Hur upplever ni era Bilar i Vinter väglag?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Hur upplever ni era Bilar i Vinter väglag?

Inlägg av Amazon_Sleper » ons feb 16, 2011 0:48

Ja som sagt hur upplever ni dom som på vinter med 2wd i? Hade ju hört rycktas om hur dålig en Pickis var på vinter å sladda hit å sladda dit 4wd wtt måste osv osv, men int ha ja märkt nå :vetej:

Tycker den varken sladda mer eller mindre än någon vanlig personbil å inte ta den sig fram nå sämre just heller vad jag märkt, Vist en vridstark V8 knäcker ju lös däcke i vilken fart man men de bero ju helt på förare :mrgreen:

Så e de bara jag eller e de fler som upplever de så? Kanske är annorlunda med chevorna? Har ju en F150 ja..
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons feb 16, 2011 10:34

Ifall du har kort flak så kanske det kan göra en del för viktfördelningen,
annars är ju en pickup väldigt lätt i röven om man kör utan last.
Kan ju också bero på att ni har bättre vinterväglag uppe hos er, här är det rätt ofta blixthalka... :?
Så jag kör med 4wd i för det mesta nu, och jag använder pickupen (dodgen) dagligen.

Visst den är väl inte jättemycket sämre än en bakhjulsdriven personbil,
men jämför man med hur mycket säkrare den blir på vägen med 4wd i, så ser jag ingen anledning att köra med 2wd...

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Inlägg av Amazon_Sleper » ons feb 16, 2011 19:54

Jo åker ju mest dom 6,5 milen till jobbet som alltid är osaltad å fin, Med 4wd så tycker jag den understyr så jävla mycke blir lite framhjulsdrift nästan :P

Har både korta flaket å korta hytten så de kan ju som sagt inverka en del, eller kan de vara så att Korta F-150 är riktigt bra på vinterväglag :vetej:
Har ej prova nå annat än en Cheva för några år sedan men de var bara någon KM så svårt å uttala sig..
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » ons feb 16, 2011 20:48

har kört min 3500 hela vintern n å jag är helnöjd, kort hytt långt flak (8fot) och aluflak, med dubbat. kör med 2wd nästan hela tiden, som tidigare skivet så har det nog mycket med herr högerfot att göra :wink:
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons feb 16, 2011 21:12

Väldigt mycket beror ju också som sagt på vad för vägar man kör på.
Så sent som nu ikväll höll jag på att bli omkörd av bakvagnen med dodgen...

Det var barmark en bit på stora vägen så jag la ur 4wd (splinesen i frakardan börjar ta slut så jag har börjat lägga ur den när den inte behövs).
När jag senare tog av på en mindre krokigare och backigare väg så glömde jag lägga i 4wd igen, och i en kurvig uppförsbacke tvärsläppte det, utan att jag gasade det minsta... :shock:
Nu är iofs dodgen lite extra lurig eftersom den har lamelldiff som är uppspänd konstant (till skillnad från tex chevas gov-loc), annars hade troligen bara ett hjul släppt och det andra hjälpt till att hålla färdriktningen.

Den understyrning man kan få med 4wd brukar förresten ge sig om man gasar till lite.
Att ta ut bilen på någon sjö-is o sladda lite, kan vara en bra idé för att lära sig.
Jag har dock inte lärt mig än... :rodnar:

3500
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 29, 2010 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av 3500 » ons feb 16, 2011 21:13

Hej

Min tidigare pickup -89 Silverado 2500 ext med kort flak behövde jag aldrig åka med 4x4 normal vinterkörning.
Dodgen med clubcab, långt flak och dubbelmontage går inte gå att köra olastad vintertid utan 4x4. Men jag använder bara 4x4 för att komma iväg/köra loss i vanlig trafik, sen är det 2wd som gäller. På riktig vinterväg kör jag konstant 4x4 men det är inte ofta man hittar en sådan i Stockholm. Självklart används Dodgen flitigt varje dag, i fredagens nysnö med två ton grovbetong på flaket fungerade 2wd oklanderligt!
Jag är förövrigt mycket imponerad av vinteregenskaperna hos mina general grabber at2, de absolut bästa at däck jag kört med vintertid.

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Inlägg av Amazon_Sleper » ons feb 16, 2011 21:59

Vi kanske kan börja ana att dodgen är lite sämre än Ford å cheva visserligen inget jag inte viste :poke:

Nej skämt å sido men verka som så, de skumma med understyrningen är att den försvinner när man släpper gasen :? Tro nog inte de funkar nå vidare å gasa utan mitt diff då de är 50/50 men vist fan går de å åka 4hjuls ställ med förden :lol:

Kan även tillägga den gör lika i djupare snö gasa man rejält går de rätt fram å släpper man så då viker den så fint så.

De där med stummdiff tycker jag annars är skönt på vintern Åkt mycke svetsdiffad volvo vintertid :P

Roligt å höra de där med General Grabber At2 då jag tänkte köpa sånna till våren å dubba tills vintern :wink:
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

v8_magnum
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: tor jan 27, 2011 22:51
Ort: Sölvesborg

Inlägg av v8_magnum » ons feb 16, 2011 22:18

Tror de beror mycket på vad man kör med för däck, och hur man gasar.
med min dodge ram med 22tums sommar däck så kommer ja inte en meter från stilla stående :D men med fyrhjulsdrift så sprätter de knappt något hur mycket man än gasar, trodde aldrig att de skulle va så bra fäste med sommar däck på vinterväglag.
med mina cooper däck som är betydligt smalare och sitter på org fälg så blir de mycket bättre grepp med 2hjulsdrift men de e ju klart sämre fäste än en bakhjulsdriven personbil.

3500
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 29, 2010 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av 3500 » tor feb 17, 2011 16:52

Hej

Har du 22" fälgar på en 4x4, är inte det lite opraktiskt när du råkar ut för lite spontan skogskörning..
Jag kör 235/85/16 på stålfälgar, lyckades buckla ett par stålfälgar på Chevan så inga 22" för min del. Svårt att få tag på sådana till en dually iofs.

Jag körde 3000 hårda mil på mina förra at däck, har snökedjor ifall det skiter sig så man slipper dubba däck som enl mig fungerar mycket bra i alla väder. Efter 3000mil sålde jag dom för 2000 till en som behövde lagliga besiktingsdäck, återbäring. :D

Tycker pickuperna har goda vinteregenskaper även i 2wd. Jag kör kranbil till vardags, den kan däremot j#vlas ordentligt vintertid.

/Daniel

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor feb 17, 2011 19:36

Min lille blazer slirar lätt om man åker 2wd, dock nästan alltid på ena hjulet så det blir sällan mer spännande än att det varvar upp lite o hastighetsmätaren stiger... Med 4wd går det hur fint som helst i alla lägen, även bromsandet känns säkrare eftersom det både överför lite bromskraft till bakhjulen och samtidigt hindrar framhjulen från att kana.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

v8_magnum
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: tor jan 27, 2011 22:51
Ort: Sölvesborg

Inlägg av v8_magnum » tor feb 17, 2011 20:12

3500 skrev:Hej

Har du 22" fälgar på en 4x4, är inte det lite opraktiskt när du råkar ut för lite spontan skogskörning..
Jag kör 235/85/16 på stålfälgar, lyckades buckla ett par stålfälgar på Chevan så inga 22" för min del. Svårt att få tag på sådana till en dually iofs.

Jag körde 3000 hårda mil på mina förra at däck, har snökedjor ifall det skiter sig så man slipper dubba däck som enl mig fungerar mycket bra i alla väder. Efter 3000mil sålde jag dom för 2000 till en som behövde lagliga besiktingsdäck, återbäring. :D

Tycker pickuperna har goda vinteregenskaper även i 2wd. Jag kör kranbil till vardags, den kan däremot j#vlas ordentligt vintertid.

/Daniel
Visst e de opraktiskt.
men dom satt på bilen när ja köpte den.
letar efter 35 tums däck och 4st breeda fälgar

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tor feb 17, 2011 21:03

Amazon_Sleper skrev:Vi kanske kan börja ana att dodgen är lite sämre än Ford å cheva visserligen inget jag inte viste :poke:
Haha, skojare där :thefinger:

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Inlägg av Amazon_Sleper » tor feb 17, 2011 21:19

Kunde inte låta bli :mrgreen:

Kör ju med nästan extremt smala däck på min 215R 15" men betta bra på vinter väg :wink: Med dom besiktnings dugliga sommar däcken så var de hopplöst på vinter före med 2wd även fast dom är vinter godkända enligt listan..

Men höll dom bara 3000mil at däcken? Eller var de både sommar å vinter? Forden lär nog inte gå så specielt långt på sommare då blir de annan jänkare :rock:
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

3500
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 29, 2010 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av 3500 » tor feb 17, 2011 21:38

Hej
Jag vägrar köra med dåliga/gamla däck, det kanske var 40-50% kvar av dom efter 3000mil. Jag använder dom året runt, funkar perfekt.
Jag köper nya däck innan dom jag har blir gamla/dåliga, då får man en sudd tillbaka och åker alltid med förstaklassiga däck.
Eftersom jag kör ganska tunga lass 1500-2000kg ett par gånger i veckan så slits nog mina däck något snabbare.

Mvh Daniel

Dimention
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: mån feb 14, 2011 14:33
Ort: Jönköping

Inlägg av Dimention » fre feb 18, 2011 14:08

Ja har problem med att bromsa på vinterväglag me min blazer.
Vet inte om fler upplever de men så fort man trycker lite lätt på bromsen så glider man bara, spelar knappt ingen roll om de är snö eller is... kan de bero på att dom är så tunga? eller händer detta för er me?
Cheva Blazer 84- 305 5L | 44" Monster Mudders (ombyggnad pågår)

Mercedes 250 turbo diesel

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow

Skriv svar