska dyrt, men inte omöjligt.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

caysie
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 17, 2007 15:47

Inlägg av caysie » tor feb 03, 2011 22:08

Känner hur kaparlusten börjar komma krypandes :D

Några tips på bra axlar ?

Vad kan tänkas passa i bredd ?

Blir byte både fram och bak i så fall från samma donator bil, för att få till rätt utväxlingar.

Får väl bli en SFRO bes. i värsta fall. Har gjort det förr så jag vet vad jag ger mej in på ( nja, nästan, det är ju 10år sedan sist ).

Sjukt mycket jobb för lite kul, att flytta B2600ans ram till B2500an.
Isåfall är stelaxel alternativet roligare och enklare att höja.

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » fre feb 04, 2011 8:25

Toyota axlar röstar jag för

Bra, axlar, lagom breda, samma bultmönster som du har nu. Japanska axlar så du slipper alla tumskruvar.


Finns dessutom med Diffspärrar.


Mazdans orginalaxlar har 1:4,44 i utväxling,tror att Toy8 har mellan 5 och 6 så det borde stämma bra med lite större hjul, (som jag antar att du skall ha)
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

caysie
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 17, 2007 15:47

Inlägg av caysie » fre feb 04, 2011 8:41

Toy8 låter bra, vet du vilka modeller som har bladisar fram ?

Diffspärr :P

Skriv svar