Sida 1 av 1

Vad är skillnaden?

Postat: fre mar 18, 2011 12:47
av keyzex
Det föll cirka 25cm snö inatt så det gjorde att följande fråga dyker upp.

Vad är den största mekaniska skillnaden mellan Fronteran och Cherokeen?

Med Fronteran tog jag mig fram genom att köra lite fram och sedan baka, ja ni vet hur jag menar och det med rejäla dubbdäck.

Sedan fick jag för mig att prova projektbilen med rejält blankslitna sommardäck, och den stod parkerad där jag tidigare fastnat med Fronteran.

Det är nu jag bestämmer mig för att Fronteran skall säljas, för Cherokeen tar sig fram som ingenting, den slirar inte utan bara åker på ställen som jag inte kunnat köra på med Fronteran nu för då hade jag fastnat.

Så vad är den största mekaniska skillnaden, för ordentlig skillnad är det?

Nån som vill byta tills sig en Frontera mot en Cherokee. :vetej:

Bild

Postat: fre mar 18, 2011 17:58
av MrHawk
Med någorlunda samma vikt och samma däck så bör det inte vara nån skillnad alls på dom, båda har ju spärrad mittdiff och inga spärrar i axlarna. Dock så kan allt från hjulbas till spårvidd påverka bereoende på hur marken ser ut.

Postat: fre mar 18, 2011 20:22
av Kasken
Det är väll inte så konstigt, den ena är ju en riktig bil o den andra är ju en åpel :wink:

Postat: fre mar 18, 2011 21:11
av Peterw
Inte ovanligt att sommardäcken på hösten vid byte till sommarvilade vinterdäck drar bättre på en del snö fören. Och dubb gör inte mycket nytta i nysnö...Kan det vara så att dom där slitna sommardäcken kan ha en mer nyligen sliten yta än vinterdäcken?
Kramsnö kanske?

Postat: lör mar 19, 2011 12:53
av keyzex
Nej dom slitna däcken är plockade ur ett förråd och har nog inte rullat på många år.

Hjulbas och spårvidd känns som det vore den troliga orsaken till skillnaden.

Men jag var ut och lekte nu, och visst Fronteran klarar ju av betydligt bättre att ta sig fram och upp på kullarna runt om på tomten.

Ingen stor grej egentligen jag bara blev så imponerad av Cherokeen.

Bild

Postat: lör mar 19, 2011 12:56
av niva_mats
Sen spelar faktiskt snön en stor roll.
Varför har eskimåerna så många namn på snö tror ni?

Postat: lör mar 19, 2011 13:02
av Wild_Devil
niva_mats skrev:Sen spelar faktiskt snön en stor roll.
Varför har eskimåerna så många namn på snö tror ni?
För dom inte har så mycket annat att prata om.. :wink: :lol:
/R

Postat: lör mar 19, 2011 13:15
av noodlesswe
HAHAHAHHAHA :D :D :D dagens sanning :D

Postat: lör mar 19, 2011 15:00
av optodsl
det var ju inte stor skillnad på de där däcken, förutom dubben då och dom gör som sagt ingen nytta i snön

hade vinterdäcken varigt sajpade hade du nog märk mer skillnad

Postat: lör mar 19, 2011 18:17
av 4hjulsdriven
http://www.faktoider.nu/gronlandsk_sno.html
Wild_Devil skrev:
niva_mats skrev:Sen spelar faktiskt snön en stor roll.
Varför har eskimåerna så många namn på snö tror ni?
För dom inte har så mycket annat att prata om.. :wink: :lol:
/R
Ha ha, sant, det och levertran eller nåt annat fiskerelaterat.

Åter till ämnet:
Är det olika bredd på däcken?
Bredare däck ligger trevligare PÅ snön (ett faktum jag fick erfara igårkväll, när hela bilen låg på snö jag fick skutta under hela för att ta mig loss. I en nerförsbacke dessutom).

Postat: lör mar 19, 2011 20:17
av jeepetorp
Ahaa. Frågan var ställd här...

Postat: lör mar 19, 2011 20:51
av keyzex
jeepetorp skrev:Ahaa. Frågan var ställd här...
Ja och nu blir det ju intressant om svaren/teorier skiljer sig åt.

Jag skall gå ut i morgon och skriva upp respektive dimensioner på däcken.

För oavsett vad Eskimåer har för olika namn på snö, så är Cherokeens framfart på min tomt i förhållande till fronteran imponerande.

Men jag tror mer på spårvidd och hjulbas/viktfördelningen som det avgörandet.

Postat: sön mar 20, 2011 9:28
av jonasstrom
Vissa xj har ju lamelldiff i bakaxeln original, det är inte så att din har det? Tre drivande hjul är ju bättre än två...

Postat: sön mar 20, 2011 18:47
av jonasstrom
Vissa xj har ju lamelldiff i bakaxeln original, det är inte så att din har det? Tre drivande hjul är ju bättre än två...