Sida 1 av 2
Ventiler 6,2L Diesel
Postat: fre apr 01, 2011 14:38
av 2500silverado
Tänkte justera ventilerna på chevan min. Men får inte tag på vad det ska vara på in och ut. Ska ställa in med bladmått. Nån som har gjort det tidigare och vet var det ska vara för mått på in och ut? Motorn är en 6,2L diesel och sitter i en 91ans silverado.
Postat: fre apr 01, 2011 17:24
av Mathias T
hydraliska lyftare= ingen justering
Postat: fre apr 01, 2011 17:34
av 2500silverado
Mathias T skrev:hydraliska lyftare= ingen justering
Man kan inte ställa dom¨ändå? Det är ett fasligt tickande...
Postat: fre apr 01, 2011 21:04
av cyberdog
Om det tickar väldigt mycket så är det byte av lyftare eller kam. Brukar inte gå justera då det är hydrauliska lyftare.
Kan ha fel så rätta mig gärna

Postat: fre apr 01, 2011 21:21
av Amazon_Sleper
Bero ju på hur löst spända dom är de

Nog mycke så kan de klapra av dom med men då man bruka spänna åt dom ett kvarts till ett halvt varv efter noll spel så är de mycke de ska slitas..
Gissa nog på lyftare som gett upp jag med.
Postat: fre apr 01, 2011 21:32
av Mathias T
finns fortfarande ingen justering att spänna på en 6,2 diesel
Postat: lör apr 02, 2011 0:08
av Grottulf
Mathias T skrev:finns fortfarande ingen justering att spänna på en 6,2 diesel
Nu var det visserligen länge sen jag hade loss ventilkåporna på en 6,2:a, så jag kommer inte ihåg hur det ser ut...
Men nog måste det gå att justera, även hydrauliska lyftare ska ju justeras till noll-spel och lite till vid installation.
Jag misstänker att det är vippans centerbult som man justerar med...
Men det är ju som sagt inget man justerar annat än vid installation.
Börjar det knacka, så har troligen något pajjat...
Men det kan ju vara så enkelt som en ventilfjäder om man har tur
Postat: lör apr 02, 2011 7:49
av Mathias T
enda sättet att justera vid vipporna är med slipmaskin
det är en hel brygga utan justerskruvar

Postat: lör apr 02, 2011 7:55
av optodsl
Mathias T har rätt
en bild på plastpluppen som håller det på plats också

Postat: lör apr 02, 2011 8:18
av niva_mats
Det kan juh oxå vara vacumpumpen som för en jävla massa oljud
Postat: lör apr 02, 2011 13:06
av Amazon_Sleper
De var som fan
Man chimsa inte höjden på blocken där den är skruvad då? Men fräser man ventilsäten eller lyftarna blir slitna så måste man ju kompensera på nå vis?
Postat: lör apr 02, 2011 16:13
av Mathias T
Amazon_Sleper skrev:De var som fan
Man chimsa inte höjden på blocken där den är skruvad då? Men fräser man ventilsäten eller lyftarna blir slitna så måste man ju kompensera på nå vis?
Därav dom hydraliska lyftarna

99% av alla fordon med hydraliska lyftare finns ingen inställning på och skulle du schimsa vipparmsbryggan på denna så kommer ju alla 4 ventilerna på samma brygga ändras
Postat: lör apr 02, 2011 18:36
av Grottulf
Det va som fan
Då hör Cheva smallblock o bigblock till de resterande 1%
Andra motorer än dem har jag ganska begränsad erfarenhet av får jag erkänna...
Så jag trodde det var så på alla

Men de motorerna bör ju ha varit konstruerade med tanke på mekaniska lyftare från början, när jag tänker efter...
Å när jag tänker efter hur en hydraullyftare funkar, så inser jag ju att den borde kunna ha rätt så mycket "förspänning" eller vad man ska kalla det, innan den bottnar.
Postat: lör apr 02, 2011 18:48
av optodsl
Som kuriosa ifall det är nån som undrar så är det rull-lyttare på 6,2 och 6,5 dieslarna
Postat: lör apr 02, 2011 20:37
av Mathias T
jepp cheva bensinaren är de ända som jag råkat ut för med grovjusterbara hydraliska lyftare