Winchfakta och diskussion

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Winchfakta och diskussion

Inlägg av Marcus » ons jun 08, 2011 9:25

Några medlemmar här har köpt en ny winch som skall vara väldigt snabb, jag tänkte att det vore kul att ha lite snack kring vilken winch som eg ger mest för pengarna och funkar tillfredställande.

Om jag har tolkat det hela rätt så finns det förnärvarande 3 st winchar som levererar snabb in och ut rullning av vire/rep.

(belastning, meter/min)
Warn 8274
0 kg 22,4 m/min (äldre ca 16m/min)
2720 kg 2,9 m/min

Champion C9500HS 12v
0 kg 19,8 m/min
2722 kg 3,8 m/min

EWP 10000 Maastoautoarvirke
low
0 kg 8,6 m/min
3175 kg 5,1 m/min
high
0 kg 45m/min

Som ni ser så skiljer det ju en hel del mellan dom, och EWP10000 är ju klart snabbast under belastning... Champion är ju snabbare än 8274 i samma läge...

Mer input någon?

Har ni mer fakta om andra snabba vinchar så skriv det i tråden så uppdaterar jag mitt första inlägg med dessa vinchar i så fall.

Vore väl kanon om vi kunde få ned lite fakta kring dessa snabba vinchar som vi som tävlar använder och jag tror många sneglar på när dom skall handla vinch...

(håll tråden ren från strösnack, korta inlägg typ " jag har vinch x och den är skitbra... :lol:)
Senast redigerad av Marcus den ons jun 08, 2011 9:45, redigerad totalt 2 gång.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Villes
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: tis sep 07, 2010 21:10

Inlägg av Villes » ons jun 08, 2011 9:38

POWERPLANT HP 12V

Med Powerplant serien höjer Warn vinscharna till en ny dimension. Powerplant HP har det bästa av två världar, en högprestanda vinsch som slår all konkurrens samt en av marknadens bästa kompressorer i ett paket. Det som oftast saknas ute i fält är tryckluft för t. ex. trycklufts verktyg, pumpa däck eller lufta diffspärrarna med. Med Powerplant vinschen som har en linfart på över 26 meter i minuten och kompressorn kan inget stoppa dig. Jämför gärna vinschen och kompressorns prestanda mot övriga på marknaden så förstår du!

Data vinsch:
Dragkraft: 9000 lbs. (4086 kgs.) single-line
Motor: 12V 4.6 hp, High Output Parallel Series Wound
Styrning: Fjärrkontroll, 12' (3.7m)överbelastningsskydd.
Växellåda: 3-Stegs planetväxel
Utväxling: 156:1
Smörjning: Aeroshell #17
Koppling (frikoppling): Via spak
Broms: Automatisk direktverkande konbroms
Lina: 125', 5/16" diameter (38m, 8mm diam.)
Linstyrning: Roller
Rekomenderat batteri: 650 CCA minimum för vinschning
Ytbehandling: Kromaterad med högblank mörkgrå pulverlack
Trum Diameter / Längd: 2.5"/9.0" (6.4cm/23cm)
Vikt: 100 lbs. (46 kgs.)

Data kompressor:
Luftflöde: 0.34 kubikmeter vid 0 bar, 0.14 kubikmeter vid 620 bar
Max tryck: 690 bar

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Winchfakta och diskussion

Inlägg av MrHawk » ons jun 08, 2011 9:39

Marcus skrev:(belastning, meter/min)
Warn 8274
0 kg 22,4 m/min
2720 kg 2,9 m/min
Kanske skall tilläggas att dom äldre 8274:orna bara är ca 16m/min (med orginalmotorn)

Jag har beställt en Champion "highspeed" kommer med en recension när den är väl prövad :)
I aim to misbehave

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Winchfakta och diskussion

Inlägg av Marcus » ons jun 08, 2011 9:42

MrHawk skrev:
Marcus skrev:(belastning, meter/min)
Warn 8274
0 kg 22,4 m/min
2720 kg 2,9 m/min
Kanske skall tilläggas att dom äldre 8274:orna bara är ca 16m/min (med orginalmotorn)

Jag har beställt en Champion "highspeed" kommer med en recension när den är väl prövad :)
Bra! (Lade den infon inom pratantes)

Funderade lite med och både 8274 och C9500HS så har man ju full hastighet igen när bilen lossnar lite och det går lättare, med EWP så måste du ju då byta växel... vilket måste vara en fördel till warn/champion
Senast redigerad av Marcus den ons jun 08, 2011 9:50, redigerad totalt 1 gånger.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » ons jun 08, 2011 9:48

Villes skrev:POWERPLANT HP 12V

linfart på över 26 meter i minuten
Enligt warn.com:
Warn PowerPlant HP
0 kg 8,2 m/min
2720 kg 2,38 m/min

Nä, inte så snabb då men vad kommer 26 meter i från på rindab.se, dom måste läst fel på ft/min mot m/min?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Inlägg av jeepetorp » ons jun 08, 2011 11:09

Vore intressant med en ungefärlig prisbild också.
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons jun 08, 2011 11:23

Championen kostar 5200:- MED syntetrep.
I aim to misbehave

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » ons jun 08, 2011 11:25

jeepetorp skrev:Vore intressant med en ungefärlig prisbild också.
Ja, dock är det ju så svårt med priser då det skiljer vida vart i världen man handlar... så jag uteslöt den frågan.. plus att dom flesta som handlar 8274or köper väl dom begagnade och då är dom ju nere i liiiiite mer humana priser...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » ons jun 08, 2011 11:57

Kan man verkligen lita på tillverkarens uppgifter? Jag har svårt att tro att t ex en 8274 skulle ha 3600kg dragkraft (eller vad de nu uppger). Den orkar i a f inte lyfta min bil som väger 2500kg.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » ons jun 08, 2011 12:09

Olof skrev:Kan man verkligen lita på tillverkarens uppgifter? Jag har svårt att tro att t ex en 8274 skulle ha 3600kg dragkraft (eller vad de nu uppger). Den orkar i a f inte lyfta min bil som väger 2500kg.
Nä, det tror jag inte heller iofs, men vilka siffor skall man då ha som grund?

(Lite därför jag starta tråden...)
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons jun 08, 2011 12:50

Olof skrev:Kan man verkligen lita på tillverkarens uppgifter? Jag har svårt att tro att t ex en 8274 skulle ha 3600kg dragkraft (eller vad de nu uppger). Den orkar i a f inte lyfta min bil som väger 2500kg.
Dragkraft och lyftkraft är väl ändå inte samma sak? :vetej:
I aim to misbehave

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons jun 08, 2011 13:41

Villes skrev:Massa snack
Att kopiera sälj snack från tillverkarens hemsida ger inte så kreativ diskussion va :poke: :wink:
MrHawk skrev:
Olof skrev:Kan man verkligen lita på tillverkarens uppgifter? Jag har svårt att tro att t ex en 8274 skulle ha 3600kg dragkraft (eller vad de nu uppger). Den orkar i a f inte lyfta min bil som väger 2500kg.
Dragkraft och lyftkraft är väl ändå inte samma sak? :vetej:
Jo, jag var också skeptisk till det först, men det stämmer.
Iaf hos de seriösa vinsch-tillverkarna.
Så om vinchen är specad för att klara tex 3600kg (eller 3600kp som det egentligen heter)
så ska den klara att lyfta 3600kg.
Och troligtvis mer ändå fast då går det väldigt sakta.
(max kapaciteten brukar anges vid en viss lin-hastighet)

När jag testade att min EWP12000 vinsch i högväxeln mot en våg så fick jag 2100kg (statisk belastning),
men den är bara specad till 756kg på högväxeln, fast då vid 20,3m/min

Men observera att de flesta vinschar inte är godkända för lyft,
pga att bromsen är för dålig.
Men om jag inte minns helt fel så ska Warn 8274 vara godkänd,
men ta inte mitt ord för det...

Olof, kolla din batterispänning när du vinschar med full belastning,
det kanske är batteriet som börjar säga upp sig :vetej:

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » ons jun 08, 2011 13:45

Marcus skrev:
Olof skrev:Kan man verkligen lita på tillverkarens uppgifter? Jag har svårt att tro att t ex en 8274 skulle ha 3600kg dragkraft (eller vad de nu uppger). Den orkar i a f inte lyfta min bil som väger 2500kg.
Nä, det tror jag inte heller iofs, men vilka siffor skall man då ha som grund?

(Lite därför jag starta tråden...)
Jag förstår ju problematiken. Det skulle vara intressant med länkar till tester gjorda av oberoende organ, typ tidskrifter och liknande.
MrHawk skrev: Dragkraft och lyftkraft är väl ändå inte samma sak? :vetej:
Nja, i mina öron så är det samma så länge ingen specar hur vinschtillverkarna mäter dragkraft. Det går ju inte direkt åt nån energi för att rulla något på plan mark, men har du ett lodrätt hinder högre än halva hjulet blir det omöjligt. Det viktiga är ju att alla mäter efter samma formel, annars blir det både äpplen och päron liksom.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons jun 08, 2011 13:51

Olof skrev: Nja, i mina öron så är det samma så länge ingen specar hur vinschtillverkarna mäter dragkraft. Det går ju inte direkt åt nån energi för att rulla något på plan mark, men har du ett lodrätt hinder högre än halva hjulet blir det omöjligt. Det viktiga är ju att alla mäter efter samma formel, annars blir det både äpplen och päron liksom.
Det är samma sätt de mäter på.
De mäter i kraft, och kraft är den samma om man drar eller lyfter.
För att lyfta något som väger 5000kg så behövs 5000kp.
Så det de specar som dragkraft kan direkt översättas till lyftkraft.

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » ons jun 08, 2011 13:52

Grottulf skrev:
När jag testade att min EWP12000 vinsch i högväxeln mot en våg så fick jag 2100kg (statisk belastning),
men den är bara specad till 756kg på högväxeln, fast då vid 20,3m/min

Men observera att de flesta vinschar inte är godkända för lyft,
pga att bromsen är för dålig.
Men om jag inte minns helt fel så ska Warn 8274 vara godkänd,
men ta inte mitt ord för det...

Olof, kolla din batterispänning när du vinschar med full belastning,
det kanske är batteriet som börjar säga upp sig :vetej:
Kul att nån testat! För godkända lyft krävs femfaldig säkerhet (den stållinan blir väl typ 12mm?) och rotationsfri lina, men jag tror inte nån kollar i skogen :wink:
Jo spänningen kan ju variera hit och dit. Jag har dubbla 95A men säkert vatten i vinschmotorn ibland.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Skriv svar