Sida 1 av 1

Turbotrycksmätare

Postat: lör apr 09, 2011 7:25
av trail340
Jag ska koppla in en turbotrycksmätare på min patrol har jag tänkt.
Men innan jag köper en så undrar jag vart man kopplar in den, jag antar att man måste koppla in en givare man vart?

Postat: lör apr 09, 2011 7:28
av niva_mats
På rockyn sitter den precis innan turbon på sugsidan.

Postat: lör apr 09, 2011 8:01
av Marcus-84
Man kan ju lägga en T-koppling på en vacuumslang (små slangarna) å koppla till en mätare å få veta laddet på det viset. Undrar vad det kallas?? Tror inte du har en laddtrycksgivare alls i bilen, finns det ens på nån bil??

Postat: lör apr 09, 2011 8:04
av rovers
Antingen monterar du en mekanisk, då T:ar du in en slang på insuget som dras ända in i mätarn.

Eller en elektrisk, då får du T:a in givaren istället. Busenkelt

Re: Turbotrycksmätare

Postat: lör apr 09, 2011 8:29
av svenne61
trail340 skrev:Jag ska koppla in en turbotrycksmätare på min patrol har jag tänkt.
Men innan jag köper en så undrar jag vart man kopplar in den, jag antar att man måste koppla in en givare man vart?
Tkoppling på slangen till wastegaten är väl enklast.

Postat: lör apr 09, 2011 8:35
av popnit
Normalt sätt så montera man den på en vakuumslang från insuget/plenumkammaren.

Postat: lör apr 09, 2011 9:13
av trail340
Tack för alla svar :D

Följer det med alla detaljer då man köper en mätare?

Postat: lör apr 09, 2011 9:34
av rovers
Det brukar det göra.
Jag skulle inte koppla mellan turbo och wastegate, ifall det skulle bli ett slangbrott.

Postat: lör apr 09, 2011 9:36
av Peterw
Niva-mats, första april har passerats :lol: ...

Postat: lör apr 09, 2011 9:41
av Gustavsson
niva_mats skrev:På rockyn sitter den precis innan turbon på sugsidan.
Där får du inget laddtryck! Endast atmosfärstryck och möjligen lite undertryck om du har ett igensatt luftfilter!
svenne61 skrev:Tkoppling på slangen till wastegaten är väl enklast.
Ingen bra idé, spricker slangen till mätaren eller nånt annat händer där så skenar laddtrycket. Dessutom är det inte helt rättvisande så nära kompressorn. Ett lämpligare ställe är efter ev IC och gärna då i plenumkammaren på insuget. Där sitter för det mesta nån slang till givare, till pump eller annat som man kan koppla in sig på!
popnit skrev:Normalt sätt så montera man den på en vakuumslang från insuget/plenumkammaren.
Exakt :)


Lycka till!

Postat: lör apr 09, 2011 12:08
av niva_mats
Peterw skrev:Niva-mats, första april har passerats :lol: ...
Det var den självaste.
Ursäkta, tänkte fel :rodnar:
[img=http://forumbilder.se/thumbs/142011120731P36a0.jpg]]
Sitter i den gula ringen, mellan turbon och blocket.