Sida 1 av 1

Blazer bromsproblem

Postat: tis jan 17, 2012 21:36
av ante_green
Blazer 6.2d
Hejsan har bytt fram och bakaxel i förra året, sattte bromsrören som följde med på nya axlarna blåste igenom dom först med tryckluft.

Systemet vart nog ganska så heltomt, fyllde på och Luftade ur det med "foten på pedalen"
Pedalen känns stum och bra men jag verkar inte få något vacum på bromsarna
Vacumpumpen kommer från någon gammal diesel opel tror jag men den verkar då suga på.
Har bytt alla slangar fram till huvudbromscylindern ingen skillnad.
tog loss remen från vacumpumpen också ingen skillnad

Nya bromsband
Hjulcylindrar och monteringssatsen med fjädrar och allt.

Fördelningsblocket på framvagnsbalken: piggen åker in och ut när de bromsas vet inte om de ska göra de?

Så då funderar jag om de kan vara nåt i huvudbromscylindern eller om ni tror att vacumpumpen inte orkar bygga tryck längre eller något annat?

Bromsarna fungerade klockrent innan axelbytena.

MVH/Ante

Bild

Re: Blazer bromsproblem

Postat: tis jan 17, 2012 21:39
av henke_99
Det har alltså varit en bensinare från början o sen har den fått dieselmotor utan att det samtidigt blivit bytt till hydroboost istället för vacuumservon?

Bromsarna funkar alltså bra förutom att du inte får nån servoverkan?

Re: Blazer bromsproblem

Postat: tis jan 17, 2012 22:07
av ante_green
Det har varit en bensinare och bytt till 6.2d inte jag som gjort de.
Nu vet inte jag skillnaden mellan hydroboost och vacuumservo

Men de är vacummservo som sitter där nu iallfall.
Stor rund svart med en slanganslutning som på en bensinare hade slangen suitt i insug men nu istället från en remdriven pump.

Läste precis lite om hydroboosten.
De sitter standard på vilka modeller?
Vad går dessa saker lös på?
Mer eller mindre bolt on bara koppla de till styrsnäckan?

Re: Blazer bromsproblem

Postat: ons jan 18, 2012 13:03
av Grottulf
Hydroboost satt på alla med 6,2 elelr 6,5 diesel vad jag vet.
Men jag vet inte om du kan använda samma servo-pump som du har till styrningen, eller om det är en kraftigare på dessa, eftersom den ska klara både styrning o broms.

Låter iofs konstigt att det skulle hända nåt med servon just nu när du bytt axlarna eftersom det funkade tidigare.
Och många dieslar funkar bra med vacuum-servo sålänge man har en bra vacuum-pump.
Som tex min dodge.

Jag skulle försöka felsöka lite mer på det som har blivit bytt/lossat.
Men har tyvärr inget bra tips om vad...

Re: Blazer bromsproblem

Postat: ons jan 18, 2012 16:57
av ante_green
de kan inte vara någonting i huvudbromscylindern stora runda svarta nåt membran eller liknande som kan ha gått?

Re: Blazer bromsproblem

Postat: ons jan 18, 2012 22:17
av Rössvik
menbranet kan ju har gått sönder på min fars diesel konverterade van aå användes orginal vacum pump bak på motorn o de funkade okej när vi monterade en tank för vacumet, men vart e din slang från servo klockan moterad för tillfället?? mvh

Re: Blazer bromsproblem

Postat: tor jan 19, 2012 11:11
av ante_green
från vacummpump till huvudbromscylindern och ett T-kors där emellan som går till en liten plast tank