Anpassa sj410 för skogs körning

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Danneman
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: lör dec 03, 2011 16:43

Anpassa sj410 för skogs körning

Inlägg av Danneman » sön dec 04, 2011 17:42

Hej,

Nybliven Suzuki ägare som man är så dyker en massa frågor upp. :roll:

Är det svårt att "spoa" en sj 410?, finns det någon tråd om detta i forumet?
Kaross höjning. Vad behöver göras mer än att stoppa in mellanlägg mellan ram o kaross?
Lämpliga stötdämpare till en 3" fjädrings höjd spoad och 2-3" kaross höjd 410?

skillnad på 410, 413? vilka räknas som "samurai"? :jump:
Någon som har en bensintank liggande?

MVH Micke

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Re: Anpassa sj410 för skogs körning

Inlägg av målarn » sön dec 04, 2011 19:07

använd sökfunktionen så ska du se att du hittar det mesta som du undrar över!
Merca Geländewagen 300TD

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Anpassa sj410 för skogs körning

Inlägg av Wältmeister » sön dec 04, 2011 19:44

Välkommen till bästa offroadforumet. :lol:
Skillnaden på 410 gentemot 413/Samurai är att den förstnämnda är lite "klenare".
Skillnaden på 413 och Samurai är dels lite kosmetiskt dels är den senare lite mer utvecklad, som alla bilar blir med åren.
Sålunda har Samuraien 6 cm bredare spårvidd. Åstadkommen dels genom andra axlar, dels genom fälgar med annat inpressningsdjup (så att däckbanan flyttats utåt). 3 cm vardera fälg/axel.
Interiört så har Samuraien annan inredning m bl a rektangulära luftutsläpp till skillnad från de andras runda dito.
Samuraien har på framflyglarna emblem framför framhjulen och och sidoblinkers bakom framhjulen.
410/413 har sidoblinkers där Samuraien har emblem.
Olika grillar skärmbreddare m m.
Vet inte när parkeringsbromsen flyttades från fördelningslådan. Men min Samurai -98 hade i bakhjulen med separata vajrar till hjulen.
Naturligtvis skilde det på motorerna. Tidiga 413 på lite över 1300 cc och senare på lite under 1300 cc.
När förgasaren avlöstes av insprutningen vet jag inte exakt. Men min -98 hade insprutning. Egentligen/rätteligen elektronisk förgasare med singel/monopoint indirekt bränsleinsprutning.

Andra får komplettera, dementera eller vidimera mina kortfattade uppgifter.

Än en gång, varmt välkommen i träsket. :lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Danneman
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: lör dec 03, 2011 16:43

Re: Anpassa sj410 för skogs körning

Inlägg av Danneman » mån dec 05, 2011 18:10

Hej igen!

Sök funktionen är säkert bra om man vet vad man skall söka på.
Det är lite av en djungel just nu med en massa nya ord: RUF, SPOA SPUA,SCHACKEL, osv..

Därför sökte jag en liten vägledning för att med minsta insats komma igång utan att köra fast mer än nödvändigt i skogen.

Exempelvis vore det bra att veta vilken/vilka hasplåtar ni anser vara viktigast!


Tack för alla svar än så länge/ Micke :tumbup:

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Anpassa sj410 för skogs körning

Inlägg av Wältmeister » mån dec 05, 2011 18:35

För att börja med din sista fråga bakifrån så:

Skydd under tanken
Skydd för bakaxelns diffhus - gärna framdraget så att det även skyddar knutkorset
Skydd under fördelningslådan
Skydd under katalysatorn(i förkommande fall)
Skydd för framaxelns diffhus
Skydd för kylaren (i form av nät som hindrar grenar och annat att skada cellpaketet)

Härutöver kan det vara bra att förstärka parallellstaget.

Glöm heller inte att dra upp axelluftningarna i bra bit.

Så har jag utrustat en Samurai.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Anpassa sj410 för skogs körning

Inlägg av Wältmeister » mån dec 05, 2011 18:47

SPOA = SPring Over Axle = fjäder över axel = axel under fjäder = "axelvänd" på ren svenska.

Schackel = de där stora länkarna(påminner om cykelkedjelänkar) som finns längst fram på dina framfjäderpaket och längst bak på dina bakfjäderpaket.
Utan dem skulle inte fjäderpaketet kunna vare sig fjädra in eller fjädra ut.
Enklaste höjningen är att tillverka egna längre schacklar. Glöm bara inte att 2" längre schacklar endast höjer hälften = 1". Över 2" längre schacklar bör man inte gå.

RUF och SPUA vet jag inte vad det är. :?:
Kanske någon annan vill förklara. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Danneman
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: lör dec 03, 2011 16:43

Re: Anpassa sj410 för skogs körning

Inlägg av Danneman » mån dec 05, 2011 18:59

Tackar för tipsen angående hasplåtarna! exakt vad jag behöver!!
SPUA= spring under axle
RUF = vet ej någon i en bygg tråd körde med RUF i framvagnen om jag inte mins fel.

Micke

Lucas95
Användare
Inlägg: 54
Blev medlem: tor feb 12, 2009 20:34
Ort: uppsala

Re: Anpassa sj410 för skogs körning

Inlägg av Lucas95 » mån dec 05, 2011 19:13

har jag inte fattat helt fel så är väll RUF att man sätter bakfjädrar fram :)
land rover88 a-traktor/merca-motor/36"s super swamper

Spindok
Rutinerad
Inlägg: 307
Blev medlem: ons sep 10, 2008 0:28

Re: Anpassa sj410 för skogs körning

Inlägg av Spindok » tis dec 06, 2011 23:49

Hej

Jeg tycker bare ni skal montere 235/75-15 MT dack, och en stenkrypar. Det er billigt och ni kommer inta kør sonder hele tiden. Jo højere zuki jo mere volta zuki :lol:

Martin Zukidoktor.dk
Som vandt SSOC 2009 i standart zuki, med just 235 och stenkrypar :jump:

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Anpassa sj410 för skogs körning

Inlägg av Wältmeister » ons dec 07, 2011 11:31

Lucas95 skrev:har jag inte fattat helt fel så är väll RUF att man sätter bakfjädrar fram :)
I s f har jag provat även det.
Funkade inte alls.
Framaxeln flyttades allt för långt fram.
Dels stod schacklen nästan rakt ut fram.
Dels tog styrstaget från styrarmen(pitman) i axeln.
Så det blev inget bra för mig.
Sen ser det för dj*vligt ut med det långa axelavståndet.

Enda fördelen är att det blir så gott om plats bakom framhjulen att hjulhusen inte måste masseras där. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar