Välkommen till bästa offroadforumet.
Skillnaden på 410 gentemot 413/Samurai är att den förstnämnda är lite "klenare".
Skillnaden på 413 och Samurai är dels lite kosmetiskt dels är den senare lite mer utvecklad, som alla bilar blir med åren.
Sålunda har Samuraien 6 cm bredare spårvidd. Åstadkommen dels genom andra axlar, dels genom fälgar med annat inpressningsdjup (så att däckbanan flyttats utåt). 3 cm vardera fälg/axel.
Interiört så har Samuraien annan inredning m bl a rektangulära luftutsläpp till skillnad från de andras runda dito.
Samuraien har på framflyglarna emblem framför framhjulen och och sidoblinkers bakom framhjulen.
410/413 har sidoblinkers där Samuraien har emblem.
Olika grillar skärmbreddare m m.
Vet inte när parkeringsbromsen flyttades från fördelningslådan. Men min Samurai -98 hade i bakhjulen med separata vajrar till hjulen.
Naturligtvis skilde det på motorerna. Tidiga 413 på lite över 1300 cc och senare på lite under 1300 cc.
När förgasaren avlöstes av insprutningen vet jag inte exakt. Men min -98 hade insprutning. Egentligen/rätteligen elektronisk förgasare med singel/monopoint indirekt bränsleinsprutning.
Andra får komplettera, dementera eller vidimera mina kortfattade uppgifter.
Än en gång, varmt välkommen i träsket.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.