Sida 1 av 1
silverado 1500 -01 4x4 - problem med växling
Postat: sön maj 22, 2011 15:26
av MarcusBlazer84
Har problem med att mina växellåda inte vill lägga i växlar, 1,2 och backen går i utan problem 3:an sliras nästan i men går i till slut när man släpper gasen o typ 4:an och overdriven klara den inte växla till
någon som har någon teori på vad det kan vara som spökar? har inte riktigt koll på va det är för låda heller som sitter på den?
Postat: sön maj 22, 2011 19:34
av Kasken
Absolut första du gör är att dra upp oljestickan, finns det nog med olja i lådan? Är oljan röd o fin? Luktar det bränt o illa?
Postat: sön maj 22, 2011 21:24
av henke_99
Kan tillägga då jag pratade med honom i telefon tidigare i helgen att det tydligen kom plötsligt, den funkade på kvällen men inte morgonen efter.
Postat: sön maj 22, 2011 22:33
av MarcusBlazer84
jo men klart ha jag kollat oljan, men som du säger så e den inte riktigt röd så ska pröva byta olja o filter sen när ja kommer hem på tisda
Postat: mån maj 23, 2011 17:44
av MarcusBlazer84
nu ha ja troligen fått veta att det är lamellerna i lådan som e slut.

så blir att köpa en beg. låda , ha hittat en som e provkörd å funkar osm den ska. så ha tänkt ta mej den tid ja ha sen å fixa den jag har nu

Postat: mån maj 23, 2011 20:40
av Kasken
Jag är absolut ingen expert i ämnet, men jag tycker den diagnosen låter lite lurig

När lamellerna börjar bli dåliga så känner man ju att lådan slirar o det brukar ju gå att åka med skapligt länge innan lådan lägger av helt?
Låter ju även märkligt att problemet dök upp direkt ifrån ingenstans så där över natten bara.
Men hur som helst så låter det ju som en plan att hänga dit en fungerande låda o göra ordning den gamla i lugn o ro. Dela gärna med dig av "fynden" du hittar i lådan när du river den.
Postat: mån maj 23, 2011 21:19
av Lasse Suzican
Edit: Bla bla bla. Läste inte rubriken....
Postat: tis maj 24, 2011 10:18
av Grottulf
Växellådan bör vara en 4L60E eller en 4L80E
Jag har inte så bra koll på de nyare elektroniskt styrda lådorna, men det borde sitta en TPS-givare nånstans, som känner av gaspedalens position...
Om den har pajjat så datorn tror att du har fullgas så kanske den inte vill växla upp, eller växlar upp sent...
Eller slirar den även när du fått i trean?
Postat: tis maj 24, 2011 13:01
av MarcusBlazer84
Kasken skrev:Jag är absolut ingen expert i ämnet, men jag tycker den diagnosen låter lite lurig

När lamellerna börjar bli dåliga så känner man ju att lådan slirar o det brukar ju gå att åka med skapligt länge innan lådan lägger av helt?
Låter ju även märkligt att problemet dök upp direkt ifrån ingenstans så där över natten bara.
Men hur som helst så låter det ju som en plan att hänga dit en fungerande låda o göra ordning den gamla i lugn o ro. Dela gärna med dig av "fynden" du hittar i lådan när du river den.
ne ja tycker ju det med men fick det som svar när ja ringde runt o kollade så sa de att det va största anledningen
jo det känns ju bäst o göra så , så ja kan köra med bilen igen ä ju min bruksbil så vill ha den fungerande. Jadå det ska jag göra sen när jag har börjat riva ned den o kolla.
Postat: tis maj 24, 2011 13:05
av MarcusBlazer84
Grottulf skrev:Växellådan bör vara en 4L60E eller en 4L80E
Jag har inte så bra koll på de nyare elektroniskt styrda lådorna, men det borde sitta en TPS-givare nånstans, som känner av gaspedalens position...
Om den har pajjat så datorn tror att du har fullgas så kanske den inte vill växla upp, eller växlar upp sent...
Eller slirar den även när du fått i trean?
okej , jag har suttit o kollat lite mer nu o som du säger så e de troligen en 4L60E - låda
den dära TPS-givare är inget jag har hittatt dock tror ja de kan finnas något uppe på lådan men e inte säker
den slirar i som trean å jag är typ tvungen att släppa gasen för han ska växla till trean, men när väl trean är inte så slirar den inte mer på den växlen. ettan o tvåan är inga problem alls för den att lägga i