Mazda b2500,b2600
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Mazda b2500,b2600
Har snart inhandlat en b2500 -97 Diesel.
Undrar lite hur delar kan passa mellan olika Mazdor.
Har en rejält rostig b2600 -92, som fungerar utmärkt i motor-drivlina.
Passar det att plocka på b2500an axlar o transmision från b2600an?
Är det samma bultmönster på diesel - bensin motor ?
Kollar man på bildelsbasen så har b2500 separat fördelningslåda, medan
b2600 har låda med fördelningslådan ihopbyggd.
Får man bara på dieselmotorn på b2600 lådan, så borde det funka
med att plocka över resten ?
Undrar lite hur delar kan passa mellan olika Mazdor.
Har en rejält rostig b2600 -92, som fungerar utmärkt i motor-drivlina.
Passar det att plocka på b2500an axlar o transmision från b2600an?
Är det samma bultmönster på diesel - bensin motor ?
Kollar man på bildelsbasen så har b2500 separat fördelningslåda, medan
b2600 har låda med fördelningslådan ihopbyggd.
Får man bara på dieselmotorn på b2600 lådan, så borde det funka
med att plocka över resten ?
B2500 har även denna en sammanbygd låda
Tror inte att B2600 lådan passar rakt av på Diseln, men det kanske går att flytta över kåpan. Axlar och övrig drivlina är lika, men vet inte hur det är med utväxlingen.
Tror inte att B2600 lådan passar rakt av på Diseln, men det kanske går att flytta över kåpan. Axlar och övrig drivlina är lika, men vet inte hur det är med utväxlingen.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
är det en 2WD B2500??
Jag trodde vi pratade 4WD
om du byter något så är jag intresserad av växellådan till din 2WD om den blir över
Jag trodde vi pratade 4WD
om du byter något så är jag intresserad av växellådan till din 2WD om den blir över
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Ja det är en 2WD B2500
Det är därför jag vill plocka delar från B2600an, för att få en 4x4 B2500
Ja, får se hur mycket jobb det är, men i såfall så blir lådan över.
Årstiden är fel, så inte blir det något av med det förrens i sommar.
B2600an står med snö över däcken 30 meter från garaget, inte en chans
att flytta den. Kommer inte fram till den med traktor där den står.
Men bästa skruvandet är tankeskruvandet
mycket enkelt, inget sitter fast..... som det gör när man börjar i verkligheten.
Undrar var man kan hitta någon typ av manual till dessa
Har googlat ihjäl mej, men näää...... inget.

Det är därför jag vill plocka delar från B2600an, för att få en 4x4 B2500

Ja, får se hur mycket jobb det är, men i såfall så blir lådan över.
Årstiden är fel, så inte blir det något av med det förrens i sommar.
B2600an står med snö över däcken 30 meter från garaget, inte en chans
att flytta den. Kommer inte fram till den med traktor där den står.
Men bästa skruvandet är tankeskruvandet

Undrar var man kan hitta någon typ av manual till dessa

Har googlat ihjäl mej, men näää...... inget.
alternativet om du inte får ihop det med växellådorna är att använda en lös frödelningslåda från nån lämplig bil.
Hur skall du göra med registrering?
Tänk på att identiteten sitter i ramen, dvs, byter du ram så är det helt plötsligt en bensiare med dieselmotor i
Hur skall du göra med registrering?
Tänk på att identiteten sitter i ramen, dvs, byter du ram så är det helt plötsligt en bensiare med dieselmotor i
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
b2600an är helt rutten, snart står där bara en motor på marken och går, med lite brun sand runt om
Nä det blir i så fall en b2500 (med org. dieselmotor) och 4x4.
Tror inte de märker att det egentligen är en 2wd, som fått 4x4
De brukar inte reagera om man bytt från automat till manuell eller
tvärt om på andra bilar.
Får de in en Mazda så lär de bli så glada att få ta fram rosthackan, att
de glömmer allt annat de borde titta på också

Nä det blir i så fall en b2500 (med org. dieselmotor) och 4x4.
Tror inte de märker att det egentligen är en 2wd, som fått 4x4

De brukar inte reagera om man bytt från automat till manuell eller
tvärt om på andra bilar.
Får de in en Mazda så lär de bli så glada att få ta fram rosthackan, att
de glömmer allt annat de borde titta på också

Har köpt en fin orginal bok.
Nu ser man skillnaderna tydligt, verkar inte lönt att flytta delar.
Övre bärarm och fästen skilljer också.
Hela framvagnen är olika, så om det ska gå så får man kapa ur hela
främre ramdelen från b2600 ( utan att byta serienummret ) och svetsa i b2500an. Lådorna verkar passa rakt av, samma nummer till både
WL motorn och G6 motorn. (WL=diesel G6=bensin)
Verkar vara lite överkurs, men får se om kapar lusten kommer
Synd att automatlåda är obefintligt i Sverige, annars vore det kul !!
Nu ser man skillnaderna tydligt, verkar inte lönt att flytta delar.
Övre bärarm och fästen skilljer också.
Hela framvagnen är olika, så om det ska gå så får man kapa ur hela
främre ramdelen från b2600 ( utan att byta serienummret ) och svetsa i b2500an. Lådorna verkar passa rakt av, samma nummer till både
WL motorn och G6 motorn. (WL=diesel G6=bensin)
Verkar vara lite överkurs, men får se om kapar lusten kommer

Synd att automatlåda är obefintligt i Sverige, annars vore det kul !!
-
- Användare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: sön jul 11, 2010 1:06
- Ort: Vännäs
Eftersom det verkar vara "mycket" jobb att bygga om, så kanske man
kunde fundera på stel axel ifram istället och gå fullt ut och höja osv...
Vad kan bilprovningen ha för synpunkter på det ?
Går det att få bilen "gat legal" med nya axlar ?
Än så länge så vill jag ha kvar luftmassemäteren och lådorna, båda
bilarna fungerar fin fint var för sig
kunde fundera på stel axel ifram istället och gå fullt ut och höja osv...
Vad kan bilprovningen ha för synpunkter på det ?
Går det att få bilen "gat legal" med nya axlar ?
Än så länge så vill jag ha kvar luftmassemäteren och lådorna, båda
bilarna fungerar fin fint var för sig

Helt klart går det att få det legalt med stel axel fram. men det kan hända att du får klassa den som ombyggt fordon. så det blir ganska dyrt, men inte omöjligt.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Känner hur kaparlusten börjar komma krypandes
Några tips på bra axlar ?
Vad kan tänkas passa i bredd ?
Blir byte både fram och bak i så fall från samma donator bil, för att få till rätt utväxlingar.
Får väl bli en SFRO bes. i värsta fall. Har gjort det förr så jag vet vad jag ger mej in på ( nja, nästan, det är ju 10år sedan sist ).
Sjukt mycket jobb för lite kul, att flytta B2600ans ram till B2500an.
Isåfall är stelaxel alternativet roligare och enklare att höja.

Några tips på bra axlar ?
Vad kan tänkas passa i bredd ?
Blir byte både fram och bak i så fall från samma donator bil, för att få till rätt utväxlingar.
Får väl bli en SFRO bes. i värsta fall. Har gjort det förr så jag vet vad jag ger mej in på ( nja, nästan, det är ju 10år sedan sist ).
Sjukt mycket jobb för lite kul, att flytta B2600ans ram till B2500an.
Isåfall är stelaxel alternativet roligare och enklare att höja.
Toyota axlar röstar jag för
Bra, axlar, lagom breda, samma bultmönster som du har nu. Japanska axlar så du slipper alla tumskruvar.
Finns dessutom med Diffspärrar.
Mazdans orginalaxlar har 1:4,44 i utväxling,tror att Toy8 har mellan 5 och 6 så det borde stämma bra med lite större hjul, (som jag antar att du skall ha)
Bra, axlar, lagom breda, samma bultmönster som du har nu. Japanska axlar så du slipper alla tumskruvar.
Finns dessutom med Diffspärrar.
Mazdans orginalaxlar har 1:4,44 i utväxling,tror att Toy8 har mellan 5 och 6 så det borde stämma bra med lite större hjul, (som jag antar att du skall ha)
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982