effektiv värme i garage

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

effektiv värme i garage

Inlägg av skogis » tor feb 03, 2011 12:15

har precis provat min nya värmare i garaget ett 70kvadratmeter 2.5meter i takhöjd underhållsvärme på innan start 7 grader efter 5 min 14 grader
Bild
http://www.blocket.se/varmland/VARMEKAN ... ?ca=16&w=2

rekomenderas varmt
min var en 30kw

Yello
Hemmastadd
Inlägg: 105
Blev medlem: tis nov 07, 2006 21:06
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Yello » tor feb 03, 2011 13:58

Ser bra ut, hur installeras den ?

Står den bara löst i garaget ? :)

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Inlägg av skogis » tor feb 03, 2011 14:45

8 st skruvar till handtagen samt montera hjulen klart ingen skorsten 100% förbränning
ytterst lite lukt vid start sedan luktfri
börjar det lukta är syrenivån i utrymmet dåligt
mycket positivt överaskad

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE » tor feb 03, 2011 16:53

Har haft en sådan i två år nu. Skorstens-fri liten och smidig, alltså. Inte just modellen/tillverkaren på bilden, inte heller från den säljaren.
Jag har en 20kW utan hjul. Mkt nöjd. :tumbup:

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Inlägg av Cheva_Power » tor feb 03, 2011 19:17

hur mkt diesel drar dom då ? :yeaah:
cheva <3

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » tor feb 03, 2011 20:04

Cheva_Power skrev:hur mkt diesel drar dom då ? :yeaah:
Står i annonsen: 2,92 l/h
Men man har inte på dom så länge va? Sen när man väl har fått upp värmen stänger man av den? eller man har den på sparlåga?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Suzuki_Rules
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: lör aug 15, 2009 19:02
Ort: Jönköping (Ryd)

Inlägg av Suzuki_Rules » tor feb 03, 2011 20:12

Cheva_Power skrev:hur mkt diesel drar dom då ? :yeaah:
VÄRMEKANON Power Tec D30

Colour: Orange
Power: 30KW
Kcal/h:25.800
Air-Flow 560m3/h
Fuel consumption: 2,92l/h
Power 1,6Amp.
1x230v 50Hz
Weight 25Kg.
Saker Finns Att Fixa Men Inte Tiden:(
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab :)
// Benjamin

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Inlägg av MangeP » tor feb 03, 2011 20:42

Lät ju som att det är lika billigt (betydligt billigare inköp) att värma med nån elektrisk värmefläkt. Dessutom slipper man lukten. Alla dieselkanoner luktar lite.
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » tor feb 03, 2011 20:45

MangeP skrev:Lät ju som att det är lika billigt (betydligt billigare inköp) att värma med nån elektrisk värmefläkt. Dessutom slipper man lukten. Alla dieselkanoner luktar lite.
Jo, det kan va billigare att värma med ström, men inte lika ROLIGT :lol:


Klart man vill ha nåt som brummar å luktar diesel i garaget 8)
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Kalle LKPG
Forumräv
Inlägg: 606
Blev medlem: ons maj 06, 2009 6:42
Ort: Linköping

Inlägg av Kalle LKPG » tor feb 03, 2011 21:19

En luft luft värmepump borde ju vara ypperligt, relativt billigt och framförallt billig värme sedan.

Bara mina 50 öre.
-TGB 13 helkaross
-Saab 9-5 215hp
-Rörhög lr sandloppa bubblabaserad
-Peugeot Expert -05

http://WWW.FELDTSROR.SE" onclick="window.open(this.href);return false;

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » tor feb 03, 2011 21:42

Jo men det är väl ingen annan värmekälla man får varmt på 5 minuter ?

Luft/luft satsar jag på i mitt garage sen iaf!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » tor feb 03, 2011 21:48

Siktar nog oxå på en värmepump när jag är färdigisolerad.
Mest av anledningen att de är bekvämt o inte brandfarligt på nåt vis :wink:
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » tor feb 03, 2011 21:55

Jag fick besked om att värmepumpar inte tål miljön i ett garage. eller rättare sagt verkstad där man svetsar, slipar och dammar ner. men det är ju några år sen nu så dom kanske har blivit bättre på den punkten.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » tor feb 03, 2011 22:08

Man behöver nog ha mer filter på inluften än orginal, för de är nog bara att erkänna att de är nog inte konstruerade för att bli fyllda med slipdamm
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » tor feb 03, 2011 22:23

gnisten83 skrev:Man behöver nog ha mer filter på inluften än orginal, för de är nog bara att erkänna att de är nog inte konstruerade för att bli fyllda med slipdamm
Undra om det finns något sånt filter eller om man får bygga något själv.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar