Tankar och funderingar på större däck vs bränsleförbrukning.

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gammel cheva
Användare
Inlägg: 52
Blev medlem: mån dec 13, 2010 19:23
Ort: värnamo

Tankar och funderingar på större däck vs bränsleförbrukning.

Inlägg av Gammel cheva » tor feb 03, 2011 22:45

Går och smålurar lite på om man skulle slängapå en 3'' karosshöjning och sen sätta på ett par 35'' däck på chevan.

Men undrar lite hur mycket det gör på bränsleförbrukningen.
Någon som har erfarenhet av detta?

Har en 350 motor i och använder bilen dagligen, överlever bränslekostnaderna nu, men hur mycket extra kan man räkna med?

Klarar bilen 35'or utan att behöva greja med utväxling och liknande?

GmcSierra
Rutinerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån dec 20, 2010 12:37
Ort: Silverdalen

Inlägg av GmcSierra » fre feb 04, 2011 14:27

Jag bytte till 33" på min Sierra för ett par veckor sedan å innan när jag körde landsväg i 90km/h så drog den 1,1l/mil, nu mätte jag igen å då ville den ha 1,3 :( förvisso något sämre förhållanden då. Det är ju en hel del "högerfots-teknik" å köra snålt oxå 8) Nåt som jag märkt är att lådan växlar något senare, typ 100-200rpm senare än innan. Vet inte riktigt varför...
En 3" höjning borde ju påverka luftmotståndet något..?
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98

HRC
Rutinerad
Inlägg: 452
Blev medlem: sön mar 29, 2009 20:35
Ort: Järfälla

Inlägg av HRC » fre feb 04, 2011 17:37

35" på en daily driver låter inte så väldigt ekonomiskt. Jag gläds åt att Cherokeen ligger på 1,2 på landsväg nu med dubbfria vinterdäck. Sen när 31-orna kommer på hamnar förbruket på 1,5-1,6 med samma körstil. Det är alltså de "minsta större" däck man kan montera.

Jag tror du kommer att ångra dig ganska så fort! Om du inte äger ett oljebolag eller så...
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » fre feb 04, 2011 17:44

glöm inte att med större däck visar den färre mil än vad den gjorde innan

om man inte kalibrerat om hastighetsmätaren vill säga

man kan ju också göra mätningen med GPS

Min toyota tex visar ca 20% för lite med 35or
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE » fre feb 04, 2011 18:00

HRC skrev:35" på en daily driver låter inte så väldigt ekonomiskt.
Håller med här, 35" på en daily driver var inte speciellt ekonomiskt. Men det är med lätthet värt det! Fast då kör jag inte så mycket, ca 2000 mil per år varav knappt hälften med Pajeron.
Jag har alltid tankat full tank för att kunna räkna ut förbrukningen på mina bilar, men efter en höghastighetsmarch med Pajeron i somras så slutade jag med det. 46 liter mellan Västerås och Kristinehamn. :lol: :lol:
Numera har jag lyckligtvis ingen aning om förbrukningen :lol: :lol:

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Inlägg av cherokeex2 » fre feb 04, 2011 18:33

En sak jag fick reda på med min cherokee är att:
31"däck + snorkel + 4x4 fulltime ilagt = 1/4 tank på 14mil...
iofs var det många start och stopp den sträckan,
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

jannebmw
Rutinerad
Inlägg: 353
Blev medlem: lör feb 21, 2009 15:08
Ort: a-torp

Inlägg av jannebmw » fre feb 04, 2011 19:43

men är det största bekymret bränsleförbrukning man har i huvudet skall man nog köpa en kia som drar 0.5 och må illa varje mil eller så köper man en bil man tycker om och mår bra sen skiter man i förbrukningen :D
bensinen har aldrig varit så billig som nu!!!
vad gör 4 dl milen man dör snart iallafall

Christopher
Hemmastadd
Inlägg: 151
Blev medlem: ons dec 08, 2010 14:09
Ort: Borås

Inlägg av Christopher » lör feb 05, 2011 0:37

kompisen ska göra precis likadant nu med sin chevrolet silverado 1500 -97 med 350 vortecmotorn.. ökar de väldigt krafigt som sagt med soppaförbrukningen tror ni? när man ändrar utväxlingen, gör man de i bakaxeln eller v-lådan?

Christopher
Hemmastadd
Inlägg: 151
Blev medlem: ons dec 08, 2010 14:09
Ort: Borås

Inlägg av Christopher » lör feb 05, 2011 0:40

jannebmw skrev:men är det största bekymret bränsleförbrukning man har i huvudet skall man nog köpa en kia som drar 0.5 och må illa varje mil eller så köper man en bil man tycker om och mår bra sen skiter man i förbrukningen :D
bensinen har aldrig varit så billig som nu!!!
vad gör 4 dl milen man dör snart iallafall
bensinen har aldrig varit så billig som den är nu? vart tankar du då?

jannebmw
Rutinerad
Inlägg: 353
Blev medlem: lör feb 21, 2009 15:08
Ort: a-torp

Inlägg av jannebmw » lör feb 05, 2011 7:26

på statoil!du ska inte tro den blir billigare :(

Kasken
Rutinerad
Inlägg: 343
Blev medlem: lör jun 05, 2010 15:39
Ort: Norrköping

Inlägg av Kasken » lör feb 05, 2011 9:06

Kör man så mycket att bränsleförbrukningen är en betydande del av totala fordonskostnaderna så bör man enligt mig inte åka pickis med V8 alls :) Det finns otaliga alternativ på marknaden som är kapabla att göra samma jobb för halva bränslekostnaden. V8 pickis köper/kör du inte med hjärnan, det är bara hjärta i det beslutet.

Spela roll om förbrukningen ökar en del, du får ju en bil som du trivs bättre med. O det är ju för att DU trivs med denna typen av bil som DU köpte den från första början, eller hur? Det kostar att ligga på topp :wink:

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör feb 05, 2011 9:47

Att sätta på större däck och få en halvliter/liter mer i förbrukning blir en del extra pengar på ett år om man åker några tusen mil... Pengar som man kanske vill lägga på nåt annat. Jänkepickisarna är inte så mycket törstigare än andra bilar i liknande storlek. (har visserligen lite betydelse för hur mkt man gasar, men det är inte bilens fel)


Min gröna blazer sörplade i sig ca 2 liter bensin per mil med 350 tbi, 36" däck och originalutväxling (2.73) i axlarna.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Christopher
Hemmastadd
Inlägg: 151
Blev medlem: ons dec 08, 2010 14:09
Ort: Borås

Inlägg av Christopher » lör feb 05, 2011 11:11

henke_99 skrev:Att sätta på större däck och få en halvliter/liter mer i förbrukning blir en del extra pengar på ett år om man åker några tusen mil... Pengar som man kanske vill lägga på nåt annat. Jänkepickisarna är inte så mycket törstigare än andra bilar i liknande storlek. (har visserligen lite betydelse för hur mkt man gasar, men det är inte bilens fel)


Min gröna blazer sörplade i sig ca 2 liter bensin per mil med 350 tbi, 36" däck och originalutväxling (2.73) i axlarna.
åh fan..skumt.för vi får inte under silveradon under 2,1 liter milen blandad körning men det är kanske normalt? är mkt kallstarter samt att vi bor väldigt centralt med.

HRC
Rutinerad
Inlägg: 452
Blev medlem: sön mar 29, 2009 20:35
Ort: Järfälla

Inlägg av HRC » lör feb 05, 2011 11:23

Christopher skrev:bensinen har aldrig varit så billig som den är nu? vart tankar du då?
Han menar i relativt penningvärde, inte i kronor. Man får jämföra med vad andra saker kostar. På så sätt stämmer det att bensinen "aldrig varit så billig som den är nu". Tror jag, men kommer tyvärr inte ihåg källan till det påståendet.

Passa på att tanka och köra medan det går! Peak Oil var 2006. Nu har vi att se fram emot ständigt ökad efterfrågan och permanent vikande produktion av petroleum. Oroligheterna i Egypten beror till stor del på att de inte längre har kapacitet att exportera olja, därmed kan inte Mubarak längre finansiera subventioner av mat och bränsle till sitt fattiga folk. Andra oljeregimer lär följa med i fallet i takt med att deras oljekranar också stängs av. Men detta törs naturligtvis inte gammelmedia rapportera om....

Nu ligger oljepriset och sniffar på 100 $/fat och sjunker troligen inte speciellt mycket framöver. Inom några år lär vi ha ett bensinpris på 20 kr eller mer + moms/avgifter/skatter. Då måste staten gå in med kraftiga subventioner för att inte det svenska glesbefolkade samhället ska kollapsa. Var ska alla de pengarna komma ifrån?

Nä,vi får allt hoppas på den där italienaren som håller på att uppfinna en en väte-nickel-fusionsmotor för fordons- och hemmabruk...

Eller eldrivna offroadbilar. En motor på varje axel. Och ett fett batteripaket på flaket. Vem blir först? :wink:
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör feb 05, 2011 12:54

Christopher skrev:
henke_99 skrev:Att sätta på större däck och få en halvliter/liter mer i förbrukning blir en del extra pengar på ett år om man åker några tusen mil... Pengar som man kanske vill lägga på nåt annat. Jänkepickisarna är inte så mycket törstigare än andra bilar i liknande storlek. (har visserligen lite betydelse för hur mkt man gasar, men det är inte bilens fel)


Min gröna blazer sörplade i sig ca 2 liter bensin per mil med 350 tbi, 36" däck och originalutväxling (2.73) i axlarna.
åh fan..skumt.för vi får inte under silveradon under 2,1 liter milen blandad körning men det är kanske normalt? är mkt kallstarter samt att vi bor väldigt centralt med.
Då är det nåt fel på den... Kanske trasig tempgivare eller lambdasond. (såna fel tänder oftast inte "motorlampan")
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Skriv svar