Sida 1 av 1
Dör vid tomgång
Postat: sön sep 11, 2011 11:56
av Hezzin
Min Sj 413 - 86:a mår dåligt efter senaste offroad-träffen då den badade i gegga och jag fick en tung högerfot... Den går bra då man kör, men om man kopplar ur, och vid tomgång så lägger den av, eller landar på runt 200 varv, vilket känns sådär..
Jag är helt ny på zuka-motorer, är det nån som kan ge mig tips om var o hur jag ska börja felsöka?
Re: Dör vid tomgång
Postat: sön sep 11, 2011 12:56
av Marcus
Plocka isär hela förgasaren, med alla ingående delar, tvätta noga, sen tvättar du igen och när du då är klar, så tvättar du allt en sista gång. Sen sätter du ihop allt och är noga med renligheten.
Alltså, tvätta, rengör förgasaren. Detta löser 99,9% av alla problem med 413s motorgång.
Re: Dör vid tomgång
Postat: sön sep 11, 2011 17:22
av anderssson
tvätta å åter tvätta
Re: Dör vid tomgång
Postat: tor sep 15, 2011 7:45
av Hezzin
har kikat lite nu....
Jag tror det är nåt slags relä som sitter under handskfacket... När jag kopplar ur, eller vill köra på tomgång, så vid ca 1000 varv så klickar det till i nåt relä där, och motorn dör.. Finns det nåt slags relä som reglerar varvtalet vid tomgång? Tror inte det är förgasaren, den verkar hur bra som helst i övrigt....
Re: Dör vid tomgång
Postat: tor sep 15, 2011 10:21
av Lasse Suzican
Hezzin skrev:Jag tror det är nåt slags relä som sitter under handskfacket...
Bakom handskfacket sitter det 2 relä/moduler i original. Intervalltorkar-relät samt halvljus-automatiken...
Hezzin skrev:har kikat lite nu.... Finns det nåt slags relä som reglerar varvtalet vid tomgång?
Nope...
Hezzin skrev:Tror inte det är förgasaren, den verkar hur bra som helst i övrigt....
Förgasarna är mycket känsliga för smuts...
Hur dör motorn?
Tvärt som om man slog av tändningen eller dör den ut sakta ungefär som om bensinen tagit slut?
Re: Dör vid tomgång
Postat: tor sep 15, 2011 11:19
av Hezzin
Den dör tvärt, vid ca 1000 varv, funkar klockrent under körning.. men så fort man kopplar ur o varvtalen sjunker, klick o så dör den vid 1000 varv...
Den tycks funka bättre då den är kall, men det beror väl på att det är automatchok typ på den, som håller varvtalen uppe antar jag?
Re: Dör vid tomgång
Postat: tor sep 15, 2011 14:22
av Marcus
Lyssna på dom som varit där. Skit i förgasaren.
Re: Dör vid tomgång
Postat: tor sep 15, 2011 14:28
av Hezzin
Okidok, the noob will obey

Re: Dör vid tomgång
Postat: ons jan 18, 2012 17:48
av Hezzin
Har tagit en lång paus från förgasarproblemet, men ska väl ta tag idet hela snart nu... Det är lite konstigt, den funkar då motorn är kall, men blir den varm så blir den som jag beskriver...
Har kikat lite i gasaren med, och spjället öppnas liksom för mycket vid "varm" tomgång, och den får för mycket luft, därför dör den...
Re: Dör vid tomgång
Postat: ons jan 18, 2012 20:42
av svahnström
Gör en "polsk renovering"

Re: Dör vid tomgång
Postat: ons jan 18, 2012 20:57
av Hezzin
svahnström skrev:Gör en "polsk renovering"

Eh.... öh? Spränga skiten?
Re: Dör vid tomgång
Postat: ons jan 18, 2012 21:42
av sos
9:an ????
Re: Dör vid tomgång
Postat: sön feb 12, 2012 15:40
av Hezzin
Bytte hela förgasaren idag mot en som med säkerhet är skit-fri... Lika illa... Tomgången mår inte bra alls... Har lyckats få den att leva nu iaf, MEN, den lägger sig på runt 2000 varv och det gå inte att få ned den...
Nån som vill köpa en zuka billigt??
Re: Dör vid tomgång
Postat: sön feb 12, 2012 17:42
av svahnström
Hezzin skrev:svahnström skrev:Gör en "polsk renovering"

Eh.... öh? Spränga skiten?
En polsk renovering är när du startar bilen å varvar upp ganska bra å sedan sätter någon handen för insuget så ska typ förgasaren rena sig själv. Har funkat på ett flertal bilar för oss. Ha en handske på för det suger bra.
Re: Dör vid tomgång
Postat: sön feb 12, 2012 17:50
av Walleandersson
så sug trycket som ska dra med sig luft går ut i munstyckena och drar in all skit i motorn ?
om jag fattar principen rätt ?