Vibrationer i drivlinan - Grand Cherokee 4.7 99.

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fabrikören
Användare

Vibrationer i drivlinan - Grand Cherokee 4.7 99.

Inlägg av Fabrikören » tor jun 02, 2011 21:44

Hej gott folk! Har en WJ 4.7 som behagar skapa en otrevlig lågfrekvent vibration i över 90 km/h. Vibrationerna känns som de koncentreras mitt under bilen, knappt märkbart i ratten.

Kardanerna känns "fasta" i knutarna i höjdled, men utgående lager bakåt på fördelningslådan känns som den har ett spel på kanske 1-2 millimeter, är detta normalt?

Kan fördelningslådan orsaka några andra vibrationer? Tuggar ej och låter inget.

Förmodar även att jag har en sliten cv-knut på höger fram, bandet på damasken har varit av i minst ett år (nytt band och fett sitter nu på plats) denna eller främre kardan gnisslar dock märkbart i låg hastighet, låter som en sten mellan skiva och belägg ungefär, kan en kass knut framtill eller på främre kardan orsaka vibrationer? Känner en vibration i bilen vid acceleration, och något som stundtals "durrar" vid inbromsning, kan detta vara främre kardanknutar (CV) eller bakre kardan som "dansar" pga slitet utgående lager?

Bakaxeln är för övrigt totaltenoverad för 4000 mil sedan inklusive hjullager.. Idéer någon? Inget förändrades med nytt fett i knuten på höger fram kan jag tillägga, den var inte torr tidigare..
det blir nog svets på dendär..

Spjutet
Guru
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » tor jun 02, 2011 21:49

Hej

Antar att du har balanserat hjulen riktigt??

Annars låter det precis som om det vore obalans i bakhjulen. Kan ibland räcka med 10 - 15 grams obalans för att det ska ge vibrationer i hastigheter runt 90 km å upp till ca 120 km.

:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Fabrikören
Användare

Inlägg av Fabrikören » tor jun 02, 2011 21:54

Här gick det fort!

Räcker det med denna som svar :rodnar: ?

Skämt åsido, Nej - denna enkla åtgärd har pga min stressade bilmek inte gjorts (släkten är värst) har inte hunnit, Men då det inte känts som hjulen, kombinerat med ljuden och vibrationerna vid gaspådrag & inbromsning så har jag släppt tanken, Dock skall det göras bara för att helt utesluta dessa.

Fabrikören
Användare

Inlägg av Fabrikören » tis jun 14, 2011 22:40

Löst! Bytte bakre kardan och alla symtom försvann..

Skriv svar