TurboTaro

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

rstking
Användare

TurboTaro

Inlägg av rstking » sön apr 29, 2007 18:21

Vet nån om det går att få en WV Taro '90 lagligt genom bilprovningen med turbo? Eller är det bara att glömma?
VW Taro -90

ernie
Beroende

Re: TurboTaro

Inlägg av ernie » sön apr 29, 2007 23:21

rstking skrev:Vet nån om det går att få en WV Taro '90 lagligt genom bilprovningen med turbo? Eller är det bara att glömma?
De ska nog kunna gå om man går på 15kw/100 kg men då måste du byta flera stora grejjer på bilen tex hela bromsystemet hela drivlinan eller liknande stora förändringar o göra SFRO bes. Beror på hur mycke jobb o pengar du vill lägga ner på de.

Bara hinka dit en turbo o se glad ut ska inte genom bes även om de har hänt oxå.

Vill du lägga ner massa tid o pengar så ta kontakt med din närmaste SFRO besigtining gubbe så får du svar på alla dina frågor.
http://www.sfro.com/

rstking
Användare

Inlägg av rstking » mån apr 30, 2007 14:22

Det lät lite avancerat. Kan man inte få typ nåt intyg eller liknande att bilen klarar av en turbomotor, eftersom det fanns bensin turbomotor (22RTE) i Hilux. å Taro e ju samma bil. Men den såldes väl aldrig i sverige så det kanske inte hjälper så mycket.
VW Taro -90

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » mån apr 30, 2007 18:45

Har haft en hiluxa 89 med turbo och den gick riktigt bra(mer än vad koppling och växellådan gillade :roll: ).
Kopplingen är den svagaste punkten på dom.
Vad gäller SBP så är det nog helt kört då bilen är för ny och ska ha lambdareglerad insprutning som är helt i orginalskick(man får med andra ord inte ändra nåt)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

RogerÅ
Avstängd

Inlägg av RogerÅ » mån apr 30, 2007 23:17

Mathias T skrev:Har haft en hiluxa 89 med turbo och den gick riktigt bra(mer än vad koppling och växellådan gillade :roll: ).
Vad gäller SBP så är det nog helt kört då bilen är för ny och ska ha lambdareglerad insprutning som är helt i orginalskick(man får med andra ord inte ändra nåt)
jo det har blivit lite ändringar där nu så det ska gå likvärdigt som med en 75års mod nu kan inte nya reglerna men det är mkt friare nu i alla fall :wink:

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » tis maj 01, 2007 19:08

turbomicra skrev:
Mathias T skrev:Har haft en hiluxa 89 med turbo och den gick riktigt bra(mer än vad koppling och växellådan gillade :roll: ).
jo det har blivit lite ändringar där nu så det ska gå likvärdigt som med en 75års mod nu kan inte nya reglerna men det är mkt friare nu i alla fall :wink:
Efter vad jag sett så var det om bilen var reggad som ombyggt fordon med bytt motor och då skulle motorn ändå vara i "icke ombyggt skick".
Turbokonverteringar var tydligen bannlysta fortfarande oavsett

RogerÅ
Avstängd

Inlägg av RogerÅ » tis maj 01, 2007 19:17

Mathias T skrev:
turbomicra skrev:
Efter vad jag sett så var det om bilen var reggad som ombyggt fordon med bytt motor och då skulle motorn ändå vara i "icke ombyggt skick".
Turbokonverteringar var tydligen bannlysta fortfarande oavsett
ok som sagt jag har inte satt mig in i de nya reglerna man får väll ta & göra det så man hittar kryphålen :wink:

rstking
Användare

Inlägg av rstking » ons maj 02, 2007 14:00

Skulle det vara lättare att få det godkännt med en V6a istället för turbo?
VW Taro -90

BorkJonas
Guru

Inlägg av BorkJonas » ons maj 02, 2007 15:00

En 4-Runner med kaross byte.... :?: :?: :?: :?:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

rstking
Användare

Inlägg av rstking » ons maj 02, 2007 15:11

BorkJonas skrev:En 4-Runner med kaross byte.... :?: :?: :?: :?:
Hur menar du? Är det så himmla svårt att byta till en annan motor och få det godkännt att man måste utgå från en sån bil som motorn sitter i??
VW Taro -90

RogerÅ
Avstängd

Inlägg av RogerÅ » ons maj 02, 2007 19:06

rstking skrev:Skulle det vara lättare att få det godkännt med en V6a istället för turbo?
det vet jag att du får göra om du håller v6an i standardutförande alternativt tar en komplett turbomotor från någonting :wink:

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » ons maj 02, 2007 21:11

rstking skrev:Skulle det vara lättare att få det godkännt med en V6a istället för turbo?
Det bör det vara då du åtminstone har en avgascertifierad motor (vilket man inte har så fort man börjar modda den).
utomlands finns faktiskt 4cyl turbobensinare till hilux/4runner

rstking
Användare

Inlägg av rstking » tor maj 03, 2007 8:19

Ahaaa, så om man byter en komplett motor (turbo eller utan) som man har avgascertifikat på så går det lättare. Måste motorn ha samma märke som bilen?
Mathias T skrev:utomlands finns faktiskt 4cyl turbobensinare till hilux/4runner
japp, men det är väl som att hitta en dubb i ett lerhål...men här är en sida om en som har en 22RTE i en hilux:

http://www.well.com/~mosk/
VW Taro -90

jörgen-fas
Användare
Kontakt:

Inlägg av jörgen-fas » tor maj 03, 2007 9:02

Är det väldigt viktigt för dig att regga om den med turbon?

Jag har eftermonterad turbo på min hilux (visserligen diesel) och vad jag vet så har det aldrig varit problem med bilprovningen. Tidigare har bilen till och med haft stora dekaler längs hela sidan på bilen, "Turbo Diesel". Senast jag besiktigade så var dom mest intresserade av min (helt hemmabyggda, och helt oanvändbar när det gäller släpvagn) dragkrok som tydligen inte satt fast ordentligt. De ena killen kommenterade till och med turbon, men kollade alldrig om den skulle sitta där.

Min uppfattninng är att man kan göra ganska mycket när det gäller lätta lastbilar. Om man däremot kommer in med en turbokonverterad raggar740 eller honda så blir det nog svårare.
/Jörgen

rstking
Användare

Inlägg av rstking » tor maj 03, 2007 12:52

Nej, jag skiter i det om jag vet att man slipper undan med det. Vad är det värsta som kan hända då om dom tycker "den här snurran hör inte hemma här"? Då är det väl bara hem å skruva loss å besikta som "vanligt". Eller?
VW Taro -90

Skriv svar