Ingen gnista på min B2600!?!?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mazda-driver
Användare

Ingen gnista på min B2600!?!?

Inlägg av mazda-driver » ons jun 08, 2011 7:21

Halloj!

Verkar som att databoxen i Mazdan har gått åt h---e, och eftersom en ny box kostar 38 fagra tusenlappar, verkar jag vara tvungen att bygga om tändsystemet och koppla förbi databoxen. Problemet är att databoxen inte skickar ut någon signal till tändspolen, vilket leder till en motor som inte startar.

Är det någon som vet hur man kan koppla in detta "old school", eller någon som rentav gjort ett liknande arbete tidigare, så vore jag högst tacksam för all hjälp, tips och varningens ord jag kan få. En bra start vore att få reda på om detta ens är genomförbart, innan man börjar pyssla.

Trucken är från 92, och det är väl ingen brytarspets, utan impuls från nån givare som via databoxen styr när tändspolen ska släppa gnista. Om denna signal går att använda som den är, till att bryta spolens primärlindning känns det ju i alla fall genomförbart i teorin. Men jag vänder mig till er, och hoppas att någon kan förse mig med lite hjälp på vägen.

Väntar tacksammast på svar.
Andreas
Senast redigerad av mazda-driver den tor jul 28, 2011 11:56, redigerad totalt 1 gånger.

caysie
Användare

Inlägg av caysie » ons jun 08, 2011 15:21

Boxen måste du ha, den beräknar tändvinkel (tändförställningen) och
slutsteget till tänspolen sitter i den också. Är du säker på att det
verkligen är boxen som är problemet ? Öppnar spridarna ?
Finns det +12V till tändspolen.

Annars är MAF givaren ett vanligt fel som gör att bilen inte startar alls.

Ska gå att läsa felkoder också, kanske någon vet hur ?

Synd att du bor så långt bort annars hade du kunnat få min rostiga
B2600a, den ska till skroten iallafall. Motorn fungerar fint men ack denna
rost :cry:

mazda-driver
Användare

Inlägg av mazda-driver » ons jun 08, 2011 15:54

Den har stått ett jäkla tag på en verkstad i stan, och där har de konstaterat att det går signal in till boxen, men igen ut åt spolen. Det är det som gör att jag misstänker boxen.

Spolen ger heller inte ut någon gnista till fördelaren.
Hur kollar man enklast om spridarna öppnar, och vad skulle orsaken kunna vara om de inte gör det..?
Finns också en liten detalj under huven märkt Power Unit. Någon som vet vad den har för funktion?

Jag blir ju helt olycklig utan truck, snälla, hjälp mig! :cry:

mazda-driver
Användare

Inlägg av mazda-driver » ons jun 08, 2011 16:16

Just det, kanske kan vara bra att besriva lite bakgrund mm.
Det började en dag när jag var ute och körde, och motorn dog. Drog i en lägre växel och motorn kom igång igen. Eftersom det var första gången den dog tänkte jag inte mer på det.
Dagen efter skulle jag åka och jobba, då ville den inte starta, men efter ett tag så funkade sakerna igen. När jag skulle hem igen var det samma sak. Den tände till ett par gånger, men dog och ville inte starta igen.
Ett par dagar senare åkte vi ner för att bogsera hem den, startade den efter en stund och gick ett par kilometer, sen dog den.
Vi bogserade resterande 5 mil, och när vi rullade in på verkstadsområdet startade den igen så jag kunde backa in den lite snyggt mellan ett par andra vrak.

Verkstaden mätte bränsletrycket, som var lågt (vilket det förmodligen alltid varit), och bytte bränslepumpen. Sedan såg de att det inte kom någon gnista...

Linus
Forumräv

Inlägg av Linus » ons jun 08, 2011 17:01

Hade samma fel på en dylik vagn för några år sedan, visade sig vara impulsgivaren i fördelaren som avlidit. Beg fördelare var lögn att uppbringa. Slaktade en fördelare från en 323F 1,8 och fann en likadan impulsgivare däri. 10 minuters micklande senare var pickisen vid liv igen.
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

mazda-driver
Användare

Inlägg av mazda-driver » ons jun 08, 2011 17:34

Kanske värt att plocka isär grejerna och se hur det ser ut. Problemet är att trucken står på en verkstad nu, hade varit enklare om man haft den här hemma.

Så du menar att problemet var en "digital brytarspets", alltså nån givare som sitter i fördelardosan..? Gick felet att mäta elektriskt, eller såg man synliga skador?

Känns som att delar till en 323 är lite lättare att hitta än B2600, vore fint om det fanns lite utbytbara delar.
Ska se om jag har tid att kolla upp det där imorgon, men fortsätt gärna komma med idéer, för jag har ingen aning om vad felet kan vara.

Linus
Forumräv

Inlägg av Linus » ons jun 08, 2011 18:16

Borde ju gå att kolla signalen med oscilloscop. Syns oftast inga fysiska skador på sådana detaljer. Nu kan jag ju inte lova att detta är felet på din bil, men som sagt, symptomen var desamma.

mazda-driver
Användare

Inlägg av mazda-driver » tor jun 09, 2011 1:17

Fint! Ska åka på skroten på fredag och se vad man kan plocka på sig för användbart. Hoppas att det är detta som är fel, vore skönt om nånting för en gångs skulle kunde vara enkelt att fixa...

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor jun 09, 2011 10:19

Linus skrev:Borde ju gå att kolla signalen med oscilloscop. Syns oftast inga fysiska skador på sådana detaljer.
Exakt...
Man mäter tändlägesgivare, kamaxellägesgivare, ABS-sensorer, generatorer, pulstider på tändspolar/insprutningsventiler och liknande med just oscilloskop...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

mazda-driver
Användare

Inlägg av mazda-driver » tor jun 09, 2011 15:16

Jag ska hänga med en polare som ska på ett planerat skrotbesök under morgondagen, tänkte bara höra vilken årsmodell du tog dina reservdelar ifrån, Linus?
Fanns ju två versioner av 323F, en mellan 90-94 och en 95-framåt. Det är en bit till skroten, så jag tänkte försöka plocka på mig allt som man kan ha användning av när jag ändå är där.

Linus
Forumräv

Inlägg av Linus » tor jun 09, 2011 16:45

Den jag plockade från var nog gammal, tokful med fliplysen. Sen kan det ju vara så att det finns olika fördelare på 323:an, är inte så insatt i mazda. Hoppas det löser sig.

caysie
Användare

Inlägg av caysie » fre jun 10, 2011 20:56

Kom och hämta min bil, så får du igång din :roll:

Kanske någon annan vill ha den ?

Rostig, fungerar bra, luktar ko 8)

Nesse
Beroende

Inlägg av Nesse » fre jun 10, 2011 21:05

caysie skrev:Kom och hämta min bil, så får du igång din :roll:

Kanske någon annan vill ha den ?

Rostig, fungerar bra, luktar ko 8)
Var bor du ?
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

mazda-driver
Användare

Inlägg av mazda-driver » tor jul 21, 2011 19:50

En gammal tråd, jag vet, men nu börjar jag bli smått tokig (eller ännu tokigare). Vi har mätt upp signal ut från tändlägesgivaren i fördelaren, provat att byta tändspole, och idag testade jag att byta tändmodulen, men får ingen gnista ut från spolen.

Det verkar också komma signal från databoxen(?) till tändmodulen, och utgången från denna går som jag förstått det direkt till tändspolen.

Finns det någon som har nån aning om vad det kan vara för fel på grejerna? Känns som att allt är utbytt eller uppmätt, och bör vara okej, men ändå vill det sig inte.

Tillagt 28/7:
Provade idag att byta kondensatorn, men utan resultat.
Vad mer kan man göra? Om det kommer signal till tändmodulen, som är utbytt, borde signalen gå vidare till tändspolen, som verkstan har povat byta, och idag byttes kondensatorn, och nästa steg är väl helt enkelt jordning..? Nu har jag totalt slut på idéer, men tänkte nästan hitta en ny tändspole, och sen kombinera nya/gamla tändmoduler och kondingar, och dra om kablarna till jord, så att jag vet att de har kontakt. Låter detta vettigt?

Skriv svar