recept på lite vassare 6,2 el 6,5

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

italjano
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: sön jun 14, 2009 19:21
Ort: Västerås

recept på lite vassare 6,2 el 6,5

Inlägg av italjano » tis jun 14, 2011 10:05

Nån som har ett bra recept på hur man får ut ca 300 häst ur en 6,2L diesel om de ens "går" helst ska skiten hålla åxå :D eller ska man gå på en 6,5 med turbo och bygga vidare på den ? Vill ha en driftsäker motor åxå så inge bondtrim :D Har en 350 bensinare nu så va mer måste bytas ?

jack d
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön nov 30, 2008 16:14
Ort: Dalarna

Inlägg av jack d » tis jun 14, 2011 11:55

Jag tror inte du får ut 300 ur en 6,5 om du inter lägger ner massor med pengar, fins en truck i usa med 6,5 och får ut ca 500 infogar länken men det är den enda jag vet som har mer än orginal hästar

http://www.heathdiesel.com/RaceTruck08/
dom kanse har tips å ideer

anars har du
http://www.destroked.com/
som sälger adapter plattor för cummins dieslar till masor av v-lådor även sväng hjul motor fästen, läst att det är lättare å få ut mer hästar ur en cummins än en 6,2 6,5
läser diesel power regelbundet och dom har repotage om många truckar med mycket krut och då är det aldrig att en 6.2 6.5 har varigt representerad utan bara cummins samt duramax år powerstrok

italjano
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: sön jun 14, 2009 19:21
Ort: Västerås

Inlägg av italjano » tis jun 14, 2011 12:12

Ok, tack för infon, men duramax de är väl cheva va ? kanske man ska satsa på en sån.

Silverado
Rutinerad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör feb 14, 2009 10:58
Ort: Västerås

Inlägg av Silverado » tis jun 14, 2011 13:19

italjano skrev:Ok, tack för infon, men duramax de är väl cheva va ? kanske man ska satsa på en sån.
japp duramax är chevas motor. vill du att 6.2an ska hålla, så låt han vara orginal, det är ingen räsermotor.

duramaxen däremot är ju 6.6l med dubbelturbo orginal, och dom ligger väl på ca 400-500 hästar orginal, och man kan få upp dom bra mkt , och relativt enkelt. men dom kostar ju lite också^^
http://www.blocket.se/uppsala/Chevrolet ... m?ca=9&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Duramax ... m?ca=9&w=3
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

3500
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 29, 2010 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av 3500 » tis jun 14, 2011 18:56

Hej

Om du har en budget för vad bilen/motorn får kosta i service så rekomenderar jag dig att kolla på Cummins ist. Som någon tidigare sa så finns det adaptrar för att montera Cummins i de flesta US pickuper.

Duramax är en kanonfin motor jag har kört ca 1000mil med en 2002 GMC 2500HD men när 25000milaservicen gick lös på 96000:- + moms var jag JÄVLIGT glad att det inte var min bil!!
Det som drog iväg mest var spridarna, tror dom kostade ca 7000:- st iofs med fem års garanti om jag inte minns fel..

En bil med den motorn kommer jag aldrig köpa privat.

Mvh Daniel

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis jun 14, 2011 19:41

skitenkelt! släng ut gm järnet och peta dit en cummins 12v med lite lagom trim,fast sedan är ju frågan om resten håller då 300hk ger vääääldigt mycket vridmoment som ska igenom resten av transmissionen.
Motorn lär vara det mest driftsäkra i den anläggningen :wink:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

nordic32
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör mar 20, 2010 12:52
Ort: Bålsta

300 hk

Inlägg av nordic32 » tis jun 14, 2011 22:11

Hammer head!! 6.5 :a med skruvkompressor på 300 hk, går som faaaaaan..... På köpet har jag ju V-8 ljudet kvar........ Suger med strait six, även om cummins är fina maskiner.
4x4 till 6x6 Ett antal cheva crewcab/blazer dieslar av första kategorin, ingen med mer än 4 hjul!!!!

italjano
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: sön jun 14, 2009 19:21
Ort: Västerås

Inlägg av italjano » ons jun 15, 2011 8:08

visst ligger 6,5 motorn på ca 170 hk orginal ? man borde väl kunna ställa på turbon å pumpen å sen en stoooor intercooler på de så borde man väl ha runt en 250 hk, de borde väl resten av motorn palla ? Har dana 44 axlar på bilen å till dess sitter det 37" däck på, de borde väl hålla :twisted: ???

Sen såg ja på youtube att de finns färdiga turbokitt till 6,2 som ger 300 hk :D

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » ons jun 15, 2011 9:18

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: 300 hk

Inlägg av Grottulf » ons jun 15, 2011 12:05

nordic32 skrev:Hammer head!! 6.5 :a med skruvkompressor på 300 hk, går som faaaaaan..... På köpet har jag ju V-8 ljudet kvar........ Suger med strait six, även om cummins är fina maskiner.
Det där lät ju som en himla trevlig motor 8)
Och är det en marin-motor så borde den ju vara byggd för att hålla också.
Men jag misstänker att det inte är så många skruvar som är original i en sån...
Har du en sån i en bil?
italjano skrev:visst ligger 6,5 motorn på ca 170 hk orginal ? man borde väl kunna ställa på turbon å pumpen å sen en stoooor intercooler på de så borde man väl ha runt en 250 hk, de borde väl resten av motorn palla ? Har dana 44 axlar på bilen å till dess sitter det 37" däck på, de borde väl hålla :twisted: ???

Sen såg ja på youtube att de finns färdiga turbokitt till 6,2 som ger 300 hk :D
Med en original-motor tror jag inte att det blir så värst hållbart.
Och jag tycker iaf inte att det är värt att lägga ner en massa pengar på att förstärka en 6.2:a,
men det är väl en smaksak.
Det skulle ju kunna vara kul att göra det bara för att vara annorlunda... 8)

dana44 o 10-bultare duger knappt till 37:or oavsett motor i mina ögon.
Marcus-84 skrev:Läs här om lite trim: http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=8533
Men så rasade den ju också.
Inget illa menat, Nutti :wink:

jack d
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön nov 30, 2008 16:14
Ort: Dalarna

Inlägg av jack d » ons jun 15, 2011 13:18

Just 01 till 02 duramax motorerna var spridarna lite klenare men det ska vara åtgärdat från och med 03 och uppåt

nordic32
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör mar 20, 2010 12:52
Ort: Bålsta

Inlägg av nordic32 » ons jun 15, 2011 21:52

Det där lät ju som en himla trevlig motor Cool
Och är det en marin-motor så borde den ju vara byggd för att hålla också.
Men jag misstänker att det inte är så många skruvar som är original i en sån...
Har du en sån i en bil?

Har en kompl sån motor med headers, den satt i en 3500 2wd som jag köpte för några år sedan..... Den gått endast ca 500 mil, så är ju som ny.. Tänkte montera den antingen i en blazercab eller en K-30 single rearwheel... Men inte bestämt ännu..... Den är egentligen marin motor, men funkar ju kanon i en bil... Svarar på gasen som en bensinare... Really nice.
4x4 till 6x6 Ett antal cheva crewcab/blazer dieslar av första kategorin, ingen med mer än 4 hjul!!!!

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Re: 300 hk

Inlägg av Nutti » tor jun 16, 2011 13:47

Grottulf skrev:[
Men så rasade den ju också.
Inget illa menat, Nutti :wink:
jag kommer att återuppstå! vänta bara! :twisted: men just nu håller jag på att bygga mitt chevy garage så det finns inge tid...kanske mot vinterhalvåret, då blir det en ny 6,2:a med förstärkning och nya grejjer i och målet är +-200hk...efter att den är sprängd blir det nog nån annan motor (tar för givet att det kommer att skita på sig med min tur när det gäller min bil)
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

Skriv svar