Tankar och funderingar på större däck vs bränsleförbrukning.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
Tankar och funderingar på större däck vs bränsleförbrukning.
Går och smålurar lite på om man skulle slängapå en 3'' karosshöjning och sen sätta på ett par 35'' däck på chevan.
Men undrar lite hur mycket det gör på bränsleförbrukningen.
Någon som har erfarenhet av detta?
Har en 350 motor i och använder bilen dagligen, överlever bränslekostnaderna nu, men hur mycket extra kan man räkna med?
Klarar bilen 35'or utan att behöva greja med utväxling och liknande?
Men undrar lite hur mycket det gör på bränsleförbrukningen.
Någon som har erfarenhet av detta?
Har en 350 motor i och använder bilen dagligen, överlever bränslekostnaderna nu, men hur mycket extra kan man räkna med?
Klarar bilen 35'or utan att behöva greja med utväxling och liknande?
Jag bytte till 33" på min Sierra för ett par veckor sedan å innan när jag körde landsväg i 90km/h så drog den 1,1l/mil, nu mätte jag igen å då ville den ha 1,3
förvisso något sämre förhållanden då. Det är ju en hel del "högerfots-teknik" å köra snålt oxå
Nåt som jag märkt är att lådan växlar något senare, typ 100-200rpm senare än innan. Vet inte riktigt varför...
En 3" höjning borde ju påverka luftmotståndet något..?

En 3" höjning borde ju påverka luftmotståndet något..?
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98
35" på en daily driver låter inte så väldigt ekonomiskt. Jag gläds åt att Cherokeen ligger på 1,2 på landsväg nu med dubbfria vinterdäck. Sen när 31-orna kommer på hamnar förbruket på 1,5-1,6 med samma körstil. Det är alltså de "minsta större" däck man kan montera.
Jag tror du kommer att ångra dig ganska så fort! Om du inte äger ett oljebolag eller så...
Jag tror du kommer att ångra dig ganska så fort! Om du inte äger ett oljebolag eller så...
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001
Cherokee 4.0 2001
Håller med här, 35" på en daily driver var inte speciellt ekonomiskt. Men det är med lätthet värt det! Fast då kör jag inte så mycket, ca 2000 mil per år varav knappt hälften med Pajeron.HRC skrev:35" på en daily driver låter inte så väldigt ekonomiskt.
Jag har alltid tankat full tank för att kunna räkna ut förbrukningen på mina bilar, men efter en höghastighetsmarch med Pajeron i somras så slutade jag med det. 46 liter mellan Västerås och Kristinehamn.

Numera har jag lyckligtvis ingen aning om förbrukningen

-
- Veteran
En sak jag fick reda på med min cherokee är att:
31"däck + snorkel + 4x4 fulltime ilagt = 1/4 tank på 14mil...
iofs var det många start och stopp den sträckan,
31"däck + snorkel + 4x4 fulltime ilagt = 1/4 tank på 14mil...
iofs var det många start och stopp den sträckan,
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
- Hemmastadd
-
- Hemmastadd
bensinen har aldrig varit så billig som den är nu? vart tankar du då?jannebmw skrev:men är det största bekymret bränsleförbrukning man har i huvudet skall man nog köpa en kia som drar 0.5 och må illa varje mil eller så köper man en bil man tycker om och mår bra sen skiter man i förbrukningen![]()
bensinen har aldrig varit så billig som nu!!!
vad gör 4 dl milen man dör snart iallafall
Kör man så mycket att bränsleförbrukningen är en betydande del av totala fordonskostnaderna så bör man enligt mig inte åka pickis med V8 alls
Det finns otaliga alternativ på marknaden som är kapabla att göra samma jobb för halva bränslekostnaden. V8 pickis köper/kör du inte med hjärnan, det är bara hjärta i det beslutet.
Spela roll om förbrukningen ökar en del, du får ju en bil som du trivs bättre med. O det är ju för att DU trivs med denna typen av bil som DU köpte den från första början, eller hur? Det kostar att ligga på topp

Spela roll om förbrukningen ökar en del, du får ju en bil som du trivs bättre med. O det är ju för att DU trivs med denna typen av bil som DU köpte den från första början, eller hur? Det kostar att ligga på topp

Att sätta på större däck och få en halvliter/liter mer i förbrukning blir en del extra pengar på ett år om man åker några tusen mil... Pengar som man kanske vill lägga på nåt annat. Jänkepickisarna är inte så mycket törstigare än andra bilar i liknande storlek. (har visserligen lite betydelse för hur mkt man gasar, men det är inte bilens fel)
Min gröna blazer sörplade i sig ca 2 liter bensin per mil med 350 tbi, 36" däck och originalutväxling (2.73) i axlarna.
Min gröna blazer sörplade i sig ca 2 liter bensin per mil med 350 tbi, 36" däck och originalutväxling (2.73) i axlarna.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Hemmastadd
åh fan..skumt.för vi får inte under silveradon under 2,1 liter milen blandad körning men det är kanske normalt? är mkt kallstarter samt att vi bor väldigt centralt med.henke_99 skrev:Att sätta på större däck och få en halvliter/liter mer i förbrukning blir en del extra pengar på ett år om man åker några tusen mil... Pengar som man kanske vill lägga på nåt annat. Jänkepickisarna är inte så mycket törstigare än andra bilar i liknande storlek. (har visserligen lite betydelse för hur mkt man gasar, men det är inte bilens fel)
Han menar i relativt penningvärde, inte i kronor. Man får jämföra med vad andra saker kostar. På så sätt stämmer det att bensinen "aldrig varit så billig som den är nu". Tror jag, men kommer tyvärr inte ihåg källan till det påståendet.Christopher skrev:bensinen har aldrig varit så billig som den är nu? vart tankar du då?
Passa på att tanka och köra medan det går! Peak Oil var 2006. Nu har vi att se fram emot ständigt ökad efterfrågan och permanent vikande produktion av petroleum. Oroligheterna i Egypten beror till stor del på att de inte längre har kapacitet att exportera olja, därmed kan inte Mubarak längre finansiera subventioner av mat och bränsle till sitt fattiga folk. Andra oljeregimer lär följa med i fallet i takt med att deras oljekranar också stängs av. Men detta törs naturligtvis inte gammelmedia rapportera om....
Nu ligger oljepriset och sniffar på 100 $/fat och sjunker troligen inte speciellt mycket framöver. Inom några år lär vi ha ett bensinpris på 20 kr eller mer + moms/avgifter/skatter. Då måste staten gå in med kraftiga subventioner för att inte det svenska glesbefolkade samhället ska kollapsa. Var ska alla de pengarna komma ifrån?
Nä,vi får allt hoppas på den där italienaren som håller på att uppfinna en en väte-nickel-fusionsmotor för fordons- och hemmabruk...
Eller eldrivna offroadbilar. En motor på varje axel. Och ett fett batteripaket på flaket. Vem blir först?

Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001
Cherokee 4.0 2001
Då är det nåt fel på den... Kanske trasig tempgivare eller lambdasond. (såna fel tänder oftast inte "motorlampan")Christopher skrev:åh fan..skumt.för vi får inte under silveradon under 2,1 liter milen blandad körning men det är kanske normalt? är mkt kallstarter samt att vi bor väldigt centralt med.henke_99 skrev:Att sätta på större däck och få en halvliter/liter mer i förbrukning blir en del extra pengar på ett år om man åker några tusen mil... Pengar som man kanske vill lägga på nåt annat. Jänkepickisarna är inte så mycket törstigare än andra bilar i liknande storlek. (har visserligen lite betydelse för hur mkt man gasar, men det är inte bilens fel)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders