Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Grey
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jan 03, 2011 10:56
- Ort: Rydöbruk
Inlägg
av Grey » tor aug 18, 2011 8:45
Hej
Är ganska ny med bilar och så..och jag önskar gärna lite tips och så vad jag bör tänka på.. Vad jag bör kolla efter.. Kanske vad jag kan köpa för att göra den bättre etc.. Vilka delar som är bra etc etc
Svagheter med bilen osv..
Har köpt en cheva 6.2 diesel -85 700 låda med frihjulsnav
Det jag gjort hittils är
Bytt kyl
Köpt nytt glödrelä
8 st nya ac 60 glödstift
Borrat upp fästen till startmotorn (sitter nu med m12 maskinbult)
Köpt ny packning till tråget
Nytt filter till växellådan (700 låda)
Ska köpa nytt olje och bränslefilter
Tar tacksamt emot lite tips och förslag
Mvh alex
Lite bilder på den nedan
http://db.tt/dmqjyFu
http://db.tt/LTsJRCT
-
niva_mats
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5160
- Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
- Ort: Jäla (Falköping)
Inlägg
av niva_mats » tor aug 18, 2011 9:19
Det största problemt som jag känner till med Bläzern är ROst i karossen...
Det finns ett antal trådar som behandler rostlagningen i denna.
6,2 mojotorn är i stort sett problemfri om du ser till att ha bra filter och sköter servicen. Den blir riktigt svårstartad om du lyckas dra tjyvluft i bränsledningarna. Och när dieselpumpen tjyvnyper så är det dax att byta denna.
6,2 an är även en lågvarvig mojot som ej gillar snabba resor. utan lunkar man lungt på vägen så trivs den allra bäst och man får bäst bränsleekonomi.
Det finns även en tråd i garagedelen av Lowflow som håller på att fixa till sin bil. och Henke har även en lååång tråd om samma bil.
Lycka till

Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
-
Grey
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jan 03, 2011 10:56
- Ort: Rydöbruk
Inlägg
av Grey » fre aug 19, 2011 0:16
Men t ex funkar det bra med en mindre turbo i dessa bilar? Eller är det nån idé att pilla med turbo
Har iaf nu fått tag i feta avgasrör

egentligen ämnade för stora dieseltruckar

5" tror jag det är, tänkte kanske för två feta sidepipes
-
niva_mats
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5160
- Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
- Ort: Jäla (Falköping)
Inlägg
av niva_mats » fre aug 19, 2011 7:39
Turbo det kan jag inget om egentligen, men det känns som att på en 6,2 skall man inte syssla med sådant. Då är det bättre att du springer ifatten en 6,5:a i stället som är byggd för effekt och prestanda.
Men hittar du topp och grejer från en 6,2: som suttit i en tungreggad bil så vinner du några pållar.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
-
henke_99
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av henke_99 » fre aug 19, 2011 17:30
Söker du så hittar du lite info om turbo och 6,2d här på forumet.
Det funkar bra med turbo, men det är inte fråga om några jätteeffekter man kan ta ut utan bara lite extra så att säga.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
niva_mats
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5160
- Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
- Ort: Jäla (Falköping)
Inlägg
av niva_mats » fre aug 19, 2011 18:08
henke_99 skrev:Söker du så hittar du lite info om turbo och 6,2d här på forumet.
Det funkar bra med turbo, men det är inte fråga om några jätteeffekter man kan ta ut utan bara lite extra så att säga.

Då skulle det antagligen räcka med att hitta tungbilstopparna för att få effektökningen? som turbon gör och dessutom få det klart på en eftermiddag i stället för att bygga rör i dagar eller veckor för att få rätt på flödena?
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
-
henke_99
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av henke_99 » fre aug 19, 2011 20:06
niva_mats skrev:henke_99 skrev:Söker du så hittar du lite info om turbo och 6,2d här på forumet.
Det funkar bra med turbo, men det är inte fråga om några jätteeffekter man kan ta ut utan bara lite extra så att säga.

Då skulle det antagligen räcka med att hitta tungbilstopparna för att få effektökningen? som turbon gör och dessutom få det klart på en eftermiddag i stället för att bygga rör i dagar eller veckor för att få rätt på flödena?
Ta grenrör, turbo och insug från en 6,5 td... Fördelen med turbo är att den sänker soppaförbrukningen. Så slipper man dessutom öppna motorn.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
Grey
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jan 03, 2011 10:56
- Ort: Rydöbruk
Inlägg
av Grey » fre aug 19, 2011 20:28
Tack för lite input
Har vart o köpt oljor, bränslefilter, oljefilter o luftfilter idag
Sen tänkte jag kolla om man kanske skulle sätta i xenonljus oxå så man får dagsljus när man kör i skogarna i mörkret.
Jag kanske kan få ut utskrotade turbosar från jobbet men dessa är ju förvisso till truckar men kanske går ändå om man ställer den rätt?
-
niva_mats
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5160
- Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
- Ort: Jäla (Falköping)
Inlägg
av niva_mats » fre aug 19, 2011 21:10
Grey skrev:Tack för lite input
Har vart o köpt oljor, bränslefilter, oljefilter o luftfilter idag
Sen tänkte jag kolla om man kanske skulle sätta i xenonljus oxå så man får dagsljus när man kör i skogarna i mörkret.
Jag kanske kan få ut utskrotade turbosar från jobbet men dessa är ju förvisso till truckar men kanske går ändå om man ställer den rätt?
Xenon i extraljusen är absulut inte fel. För du har väl 4lampors uppsättningen i nosen?
Sätt dock ej dom i halvljuset, det innebär en ofelbar 2:a hos bilprovningen eller vid en flygande.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
-
optodsl
- Guru
- Inlägg: 3508
- Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
- Ort: Eskilstuna
Inlägg
av optodsl » lör aug 20, 2011 22:37
niva_mats skrev:henke_99 skrev:Söker du så hittar du lite info om turbo och 6,2d här på forumet.
Det funkar bra med turbo, men det är inte fråga om några jätteeffekter man kan ta ut utan bara lite extra så att säga.

Då skulle det antagligen räcka med att hitta tungbilstopparna för att få effektökningen? som turbon gör och dessutom få det klart på en eftermiddag i stället för att bygga rör i dagar eller veckor för att få rätt på flödena?
Är du verkligen säker på att det skiljer på topparna på en J-motor, det tror inte jag. Däremot så har de annat insug utan egr-ventil sen kan det vara så att pumpen är något annorlunda. Det finns en uppsjö av konfigurationer av pumpen.
En 6,2a svarar väldigt bra på turbomontage och lite påställning av pumpen. Dessutom går motorn svalare. Klart att rekommendera.
-
brt666
- Forumräv
- Inlägg: 510
- Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
- Ort: Uppsala
Inlägg
av brt666 » lör aug 20, 2011 23:25
Varför skulle en 6.2:a dra mindre bränsle om man monterar turbo?
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Lasse Suzican » lör aug 20, 2011 23:46
brt666 skrev:Varför skulle en 6.2:a dra mindre bränsle om man monterar turbo?
Därför att en överladdad diesel förbränner bränslet mer effektivt (kramar ur mer umpf ur varje droppe soppa) vilket leder till att man behöver ge mindre gas och därmed får man lägre soppatörst..
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för
Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
Grey
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jan 03, 2011 10:56
- Ort: Rydöbruk
Inlägg
av Grey » sön aug 21, 2011 0:04
Det verkar som det råder lite delade meningar kring det där med turbo,
Min fråga är då.. Kan man "bara" sätta i en turbo utan att byta grenrör och så...
Och hur ställer man om bränslepumpen?? Låter intressant
[/i]
-
optodsl
- Guru
- Inlägg: 3508
- Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
- Ort: Eskilstuna
Inlägg
av optodsl » sön aug 21, 2011 1:52
Vill man göra det enkelt för sig så hittar man ett turbogrenrör (bara högersidan behövs, vänster använder man std)
Annars finns det i princip två alternativ
1. Bygg ett grenrör själv
2. Sätt turbon efter det gått ihop, dvs under bilen, så kandetvara på en del vanar. Detta har förstås några nackdelar också. Bl.a. Utsatt när man kör offroad, oljepump behövs för returoljan, "svarar sämre" vilket i de flesta lägen inte har så stor betydelse.
-
henke_99
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av henke_99 » sön aug 21, 2011 9:45
Grey skrev:Det verkar som det råder lite delade meningar kring det där med turbo
Det beror nog främst på okunskap över hur en dieselmotor reagerar på en turbo. Dom flesta tror att en diesel reagerar likadant som en bensinmotor.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders