Seg växellåda Legacy, tips om fel

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MLH
Användare

Seg växellåda Legacy, tips om fel

Inlägg av MLH » tor jun 16, 2011 20:39

Hejsan!

Har en Subaru Legacy 2,5 -98 som växellådan har börjat blivit seg på.
Står man still glider växlarna i väldigt fint, men när man kör är det väldigt svårt att få i 2:an, man får liksom dra i den, inge skrap eller så, kan dock göra det ibland också. Bytte nyligen oljan men det hjälpte inget.

Oljan jag bytte till är av typen "bakaxel olja" men i rätt viskositet, skulle det hjälpa om jag bytte till en dyr fin vxl-olja? Obs den var lika innan bytet också.

Eller är det helt enkelt synkringarna eller något annat som har börjat bli dåliga?
2:an är det värst på, sen lite på de andra växlarna också men inge farligt. Bilen har bara gått strax under 18k mil och alltid väldigt lugnt körd, och endast ett par ggr med tungt släp genom åren.

Hört om någon "special" olja som ska hjälpa mot dåliga synkringar, funkar dessa eller är det bara snack från tillverkarna och vilka är dessa oljor i sådana fall?

Tack på förhand från en som förhoppningsvis kör en riktig 4x4 inom kort :D
Isuzu D-Max
Toyota Land Cruiser HJ 60

Taro
Hemmastadd

Inlägg av Taro » tor jun 16, 2011 22:23

Det brukar ju skorra om synkringarna är dåliga.
Känns kopplingen ok?
mvh Rasmus

vw taro -95 med axlar från bj75 :)
subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05

Peterw
Hemmastadd

Inlägg av Peterw » fre jun 17, 2011 15:42

Rätt viskositet OCH typ är viktigare än priset..står det gl4 kan synkringar dödas med en svavelhaltig gl5..

Och sen är det nog relativt ovanligt att synkringar dödas av "sportig körning" och i större utsträckning dödas av felaktig körning. Och då menar jag när en del drar i 2:an i motorvägsfart och släpper inte upp kopplingen förrän hastigheten är nerbromsad och det är dax att svänga in på avfarten..och en del gör det ofta om det är en del av körsättet

Bad mitt X som var duktig på just det att släppa upp kopplingen då hon precis dragit i 2:an i 110, och hon idiot förklarade mig då hon menade att motorn skulle varva sönder. Det förstod hon men inte att 2:ans synkring fick varva ihjäl sig istället. Nu gör hon inte så längre då hon förstår hur lådan funkar..
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50

MLH
Användare

Inlägg av MLH » lör jun 18, 2011 23:01

Tackar för tips, ska testa byta till en gl4 klassad olja som det ska vara och se om det blir bättre. Ang. kopplingen så känns den ok, dock om man trycker ner den "extra" hårt går det enklare med växlarna, kan man "spänna" den eller vad man ska säga så att den tar tidigare?
Isuzu D-Max
Toyota Land Cruiser HJ 60

Peterw
Hemmastadd

Inlägg av Peterw » lör jun 18, 2011 23:25

Kan ju vara luft i hydrauliken eller dålig master/slav cylinder om det är hydraulisk koppling. Eftersom det skorrar på alla växlar är det kanske mer troligt att det är kopplings bekymmer än att du sabbat synken på alla växlar om du inte kört länge på gl5 olja. 5áns synk är rätt svår att köra "sönder", även 4ans. En del bilar finns inspektionsluckar som man kan se kopplingen...

Övrigt saker som kan spara lådan. Undvika använda spaken som armstöd, kan slita gafflar på en del lådor, sitta med foten på kopplingen vilket dödar urtrampslager i förtid. Vissa lådor är sekundär smorda vilket kräver att utgående axel snurrar för att lådan ska få smorning, då ska långa tomgångskörningar undvikas. Annars slits ingående axlars lagringar..Gamla kingcabbar, särskilt dom svagare dieslarna
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50

Skriv svar