Sida 1 av 1

Motorbyte funderingar..

Postat: ons dec 07, 2011 19:19
av 4x4power
Kommer till våren montera i en Range rover v8 med 4vxl manuell låda i min willys M38a1 då orginal motorn är kass..
Allt kommer göras så att orginal motor+låda lätt kan hitta tillbaka :)

Men kommer blien gå att regga med denna motorn eller kan jag få problem med att effekten är något högre?

Orginal halvtopp 55kw ca75hk
Rover v8 101kw 135hk

Vikten tror jag inte är några problem med då rover motorn är en liten aluminium motor och willys motorn är ett tungt järn as.

Vad krävs för regbesikting?

Hur mycket el kommer jag få byta ut då orginal willys har 24volt och rover bara 12volt, mätare, lampor relään ? det är i princip bara det som finns på den ;)

Re: Motorbyte funderingar..

Postat: ons dec 07, 2011 19:55
av Rössvik
tja allt med elen måste nog bytas tyvärr de kommer nog brar gå på "halvfart" :skumt:

Re: Motorbyte funderingar..

Postat: ons dec 07, 2011 22:01
av pnilz
Rössvik skrev:tja allt med elen måste nog bytas tyvärr de kommer nog brar gå på "halvfart" :skumt:
Eller så sätter du dit en 24v generator och dubbla batterier och tar strömen till startmotorn via ett startmotor relä från ena batteriet så den får 12v och resterande 24v. Ta eventuella givare från willys motorn så fungerar det med orginal instrument.


Danne

Re: Motorbyte funderingar..

Postat: ons dec 07, 2011 22:08
av niva_mats
Då motorn är bra mycket större än orginal så måste du ha intyg på att ramen och axlarna klarar den större mojoten,

Re: Motorbyte funderingar..

Postat: ons dec 07, 2011 22:35
av 4x4power
niva_mats skrev:Då motorn är bra mycket större än orginal så måste du ha intyg på att ramen och axlarna klarar den större mojoten,
Hur kan man hitta det då bilen är från 61??

Re: Motorbyte funderingar..

Postat: tor dec 08, 2011 8:50
av fullsizespetsnos
Jag tror inte att det ska vara några som helst problem att plocka i en rover8 i din willys.
Jag kommer inte ihåg exakt hur kraven var ställda på olika årsmodeller men, Willys cj2-3 fc170 6-226 mfl så var kravet att främre tvärgående rambalk ska bytas ut mot en 80x80x4mm högsta godkända effekt har jag för mig var 150hk.
Anledningen till att jag vet detta är den att jag jobbade på SBP för tio år sen och jag höll då på att bygga om min spetsnos. Men ring och kolla med bilprovningen det finns klara regler för motorbyte, kan oxå finnas info om detta i sfro bygghandbok.
Men som sagt tror inte detta motorbyte kommer att leda till några större problem.