Sida 1 av 1
Termostat B2500
Postat: fre mar 11, 2011 15:25
av Jörgensen
Var sitter termostaten på Mazda B2500 -97. Jag googlade lite och hittade en bild där den borde sitta i toppen vid övre kylarslangsanslutningen. Men där satt minsan ingen termostat på min. Jag har en Dieselmotor utan turbo.
Postat: sön mar 20, 2011 19:10
av Jörgensen
Ingen som vet?
Min sitter nere vid blocket, i ett separat hus. Typ vid oljestickan. Installationen ser orginal ut. Undrar om det finns flera varianter. Anledningen till frågan är följande:
Bilen blir varm.
Vid tomgång/stillastående, upp till 80-90 funkar den fint. Mätarn går upp och pekar rakt upp som den skall. Håller sig så oavsett hur länge man kör.
Står man på lite mer, 90-110 så vandrar den upp och blir för varm. I 100 går det att köra med full värme och fläkt i kupén. Lugnar man ner sig och kör 80-90 igen så sjunker den.
Termostaten är ny. placerad enligt ovan.
Vad kan det mer vara?
Vattenpump, kylare, igensättningar???
Rätt dyra grejer, vore kul att veta innan man börjar byta.
Några tips?
Postat: sön mar 20, 2011 19:39
av mopar666
har du kollat så inte kylaren är igensatt av insekter å annat skräp?
du har inte bytt kylarvätska nyligen och glömt lufta?
Postat: sön mar 20, 2011 21:26
av Jörgensen
Jag har faktiskt inte kollat så noga på kylaren, skall göra.
Är det något speciellt vid luftning? Köra med öppet lock tills det slutar bubbla? Krävs mer?
Postat: sön mar 20, 2011 21:41
av mopar666
japp brukar hjälpa att bara ha locket på expantionskärlet eller kylaren öppet och låta den gå och fylla på vätska vid behov. och när det inte bubblat upp på en stund är det klart!
Postat: tis mar 22, 2011 8:47
av Jörgensen
Hur svårt är det att lufta? Jag har aldrig haft problem med det tidigare. Körde säkert 20-30 min med öppet lock. Varvade motorn så den blev varm. Ingående slang till termostaten känndes varm så den borde öppnat. Ny termostat.
Det känns som luft i systemet och termostat kan strykas.
Jag tycker det lutar åt kylaren. Jag har bra värme i kupén, den svarar snabbt om man drar upp/ner värmen. Detta borde väl tyda på god cirkulation? Jag kan också få den att "spruta" genom kylarpåfyllningen om jag kör utan lock och gasar till. Detta tycker jag tyder på att vattenpumpen är OK.
Då är det bara kylarn kvar. Ingen i linköpingstrakten som har nåt liggandes jag kan testa med och eventuellt köpa?
Kan det vara något annat? Synpunkter på mitt resonemang ovan?
Postat: ons mar 23, 2011 9:40
av Jörgensen
Mer som tyder på kylaren:

[/img]