Sida 1 av 1
Köpråd L200 -03
Postat: sön apr 03, 2011 10:33
av Antonsen
Är inne på att skaffa mig en L200 -03 och vill gärna ha era tips om ägande, fel och brister. Kan man köpa automataren??
Är L200 överhuvudtaget nått att ha.
Ska fungera både som drag och vardagsbil.
Tack på förhand!
/Erik
Postat: sön apr 03, 2011 15:17
av svahnström
Tycker L200 är en kanonbil å vi har flera st på företaget (skogsentreprenad med flis som inriktning) så bilarna får känna att dom lever. Chfens egna är en -00a som gått 29tusen mil och fått en enda tvåa hos bilprovningen på rostskadade bromsrör å detta var i vintras. Han vägrar byta. Nu sköts bilarna ganska väl. Personligen tycker jag inte automatlåda passar på bilen. Känns driftsäkrare med manuell. Vi har även en splitter ny KingCab NP300 också men jag tycker dom äldre L200 är bekvämare och känns bättre över lag. Detta är vad jag tycker men bra bilar är det.
Postat: sön apr 03, 2011 19:59
av FULLSIZE
automaten är trygg, dom 11år jag jobbat med mitsu har vi kanske bytt 1 låda.
men däremot varvar den som f-n innan den växlar om man gör en kickdown, varvet vid landsvägskörning är däremot trevligare än manuella.
så det är nog en smaksak och beroende på vad man ska ha bilen till, el hur man kör.
Postat: sön apr 03, 2011 22:49
av Antonsen
Har provkört ett par olika pickuper, och komforten går inte att jämföra, mitsun är överlägsen. Har även testat manuell vs automat och automaten är en trevligare landsvägsbil. Kollar på de mer utrustade modellerna i dubblecabutförande och tycker de verkar lite högt prissatta?
Postat: sön apr 03, 2011 22:54
av FULLSIZE
ja vissa ggr jag sett annonser på senare årsmodeller av den "gamla" karossen har jag tänkt att det fan är bättre att lägga på lite och få den senaste modellen..
Postat: sön apr 03, 2011 23:43
av Antonsen
Precis. Tittade på en -03:a som gått ca 21k, den vill dom ha 120k för. Om man kan tänka sig att sitta på fel sida och köra så får du en för ca 40k i England.
Postat: mån apr 04, 2011 19:02
av paw
Kapar tråden lite... är också ute efter en L200, tänkte mej från -01 och uppåt. Är det några årsmodeller man bör se upp med? Det kom väl någon ny motor kring -02? Dieseln alltså..
Postat: mån apr 04, 2011 19:15
av Röine
Har själv en L200 DoubleCab -02 Automat som jag importerade från Sverige hit till Finland i december ifjol! Hittills väldigt nöjd, bekväm bil. Och praktisk för jag jobbar som byggare och jagar på fritiden!
(Har ju förstås bara mina förra bilar Saab 99 å Volvo 850 å jämföra med så kraven e inte så stora mennmenn)
Enda problemet jag har haft så var att oljekylaren sprang läck när det var som kallast nu i vintern, så jag åkte på en ny sådan. Men jag tror inte att det är något vanligt problem för Käyttöauto här i finland blev tvugna att beställa en ny ända från Holland!:)
Postat: mån apr 04, 2011 19:23
av FULLSIZE
ingen ny motor, men en uppdaterad.
ny elstyrd dieselpump var väl det som märks mest,
dock ska man vara lite försiktig med dom modeller med piggyback motorbox som standard.
det är alltså dom med 136hk -02-03?
med den lilla effektökningen + att vissa pressade sina bilar lite hårt ledde till många motorhaverier,
men piggybacken kan man ta bort(ligger på plasten ovan fötterna på passargerarsidan)
annars en mycket bra och slitstark bil.
Postat: mån apr 04, 2011 19:27
av FULLSIZE
Röine skrev:Har själv en L200 DoubleCab -02 Automat som jag importerade från Sverige hit till Finland i december ifjol! Hittills väldigt nöjd, bekväm bil. Och praktisk för jag jobbar som byggare och jagar på fritiden!
(Har ju förstås bara mina förra bilar Saab 99 å Volvo 850 å jämföra med så kraven e inte så stora mennmenn)
Enda problemet jag har haft så var att oljekylaren sprang läck när det var som kallast nu i vintern, så jag åkte på en ny sådan. Men jag tror inte att det är något vanligt problem för Käyttöauto här i finland blev tvugna att beställa en ny ända från Holland!:)
tyvärr inget ovanligt problem
beror oftast på sena oljebyten/koks i kylaren-mottryck-spricker.
det är inte så många som vill ha den liggandes på lager pga priset...
"edit" det händer alltså inte på varje bil.
Postat: tis apr 05, 2011 8:55
av paw
FULLSIZE skrev:ingen ny motor, men en uppdaterad.
ny elstyrd dieselpump var väl det som märks mest,
dock ska man vara lite försiktig med dom modeller med piggyback motorbox som standard.
det är alltså dom med 136hk -02-03?
med den lilla effektökningen + att vissa pressade sina bilar lite hårt ledde till många motorhaverier,
men piggybacken kan man ta bort(ligger på plasten ovan fötterna på passargerarsidan)
annars en mycket bra och slitstark bil.
Man byter ut själva motorboxen eller vad? Är det dom med 99 eller 115 hk jag ska satsa på då m a o?
Postat: tis apr 05, 2011 20:27
av mats
Största grejen på dessa bilar är väl rosten i underredet, köp en som varit extra rostskyddad, annars är det nog "kex" under..
Hade en -02a som jag körde 20000 mil med, bra bil men slö.
Monterade en kcr box men det enda som hände var att den rök mer..
Postat: tis apr 05, 2011 21:01
av v8_magnum
Antonsen skrev:Precis. Tittade på en -03:a som gått ca 21k, den vill dom ha 120k för. Om man kan tänka sig att sitta på fel sida och köra så får du en för ca 40k i England.
Gav 50 för min -02 som gått ca 13000mil.
med 10'' fälgar och 33 or.
sålde den gör 85 tusen efter 2 mån

Postat: tis apr 05, 2011 21:05
av Strömmen
Min 01a har varit slö sen jag köpte den då hade den gått 13000mil,efter att remskivan lossnade på den så måste mecken ha justerat den bättre för nu pinnar den på riktigt bra.
Förut vart den slö över 3000varv men nu varvar den friskt.
mvh anders
Postat: ons apr 06, 2011 1:01
av FULLSIZE
paw skrev:FULLSIZE skrev:ingen ny motor, men en uppdaterad.
ny elstyrd dieselpump var väl det som märks mest,
dock ska man vara lite försiktig med dom modeller med piggyback motorbox som standard.
det är alltså dom med 136hk -02-03?
med den lilla effektökningen + att vissa pressade sina bilar lite hårt ledde till många motorhaverier,
men piggybacken kan man ta bort(ligger på plasten ovan fötterna på passargerarsidan)
annars en mycket bra och slitstark bil.
Man byter ut själva motorboxen eller vad? Är det dom med 99 eller 115 hk jag ska satsa på då m a o?
piggyback=en extra box mellan orginal boxen och elhärvan,
den går plocka bort.
det är alltså 115hk motorn som den sitter på så den blir på 136hk.
jag skulle satsa på en 115hk motor, den är iaf lite starkare och modernare. 99hk motorn känns lite trött, men är å andra sidan slitstark(om man inte har bråttom...)