Besiktningshistorier

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Danne » lör nov 10, 2012 16:05

Det kan jag förstås inte svara på men har för mig att han kollade upp det för att han tyckte att bilen lutade lite sen några dagar tillbaka.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

nosnahoj
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: lör jun 08, 2013 19:39
Ort: HBEERISLAND

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av nosnahoj » lör sep 20, 2014 17:32

Måste bara dela med mig, besiktade min pickis igår. den gick bara inte igenom utan dessutom med bromsvärdena fram 5,0 bak3,0. stor glädje då jag inte kört den på två månader. :D :D

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Sdkfz251 » sön sep 21, 2014 21:53

Köpte en Willys M38A1 nere på Military Truck Center runt 1984/5. Den kom direkt från danska armén och krävde därför en reg bes. Väl inne med jeepen så var det såklart en sur en som tog emot den. Han knotade lite om bilen och gnällde på lacken (danskt armécamo). Han påpekade att jag inte hade något glas i rutramen (den var nedfäld), jag sa då att den gått som pansarvärnsjeep i danska armén och därför inte hade glas då pv-pjäsen ska sticka ut här (ren lögn för det finns speciella rutramar för detta), därefter påpekade han att flaket var fullt med hål... jag sa att det var för att alla ammunitionslådor var skruvade fast med stor specialskruv då det var tung ammo... också ren lögn. Han blev ännu surare när han såg att det inte fanns vindrutetorkare... jag sa då att "-Jag har ju inget glas i rutramen så vad ska jag då med torkare till?". Gubben blev vansinnig och hoppade in för att köra den till lyften... som tur var så hann jag säga till om att ettan ligger där vanligtvis tvåan ligger på vanliga bilar. Han blev genast mycket tacksam för det var en hårsmån att han fullgasbackat rakt in i en Porsche som stod bakom... Blev blankt papper :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av eliaspalmer » sön sep 21, 2014 22:31

:tumbup:
Senast redigerad av eliaspalmer den lör jan 30, 2016 18:58, redigerad totalt 2 gång.
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

bloodwheel
Forumräv
Inlägg: 872
Blev medlem: ons mar 02, 2011 20:37
Ort: norra skåne

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av bloodwheel » mån sep 22, 2014 7:32

Bessade en 9-3 för inte så länge sedan!
fjädrar av på bägge sidorna, varav en ca 1 cm från däcket.
satte köris på bilen och informerar kund!
hon börjar skrika (inte skälla) att det var mitt fel, hur skall barnen komma till dagis/skola mm mm osv
Tog sina två barn, satte sig i bilen och började köra iväg....
kom till korsningen ,sen sa det pang.....
Kvar satt jag och begrundade livet när bärgaren kom.....

Händer nått nytt varannan dag..... :jump:
bloodwheel
tp21tp21
dodge-40

volvo 164-73
willys-29
chevy/dodge van
merc-00

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Wältmeister » mån sep 22, 2014 7:47

bloodwheel skrev:Bessade en 9-3 för inte så länge sedan!
fjädrar av på bägge sidorna, varav en ca 1 cm från däcket.
satte köris på bilen och informerar kund!
hon börjar skrika (inte skälla) att det var mitt fel, hur skall barnen komma till dagis/skola mm mm osv
Tog sina två barn, satte sig i bilen och började köra iväg....
kom till korsningen ,sen sa det pang.....
Kvar satt jag och begrundade livet när bärgaren kom.....

Händer nått nytt varannan dag..... :jump:
En grannfru råkade ut för något liknande för några decennier sedan på sin skruvfjädrade Bubbla.
Hennes man hade vid skiftningen mellan sommar-/vinterhjul upptäckt att vänster främre fjäder var av.
Han sa åt henne att inte använda bilen.
Men det gjorde hon ändå.
Fjädern hoppade ut sitt läge och drog en repa i däckets insida.
Till slut sköt däcket, naturligtvis.

Ursäkta mer o t.
På första Deffen hoppade en bakfjäder ur och lade sig mot däcket.
Vid hemväg från Rimbo såg jag konstig blå rök i backspegeln.
Begynnande spår i däckets insida.
Tur man hade High Lift(inte Farmjack).

Det första jag gjorde på senaste Deffen var att säkra skruvfjädrarna bak med små schackel.

Ursäkta o t än en gång. :rodnar:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Mpower520 » mån sep 22, 2014 10:40

Fick 2a på repig framruta för nåt år sen! Åkte in igen veckan därpå å den gick igenom utan ja gjort ett dugg..
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av BroncoXLT » mån sep 22, 2014 11:45

Mpower520 skrev:Fick 2a på repig framruta för nåt år sen! Åkte in igen veckan därpå å den gick igenom utan ja gjort ett dugg..
som min jobbarkompis. han fick 2:or på oljeläckage från motorn samt repig vindruta.
han åkte tillbaka efter 1 vecka när det regnade. då gick den igenom :)
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av HenkeS » mån sep 22, 2014 17:09

Jag hade en Volvo v40 som brukis en gång i tiden, fick påpekande att bromsbeläggen runt om va på gränsen, ok tänkte jag kanske är dags, skiftade en stund senare till vinterhjul och slår ett öga på beläggen, hmm de va i det närmaste nya, besiktade med samma belägg några år till och tusentals mil senare påminde jag sbp om dessa utslitna belägg de bara skratta å sa att jag använder väll inte broms.

Hade en chevy pickup med klassisk ljusbild ala ingen alls, ni vet när de blir bara en rund ljuspunkt i deras testare. Aha mumlade snubben och sa typiskt jänkare gå int göra nå åt, idag äger Syrran bilen och de mumlar fortfarande samma sak.

Besiktade dodgen och då svor han högt hur dum i huve jag va som körde med däck långt utanför karossen, man kan va trevlig även om man ha påpekanden, hursom så va det enda felet ända tills jag bytte spindelleder någon vecka efter då ena leden föll isär av sig självt. :aargh:
Förövrigt stoppad av smurfarna med samma däck och dom tyckte de va godkänt.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Mathias T » mån sep 22, 2014 17:30

2a på för korta torkarblad :-)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av eliaspalmer » lör jan 30, 2016 19:00

:jump:
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

RedNek
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av RedNek » lör jan 30, 2016 19:32

Besiktade Vitaran (antimateriabilen) i går.
Var väl nervös, som alltid, över framrutan. Dömer de ut den, måste jag säljs/skrota bilen...
Eller rosten i bakramen, har inte lagat färdigt där.

Så kollar de bilen, förövrigt 2 roliga norrbottningar (har haft dem förut) rätt trevligt när de besiktar!
Allt går bra, men de säger: lyset står lite lågt på höger sida. Jag sa inget, men nickade OK.
Det roliga tycker jag är att vänster framryckta har helt lös reflektor.. Så den ljusbilden ändras konstant.
Hahahahahahahaa

Bilen gick rakt igenom, bara en anmärkning på denna ljusbild, som jag inte behöver besikta om.
Mådde som en kung resten av fredagen!
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Mathias T » sön jan 31, 2016 13:49

Nog dummaste hittils när min arbetkamrat lånade varningstriangeln från min rangerover till sin mercedes och carspect inte ville släppa igenom den pga den inte hörde till mercan :roll: :roll:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Perre V8
Hemmastadd
Inlägg: 129
Blev medlem: tor jun 26, 2008 20:20
Ort: Almunge

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Perre V8 » tis dec 15, 2020 17:55

Kan bidra med en sak jag "råkade" ut för, egentligen utspelade sig allting före själva besiktningen, men jag tycker ändå det kan kallas en besiktningshistoria.

Jag hade bokat tid och till och med betalat i förväg, skulle besa min andrabil som hade stått och väntat på att jag skulle byta bromsskivorna i fram före besiktning, de gamla var helt slut och jag misstänkte att det skulle bli nerslag på dem. Innan skivbytet blev gjort hann det bli körförbud, iofs inte ett stort problem eftersom man får köra till besiktningsstation med köris.

Jag hade tid kl 07.00 på Opus i Librobäck i Uppsala, har besat där många gånger ända sedan det var ASB-station, åkte hemifrån tidigt för att ha lite marginal om det blev något krångel på vägen. Väl framme i Librobäck (som ligger i stadens norra utkant) tänkte jag checka in via SMS genom att helt enkelt svara på ett påminnelse-SMS jag fått dagen före besiktning. Jag lade märke till att sifferkombinationen som skulle användas, enligt en informationsbanderoll på väggen, skilde sig från den som stod i SMS:et jag fått. Bäst att göra som det står i SMS:et , tänkte jag, och när incheckningsbekräftelse-SMS:et kom såg jag vad som fel - det började nämligen med "Välkommen till Uppsala-Kungsgatan". Jag hade alltså beställt tid och checkat in till en annan besiktningsstation, upptäckte jag 15 minuter före den bokade tiden :shock: :rodnar:

Opus station Uppsala-Kungsgatan är åt den södra änden av sta´n. Uppsala centrum fanns alltså mellan mig och stället där jag skulle vara, turligt nog var det ingen fartkontroll på gatorna nedanför slottet den dagen, jag hann fram precis i tid :D

UA blev resultatet.

Skriv svar