Sida 1 av 1

Otrevligt missljud från motorn(GC -96 med raksexan)(video)

Postat: ons apr 20, 2011 1:35
av aggepanken
Hej! Hört mig lite för på jeepsweden men kan ju fråga här också..

Min kära mor lånade i fjol bilen , en GC 96:a med raksexan.
När jag skulle flytta den på gården och startade kom det ett skramlande varvtalsberoende ljud framifrån. Tänkte direkt att det var nån remskiva eller generatorn som lät..
Men när jag öppnade huven och lokaliserade ljudet kommer det från motorn, ganska långt bak mot torpedväggen.
Man hör det tydligast på tomgång, när man kör överröstas det av andra ljud, men det låter även när man varvar upp på tomgång.. Låter som något ligger löst och skramlar runt typ.

Skruvat loss ventilkåpan , och hittade inga uppenbara fel. Allt satt fast och det lag inget löst. Satte dit ventilkåpan igen med några skruv, lät motorn gå samtidigt som jag öppnade oljepåfyllninngen och ventilhusventilationen, var for sig. Det lat precis lika dant.. tycker det borde låtit mer om ljudet kom från under ventilkåpan?
Ljudet kommer INTE från några remmar framför motorn iallfall. Later mer i bakkant. Låter inte som läcka från grenröret, mer mekaniskt.. Och inte låter det mer när man lägger sig vid växellådan. Det kommer från motorn..

Vad kan jag kolla mer?

MVH August

Postat: ons apr 20, 2011 7:46
av SpeedKing
Det låter som ett vanligt fel på dessa.
Jag lokaliserade felet till den så kallade "flexplattan", fyller även funktion som startkrans.
Det är plåten som sitter mellan konverter och motor.

Har inte hört att det ska vara skadligt eller att det har havererat på grund av det.

Det du kan göra är att skruva bort plåten under mellan motor och låda och känna på och dra åt skruvarna som sitter i ett antal runt konvertern.
Det kan bli lite tystare då.

Lycka till

//John

Postat: ons apr 20, 2011 9:16
av aggepanken
Glömde ju posta länken till en video jag filmade.. http://www.youtube.com/watch?v=wUcKRSh_sZQ

Postat: ons apr 20, 2011 11:44
av Marcus-84
Låter som en trasig grenrörspackning.

Postat: tor apr 21, 2011 19:40
av aggepanken
Många som tipsat om grenröret/grenrörspackningen.. Får kolla upp det noggrant, även om jag tycker att det låter mer "metalliskt".. man vet ju aldrig :)

Postat: mån maj 09, 2011 11:08
av Trident
Tjena jag har en kvalificerad gissning på att det kan vara bultarna som håller svänghjulet i convertern på lådan som skakat loss.
Jag bytte låda på min xj i helgen för att den hade pajat. Motorn har låtit som en stenkross ett bra tag. Det var varv beroende med så jag tänkte att vi gasar tills det rasar eftersom jag hade fått tag i en annan motor.
När vi började släppa på kåpor mm så var 3 av fyra bultar lösa och nr fyra låg och skrammlade i svänghjulet och emot aluminium plåten mot lådan. När allv var loctightat och klart så spann motorn som en katt. Och det var ju blandade kännslor när man bytt vevlager i onödan på motorn och köpt en ny maskin i onödan. JAg kan rekomendera att släppa på startmotorn och den lilla alu plåten som sitter mot lådan och kolla bultarna. Dom ska vara låsta med loctight och dragna i ganska högt moment så kan du dra dom för hand så är det nog felet. Lycka till och hör gärna av dig med feed back vad det var. // Uffe

Postat: ons maj 11, 2011 5:32
av JonasC
Som några tidigare har skrivit, kolla grenröret. Det har en förmåga att spricka precis innan rörena går ihop till ett rör. Det går att svetsa dock ej på plats och resultatet brukar vara olika, ibland så spricker det igen och ibland så håller det :lol: